Hoppa till innehåll

Fort! Ring polisen när saltstenarna skall ut.


josc72

Recommended Posts

https://svenskjakt.se/start/nyhet/hard-jagarkritik-efter-ingripande-av-polisens-insatsstyrka/

 

Bara att börja ringa ner polisen och meddela om allt som har med jakt och vistelse i skog och på jaktmark att göra. Som när man ringer RKC och meddelar skyddsjakt.

"- Hej polisen! Jag och mina jaktkamrater tänkte åka upp till jaktstugan och bära ut saltstenar. Vi börjar bära på lördag morgon och slutar på söndag eftermiddag. Vi tänkte också äta i jaktstugan på lördag kväll och ta ett, kanske två glas vin. Är det ok?"

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller också har den illegala handeln med saltstenar ökat till sådana proportioner att polisen anser att man med krafttag måste ta itu med problemet....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm….

I och med att man håller på att förlora ansiktet när man tänkt ta en stor troffe i Hedin och verkligen sätta jägarna på plats med målsättning att mata det sovande folket med ’rätt information’ fast man i själva verket åker dit själva .

 Så behöver man finna grund för sin agenda och sitt agerande någon annanstans å kunna lyfta det till höjder som gör att Hedin-målet förhoppningsvis hamnar i skugga.

 

I den privata världen om någon gör bort sig åker denne bort.

Inför tjänstemanna ansvar nu, borde vara en självklarhet. /P

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska inte våra myndigheter och då kanske inte minst Polisen föregå med gott exempel ?

Att ljuga Svenska folket rakt upp i ansiktet om det var en "nykterhetskontroll" är inte förenligt med att vårda ett förtroende.  ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Skulle det vara rutin med RIS/NI när jägare är inblandade? Säg det till tillstånd som åker flera gånger i veckan och hämtar vapen... Om jägare vore så sjukt farliga så hade det skjutits av minst en konstapel från tillstånd i veckan.

Jag håller med dig, det stora bekymret här är inte att man agerat illa, det kan man be om ursäkt för, det som är riktigt illa är att som jag ser det, så ljuger man om insatsens syfte. 
 

den här rätt sentida förljugenhet som kommit att komma att omfatta så mycket som rör pm är helt enkelt inte acceptabelt, å andra sidan när våra främsta kan göra lika  Dan, så kanske det förklarar i sig. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är på allvar nyfiken på vad fan som hänt? 

Ngn snubbe är medtagen för kroppsbesiktning, gissar att hen blåst positivt i sållningsinstrumentet.. Men inte fan denna uppställning för en simpel rattfyllekontroll! 

Man måste varit där av annat skäl.

Sen har jag hört att man plockar med sig en snubbe för kroppsbesiktning.. men dennes hund lämnas vind för våg? Någon uppgift i media.. 

Isf kan jag tipsa om en liten anmälan till Lst.. det är inte ok att hantera djur på detta sättet och ansvaret måste landa på polisen som plockat med ägaren.

Reservationen där är att man kan ha avtalat med ngn annan på plats om att denne skulle hantera hunden.. då är det så.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förmodligen misstänkte dom väl "Tjyvjakt av Varg"  och gick All-In, det är väl bara att erkänna sitt misstag för dom inblandade och i media och sedan gå vidare en erfarenhet rikare med rak rygg.

Hålla på med lögner i media borde Polisen hålla sig för god för kan man tycka, ska göra en liten minnesanteckning om rättssystemet vill ha min hjälp i framtiden så man vet var ribban ska ligga gällande sanningshalten på det som kommer ur käften.

Börjar lacka ur på hur Jägare verkar behandlas av myndigheter på sina håll titt som tätt, vill dom ha folk kvar i Samhällskontraktet är det fan dags för en uppryckning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Jag är på allvar nyfiken på vad fan som hänt? 

Ngn snubbe är medtagen för kroppsbesiktning, gissar att hen blåst positivt i sållningsinstrumentet.. Men inte fan denna uppställning för en simpel rattfyllekontroll! 

Man måste varit där av annat skäl.

