Hoppa till innehåll

Motorsåg yxor och ved


Ken1

Recommended Posts

3 hours ago Ken1 sa:

Vill bara flinka in med en varning.

Ny slipade kedjor är vassa 😮 om ni inte visstedet redan 🙄😆😆

20230610_144538.jpg

Det tråkiga förutom att det tar rätt ont skära sig på kedjorna så är dom sällan rena och oljan gör det inte bättre.

Hade dålig fil på jobbet och vi skulle såga upp fönster hålet i en timring, gick fort så var det ovasst. Slant med filen och skar upp halva fingret så var bara åka till akuten och sy ihop fingret.

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag sker överlämning av diverse kedjor till sonen, samt en dylik tingest:

https://www.maskinklippet.se/skog/skogsutrustning/filutrustning/stihl-kontrollmall-for-sagkedjor?gclid=CjwKCAjws7WkBhBFEiwAIi1689y3aRKvZ5aB05G34Vvw-kMAHcXn3KGtfAMb_JHWFxNPWSo2rbIlNRoC29QQAvD_BwE

Han hatade sin introduktion till tum och tusendels tum i tidig mekarålder - nu med behov av motorsåg finns det ett antal mått att hålla reda på. Faderns lugnande röst "mät avståndet mellan tre nitar dividerat med två" bara förvirrar......

Edit: Mallen fungerade som avsett, bra grej om man inte är uppfödd i kedjedjungeln.😎

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tur som en tokig😆

Passade på att köra in veden under Fredagen, det tog 4 timmar sedan tog jag en välbehövlig öl.

Nöjd och glad med jobbet, ännu nöjdare när det började regna.......

 

Raggarö

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Sitt/ligger och funderar på en Husqvarna 550 känns som jag villhöver en sådan. Någon som har en,plus minus???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en 450...är det hobbyvarianten med samma motor (50 cc x-torq)...men är väl autoförgasare på de nya? Bra orr i den motorn iallafall. Haft den i 15 år, helt krångelfritt...bara går och går. Kör enbart på alkylat 👍

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har en Husqvarna 545 Mark II, innan den hade jag motsvarande som numera är ersatt av Mark II, den hette bara 545. Jag tycker det är en mycket bra motorsåg! Den är dock lite i klenaste laget kan jag tycka om det blir riktigt stora träd men å andra sidan tycker jag att den är ganska tung (jag är inte den biffiga typen :) ) så jag skulle inte vilja ha en större. Jag kör bara hemma på gårdstomten (typ park) där det finns alla storlekar på träd, men jag kör inget professionellt i skogen.   

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Ken1 sa:

Sitt/ligger och funderar på en Husqvarna 550 känns som jag villhöver en sådan. Någon som har en,plus minus???

Brummat 550XPG i några år nu, jäkligt mycket såg må jag säga. Upplever sällan att den inte räcker till, ska va när de riktigt stora träden ska ner. Ger man det bara lite tid så skär de ner dem med, riktigt bra kompromiss effekt/vikt. 

Nackdel? 🤔 De har en tendens och skära, framför allt de äldsta. Då de har Autotune så ställer de om sig och man vet inte att de går magrare hela tiden och till slut blir varma, men sköter man dem lite lätt är det inga problem. Mark2 ska de förhoppningsvis byggt bort det problemet!! 

Jag älskar använda sågen om det inte framgått av tidigare inlägg och bilder i min dagbok!! 😁🥰

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Ken1 sa:

Sitt/ligger och funderar på en Husqvarna 550 känns som jag villhöver en sådan. Någon som har en,plus minus???

Min åkte till Gotland för 1 månad sedan annars kunde du provat den en xpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Ken1 sa:

Lutar åt det. Har fått ett kanon pris 😎

Är det en Mark 1 eller 2? 🧐

Oavsett så säger jag som @kkjon, löp och köp!! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Galne sa:

Är det en Mark 1 eller 2? 🧐

Oavsett så säger jag som @kkjon, löp och köp!! 

Ny i kartong. Så en 2 antar jag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Ken1 sa:

Ny i kartong. Så en 2 antar jag. 

Mest troligt men finns fortfarande ettor där ute, är det junior som har fixat bra pris?? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Galne sa:

Mest troligt men finns fortfarande ettor där ute, är det junior som har fixat bra pris?? 

Japp 👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

550XPG MK I är en ettrig och trevlig såg. Ska jag säga något negativt om den så är det att jag upplever den som törstig och att det samlas mycket spån och skit mellen kylflänsarna på cylindern.

 

Hörde av en lokal HVA-säljare, i samband med att MK II lanserades, en halvsyrlig kommentar i stil med;

"- Nu hävdar Husqvarna att man på MK II har löst de problem vars existens som man hela tiden har förnekat på den första 550:n." 😉

 

MVH

Alias

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2023-08-02 at 18:31 alias sa:

550XPG MK I är en ettrig och trevlig såg. Ska jag säga något negativt om den så är det att jag upplever den som törstig och att det samlas mycket spån och skit mellen kylflänsarna på cylindern.

 

Hörde av en lokal HVA-säljare, i samband med att MK II lanserades, en halvsyrlig kommentar i stil med;

"- Nu hävdar Husqvarna att man på MK II har löst de problem vars existens som man hela tiden har förnekat på den första 550:n." 😉

 

MVH

Alias

Det är nog jämnt skägg mellan 550 och Stihl 261 och servicetillgängligheten får avgöra, i mitt fall blev det en Stihl.

En Stihlförsäljare sa något i stil med: "Vi måste tacka Husqvarna för 550 Mk I, vi sålde många 261:or efter den tabben och har kunderna väl upptäckt att allt inte kretsar kring Husqvarna så lär dom fortsätta vara otrogna"

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säger som säljaren hemma stihl är för jävla bra såg! Gör sig bäst längst upp på hyllan!😄

Kör faktiskt Stihl röjsåg nu, mindre vibrationer än, Hqa lugnare gång. Bättre pris!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago hs_merkel sa:

Säger som säljaren hemma stihl är för jävla bra såg! Gör sig bäst längst upp på hyllan!😄

Kör faktiskt Stihl röjsåg nu, mindre vibrationer än, Hqa lugnare gång. Bättre pris!

En bekant säger att vinkelväxlarna på Stihl håller 2-3ggr längre än Husqvarnas, och sen finns det de som säger att Husqvarnas tungas är bäst i skogen för man får inte ofrivilliga gaspådrag av ris som med skjutfingergas!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...