Hoppa till innehåll

Vildsvin och funderingar


Tikkahill

Recommended Posts

Jag hade en intressant dialog idag med en person angående vildsvinsjakt och ämnen runt om kring Vildsvin.

Ett antal funderingar dök då upp..

2019 så lämnades 127000 trikinprov från vildsvin in. Man tror att den finns ett relativt stort antal jägare som inte skickar in trikinprov när de fällt ett vildsvin, hur stort är nog svårt att gissa! 

Någon som vågar sig på en gissning ? 

De flesta av dess 127 000 vildsvin tas väl om hand av jägarna själva gissar jag.

Men hur många vildsvin lämnas över till en vilthanteringsanläggning för försäljning? 

Vad får en jägare i snitt betalt om man lämnar över ett vildsvin för försäljning ? Självklart skiljer det beroende på stl etc men ett snitt eller ett KG pris skulle vara intressant att få reda på.

Hur pass stor tillgång finns det på vilthanterings anläggningar som hanterar vildsvin runt om i landet ? 

Finns det någon/ några i Stockholm ?

Finns det överhuvudtaget någon större efterfrågan på Vildsvin?

Kan inte minnas att jag sett vildsvinskött på ICA, vilket det kanske borde göra om efterfrågan finns. 

Men anledningen att ICA troligen inte har Vildsvins kött kan så klart handla om en brist på tillgång också.

Jag tror kanske själv att det är både och,  befolkningen i Sverige är inte riktigt vana med att äta Vildsvin så efterfrågan finns inte och tillgången i butikerna är obefintlig så Svensson Svensson får inte möjlighet att prova.

Vad tror ni ? Hur ska man få befolkningen att välja en bit Vildsvin istället för fläskfilén från Danmark ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Tikkahill sa:

Vad tror ni ? Hur ska man få befolkningen att välja en bit Vildsvin istället för fläskfilén från Danmark ?

 

Sälj det billigare än griskött.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Tikkahill sa:

Vad får en jägare i snitt betalt om man lämnar över ett vildsvin för försäljning ? Självklart skiljer det beroende på stl etc men ett snitt eller ett KG pris skulle vara intressant att få reda på.

Detta är vad man får på Sjunkaröd, Skåne, när man lämnar in.  Sjunkaröd

VILDSVIN UNGDJUR

0-10,0 kg 0 kr/kg
10,1-20,0 12 kr/kg
20,1-30,0 15 kr/kg

30,1-40,0 18 kr/kg

40,1-50,0 16 kr/kg

VILDSVINSSUGGA 10 kr/kg
(Hondjur som har eller haft kultingar)

VILDSVINSGALT äldre än 2 år  8 kr/kg

PRISERNA GÄLLER PÅ SLAKTAD KALL VIKT. VI STÅR FÖR SLAKT OCH BESIKTNINGS- KOSTNADER.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Karl Henry Lundins bok "Yrkesjägaren berättar" skriver han om en älgko som hade kommet innanför viltstängslet på motorvägen vid Kolmården och som han var tvungen att avliva.
Viltuppköpare kom och hämtade den, och det var inte mera med det: Det var en bolagsälg.
Karl Henry kom vid något senare att se avräkningen från viltuppköparen där dom hade draget av 40 kilo från vikten för "skottskador"

Och det förstod Karl Henry aldrig: "för jag sköt kon bakom örat"

Så får man 8 kr/kg för gris och det räknas av "lite" skottskador räcker en galt nätt och jämnt till kostnaden för trikinprovet ?

  • Like 1
  • Haha 1
  • Sad 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, M-Ola said:

Detta är vad man får på Sjunkaröd, Skåne, när man lämnar in.  Sjunkaröd

PRISERNA GÄLLER PÅ SLAKTAD KALL VIKT. VI STÅR FÖR SLAKT OCH BESIKTNINGS- KOSTNADER.

Vad innebär "slaktad kall vikt" ?

När vi pratar om slaktvikt är det urtaget, avpälsat och utan huvud. Är det det som menas?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago redtop sa:

Vad innebär "slaktad kall vikt" ?

 

Det är det som ligger för paketering när de är klara med slakten. Så det beror på hur mycket de benar ur. Hos Sjunkaröd så är det bara ben i revbenen annars är allt urbenat. Vilket leder till att man inte får så mycket betalt. Vet inte hur mycket de tar mot grossist men jag har sett priser på mellan 65:- och 145:- per kg i affär.