Sen har jag hört att man plockar med sig en snubbe för kroppsbesiktning.. men dennes hund lämnas vind för våg? Någon uppgift i media.. 

Isf kan jag tipsa om en liten anmälan till Lst.. det är inte ok att hantera djur på detta sättet och ansvaret måste landa på polisen som plockat med ägaren.

Reservationen där är att man kan ha avtalat med ngn annan på plats om att denne skulle hantera hunden.. då är det så.

 

Läste att en blev misstänkt för onykterhet på plats och fick följa med till station för kontroll där det visade sig att han var nykter. Tog tydligen två timmar innan han lyckades få polisen att köra tillbaka honom så han kunde hämta hunden..men han var ju jägare så...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste jaktjournalens text, vet inte om den är länka redan.. skit samma.. 

Fattar att killen blåste positivt i drägern/sållningsinstrumentet. Alltså in till evidenzern. Men sen.. de ringde och behövde koden för att komma in i killens boende??

Hade de hittat knark på honom så hade de haft skäl att gå in i hans hus.. Möjligen.. om de hittat någon form av narkotikaklassad medicin.. så hade de haft skäl kanske att gå in och söka efter recept eller något men annars.. vafan ska de in där o göra? Det måste väl finnas en radda beslut om husisar i denna soppa och om det finns sådana beslut så måste det finnas inledda förundersökingar.

Nu verkar de ju ha insett att detta var en bom.. och då fimpas väl allt och iom det så inträder väl sekretess..

Undrar hur tipset såg ut förövrigt? 8 snubbar ska samlas i stugan och jaga varg? Den anmälaren lär måst haft jävligt bra på fötterna och dessutom någon annan omständighet som gick att kontrollera för att man skulle initiera en sån här grej..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det föreligger full sanning i den artikeln blir man lätt rädd över att vara jägare... :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu sätter jag på mig foliehatten och drar en konspirationsteori!

Kan det vara så att några jaktmotståndare har dragit en vals för polisen endast för att hämnas på jägarna. Eller någon person som även den har foliehatt som tror att allt vi jägare gör är att supa och jaga varg, helst samtidigt?

Och stämmer reportaget som Hippen länkade till så blir jag mörkrädd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade detta varit i Västra Götaland hade även jag dragit på foliehatten...

En annan notis och det behöver inte innebära ett skit men...

OM polisen ska gå in i ett hus alt misstänker att det är pågående inbrott eller tja vad fan som helst men i alla fall om helikoptern "verkar" mot ett hus.. Står aldrig och hovrar över kåken! Helikoptern ligger i en ganska vid cirkelrörelse runt kåken i vanliga fall. Slog mej nu att det kan vara bullerrelaterat iofs och att uppe i skogen där behövs ingen sådan hänsyn men de gånger vi använder helikoptern alt då jag flugit själv så ligger vi alltid i ett cirkelrörelse runt objektet..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Inget nytt att man drar in insatsstyrkan. Inte så länge sedan man tryckte ned två unga grabbar som varit och skjutit med 22lr på löpmål. Men man har tydligen sett för många avsnitt av Jägarna för att kunna bete sig som folk. Men som någon sa: Om Sveriges 350000 jägare varit ett problem så hade det märkts. Nu verkar det som att man kör samma taktik mot vanligt folk i gröna kläder som man gör mot folk i diverse västar samt kriminella element där man drar ett direkt likhetstecken mellan dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där pucken ÄR svår...

Det är rätt vanligt att nätverksfolk provskjuter sina bössor, vi får samtal där man kan misstänka sådan verksamhet. Då bullar vi upp rätt rejält kan jag säga, man skickar helt enkelt inte fram en vanlig radiobil med två konstaplar mot folk med automatvapen.

Hur ska man kunna skilja ut dessa illegala mot de legala provskjutningarna som vi faktiskt inte är ett skvatt intresserade av? Tips någon?

