Hoppa till innehåll

"Tratt" i botten på åteltunnan.


redtop

Recommended Posts

Tänkte göra iordning en vildsvinsåtel med spridare och har efter lite letande fått tag i riktiga plastfat med lock. Min erfarenhet är dock att om man låter botten vara plan i tunnan så kommer det att bli foder liggande längst ut med kanten som i vissa fall t.o.m har börjat gro. Jag tänkte därför göra någon slags kona i botten på tunnan. Tänkte man kunde sätta någon slags "tratt" i botten och sen fylla ut mellan den och tunnan med fogskum.

Men vad kan man använda som tratt? Lampskärm har slagit mig, men har inte hittat nån. Sen börjar idéerna tryta. Kanske en sån strut man sätter på sin hund när den är skadad?

Ös på med fler idéer! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade en fåntratt ( sån man har på hundar )
bakom den sprutade jag lite byggskum, för att slippa att det skulle hamna bakom.

Funkar med bara byggskum åså.. spruta i , låt torka, forma.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fick aldrig tag på någon fåntratt men gjorde en liknande variant! Att få till en lagom kon i botten på tunnan är superviktig för hygienen. Majsbomber är förvisso effektiva men man vill inte få tillväxt eller klumpbildning. Konen ger bättre utflöde, det är sen gammalt ^_^ Fogskum är bra! Ett djävla kladd bara om man inte är försiktig med sprutan... Bra blir det dock!

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittar man bara nåt lämpligt material som är lättjobbat kan man ju göra en egen kon. Man får mäta och räkna lite bara.
Tror vi kan ha gamla bordsmattor (ESD) på jobbet som ska slängas som kan vara lämpliga.

 

 

Untitled.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tejpa byggplast i tunnan i lagom höjd  fyll på med lågexpanderande fogskum du kan borra och fylla från olika punkter i fatet om du vill skynda långsamt  om du inte vill mäta å skära så mycket i besvärligare tjockare material  viktigast är att använda en bra tejp så silvertejp får förpassas till skrotbingen där dom flesta sorter hör hemma ändå 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...