Hoppa till innehåll

Springer / Cocker spaniel klubb tråden


Droggot

Recommended Posts

Följer denna tråd, inte för att jag har någon men har funderat på en springer då grannen föder upp sådana.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får nog knappt va med här, har har min springer som stöthund och eftersök för klövvilt ? samt allmän slaskhund när spetsraserna lämnar såten med fel vilt ?

 

FF281DDD-6DFB-498D-AB2C-9585247053EB.jpeg

F7604A90-5E19-4A7B-A7D6-B270B9D28292.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är min, används till allt vilt, men täta snår och fasaner/ankor/kaniner är helt klart paradgrenen ?

DSC_0057.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Droggot sa:

Såg att det inte fanns någon tråd för dessa hundraser så jag skapade en.

Tänkte att det kanske finns fler idioter än jag på detta forum som skaffat sig en av dessa raser.

Jag har en jaktcocker som jag tränar att jobba under hagel bössan.
Inte för att jag har så mycket av denna jakt egentligen utan bara för att jag tycker den är kul.

 

Det är tyvärr det värsta man kan göra. En bra Cocker är det roligaste man kan jaga med. Både flesta är bra men tyvärr de marker som fungerar inte lätt tillgängliga ?

Min lille juvel, Ajax, är just en sån hund. Fungerar super, som en Cocker ska, när det är gott om fågel å vittring. MEN med en kraschad fasanutsättning blir förutsättningarna ganska annorlunda, tyvärr. Sökmönstret för viltfattiga marker blir kontraproduktivt för viltrika. 

Min lille lurv dras med en skada i ena benet vilket gör att den här säsongen blir utslagsgivande. Om benet pallar tajt cockersök i år ska han hållas på fågel å småvilt. Men han har jävligt lätt att släppa skall, även på löpa, så funkar inte benet för den typen så blir han löskehund med pejl istället. Förra säsongen drev han hare med skall ~600m, till husses stora lycka??

Maken till envis hund får man faen leta efter, sen att de har fler rävar bakom öronen än hår på svansen får man leva med ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago TekDr sa:

Får nog knappt va med här, har har min springer som stöthund och eftersök för klövvilt ? samt allmän slaskhund när spetsraserna lämnar såten med fel vilt ?

 

Kan bara instämma? Qwarnhill bomber och granater alias Wilma, tyvärr blir det nog ett kort medlemskap , snart 12 år och 5 månader. Skalldrivande på klövvilt, med undantag för gris om det inte är skadat. Försöker även driva gäss med skall när vi håller höstsådden ren från gäss. Hänger i 15 - 20 minuter på drev på oskadat, släpper inte repat innan hon är ifatt eller orken tryter, kan bli upp mot timmen om hon inte kommer ikapp och kan dra ikull. Hon kan nog inte det nu på ålderns höst, men hon kommer att försöka??

20181010_120230.thumb.jpg.c4bd80c08a45abef16c10c48607ae439.jpg

Drottningen av Malm i Södermanland, inför såt 2 efter ett avklarat eftersök som släpphund på en bukad dovhind, då var hon 10 & 1/2 år. Enda hunden som varit med från start för 8 år sen, och vi står på startlinjen det 9 år igen den 13/10, dock med löfte om att husse får bryta när han vill med omtanke för Wilma, för hon kommer inte att vika ner sig innan orken är helt uttömd.

they didn't do them better than that!  qwarnhill

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med en spanieltråd, har länge läst på forumet utan att vara medlem, men nu var jag tvungen att skapa ett konto! Spanieljakt är ju fantastiskt.

Denna nätta dam heter Alice och är två år gammal, detta är hennes första jaktsäsong eftersom vi köpte henne som ettåring. Förre ägaren var en mycket duktig spanieluppfödare/jägare, men hade inte tid att jaga med alla hundarna, så därför fick vi köpa henne. Hittills har hon jagat fint under bössan utan konstigheter, återstår att se om det utlåtandet kvarstår i februari! Planen är att ställa upp i ett första jaktprov denna eller nästa säsong.

 

 

allan1.jpg

allan3.jpg

allan2.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...