Jag tänker tidsfaktorn.. skjuts det kontinuerligt under en längre tid så är det antingen försvarsmakten (senast i helgen började vi bygga upp en insats pga en mörkerstridsövning i Kungsägen) eller då typ legala skyttar på skjutbana. De kriminella vill INTE torska med automatvapen i handen, blir kännbara straff. De skjuter och drar..

Riala ärendet är knepigt, där kan jag tycka att myndigheten är jävligt stelbent.. de ska vara så jävla duktiga på att tempoväxla osv.. Tjena.. Om piketen smyger fram, ser flera fordon, gör självklara slagningar och får då till sig att detta är legala vapeninnehavare som äger bilarna.. ja men då kanske man inte måste gå in så hårt? Men någonstans är det så att har man beslutat sig för en taktik så går det inte att byta tänk.. Ingriper man mot yrkeskriminella så spelar det mindre roll men börjar man trycka ned svennebanan i myllan så borde det bli konsekvenser... 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte haft ngr problem med att hälften av alla dagtidare tvingas ut och jobba treskift.. Polisen är likt övriga myndighetssverige, massiva administrativa kolosser som för länge sedan prioriterat annat än sitt huvuduppdrag.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brottslingar och förtappade syndare är aktiva 24/7 så det kanske vore på sin plats med treskift för alla inom polisen... men det är nog viktigare att vara synlig i media än att lösa riktiga brott.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Polisen bryter tystnaden efter händelsen 1/5-21.

"Polisen bryter tystnaden om helikopterinsatsen
Polisens helikopterinsats i området kring Mäntyvaara, fem mil från Gällivare, har väckt uppståndelse, speciellt med tanke på den knapphändiga information som gick ut från polisen i samband med händelsen.
Den första maj kallades polisen till Mäntyvaara efter att en privatperson ringt in om en misstänkt tjuvjakt. I utredningsarbetet använde sig polisen av en helikopter och en bilburen patrull. 

Enligt Joachim Lundqvist, viltsamordnare för polisen i Region Nord, var det bara av en slump att helikoptern var den närmsta enheten till platsen. 

– Det var därför som den blev tilldelad att delta, säger han.

När polisen rapporterade om händelsen uppgav man att patrullerna efter genomförd insats inte kunde se något som konkret talade för att något brott begåtts och att det därför inte upprättats någon anmälan. Därefter uppgav man att det inte skulle lämnas några mer uppgifter om ärendet, en hantering som Joachim Lundqvist tycker är beklaglig. 

Han menar att det hade varit bättre om polisen gått ut med information om att det rörde sig om en utvärdering för skyddsjakt.

– Jag var inkopplad som samordnare i ärendet och har generellt många kontakter om skyddsjakt så jag har fått min beskärda del av samtal efter rapporteringen, säger han. 

Joachim Lundqvist förstår om det drar blickarna till sig när det dyker upp en polishelikopter men han ställer sig frågande om man faktiskt ska benämna insatsen som stor när det enbart befann sig två resurser på platsen.

När polisen anlände befann sig en naturvårdare från Länsstyrelsen och representanter från Gällivare skogssameby på platsen för att lokalisera spår efter en björn som befunnit sig i området.

– Jag förstår att man som privatperson kan få för sig att det ser ut som en jakt. Det är ett rätt stort uppbåd att lokalisera en björn och merparten av ansvaret att få fram bevis ligger på samebyarna. Sedan är det naturvårdaren som bedömer om det finns nog mycket för att bevilja en skyddsjakt, säger Joachim Lundqvist. 

Enligt Anna Danell Sabela, pressansvarig vid Länsstyrelsen Norrbotten, är det praxis att det måste finnas en tydlig hotbild eller relativt färska bevis för att det rört sig rovdjur i ett område för att myndigheten ska ge tillåtelse till skyddsjakt.

– Enligt naturvårdaren som befann sig på platsen hade det ett par dagar innan hittats spår efter björn i området och vid den här händelsen, den första maj, kunde man inte hitta några nya spår efter björn. Därför fattades inte något beslut om att genomföra en skyddsjakt, säger hon.

Linus Nilsson"

Artikeln är kopierad från Norrbottens-Kurirens webbupplaga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...