Om man däremot lämnar in för slakt och paketering så betalar man för slaktvikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago M-Ola sa:

Detta är vad man får på Sjunkaröd, Skåne, när man lämnar in.  Sjunkaröd

VILDSVIN UNGDJUR

0-10,0 kg 0 kr/kg
10,1-20,0 12 kr/kg
20,1-30,0 15 kr/kg

30,1-40,0 18 kr/kg

40,1-50,0 16 kr/kg

VILDSVINSSUGGA 10 kr/kg
(Hondjur som har eller haft kultingar)

VILDSVINSGALT äldre än 2 år  8 kr/kg

PRISERNA GÄLLER PÅ SLAKTAD KALL VIKT. VI STÅR FÖR SLAKT OCH BESIKTNINGS- KOSTNADER.

Någon som vet motsvarande pris för tamgris?

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För 200-300kr, i bästa fall, för en gris så tror jag inte det kommer göra varken från eller till med avskjutningen.

Koka hundmat förblir enklast.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago MarkusR sa:

NU snackar vi stabila argument för att köpa svenskt ??

Jag läser det som svenskar skall föda upp grisar, danskar skall "gänga" . Vet inte om det är grisar eller vad dock :D

//Danielj

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago danielj sa:

Jag läser det som svenskar skall föda upp grisar, danskar skall "gänga" . Vet inte om det är grisar eller vad dock

//Danielj

Oooohhhh, you dirty little sod you... 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Pengar för att gänga" av Palo Roberto..

 

Svårt att sätta pengar på sin tid.. vad säger jägarfacket, borde alla inte ta samma..?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så bör vi stoppa all import av vildsvinskött till Sverige, det handlar om motsvarande närmare 100.000! slaktkroppar per år, från i första hand tyskland. Jag jobbade en del med detta tidigare som remissinstans i den nationella vildsvinsplanen, importen är hämskon då behovet finns men mättas från EU och inte lokalt. Skulle tro att det mesta återfinns i färdigrätter typ dafgårdslasagner.

Läsvärd länk nedan, C uppsats från Linnéuniversitetet i fjol:

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1333050/FULLTEXT01.pdf

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-31 at 07:33 M-Ola sa:

Detta är vad man får på Sjunkaröd, Skåne, när man lämnar in.  Sjunkaröd

VILDSVIN UNGDJUR

0-10,0 kg 0 kr/kg
10,1-20,0 12 kr/kg
20,1-30,0 15 kr/kg

30,1-40,0 18 kr/kg

40,1-50,0 16 kr/kg

VILDSVINSSUGGA 10 kr/kg
(Hondjur som har eller haft kultingar)

VILDSVINSGALT äldre än 2 år  8 kr/kg

PRISERNA GÄLLER PÅ SLAKTAD KALL VIKT. VI STÅR FÖR SLAKT OCH BESIKTNINGS- KOSTNADER.

Oj känns nästan som att Jägaren får betala i slutänden för att bli av med Vildsvinsköttet ? Om man själv ska stå för Trikinprov, slakt och besiktningskostnader så kan det inte bli många kronor om någon över med den prisbilden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago MagnusN sa:

Jag ger bort det viltkött som jag inte äter själv till nära och kära. Skulle bli typ osäljbart dyrt om jag så bara tog betalt för tillvaratagande så det känns bättre att ge min tid till de jag tycker om.

Jag upplever att man kan ta rätt bra betalt oavsett djurart.

Eftersom jag betalar jaktlaget för köttet till att börja med, 20-40 kr/kg beroende på art, så jag har väldigt litet incitament att ge bort något.

/Markus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Herregud... som it-konsult tar jag som lägst 1400:- per påbörjad timma och med min långsamma takt när det kommer till finstyckning blir mitt kilopris aningens högre... men å andra sidan skulle jag aldrig få för mig att sälja kött heller ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago, Dahla said:

Herregud... som it-konsult tar jag som lägst 1400:- per påbörjad timma och med min långsamma takt när det kommer till finstyckning blir mitt kilopris aningens högre... men å andra sidan skulle jag aldrig få för mig att sälja kött heller ?

skulle tro att du har lite bättre betalt än sytackarjon på scan... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago Dahla sa:

Herregud... som it-konsult tar jag som lägst 1400:- per påbörjad timma och med min långsamma takt när det kommer till finstyckning blir mitt kilopris aningens högre... men å andra sidan skulle jag aldrig få för mig att sälja kött heller ?

Skjut bara riktigt stora djur så blir kilopriset mer hanterbart.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...