Hoppa till innehåll

Rådjurskula 222Rem


Islänningen

Recommended Posts

5 hours ago exabit sa:

Ok, där ser man. Och detta slipper man helt med Naturalis 50 grains alltså?

I 222 säger jag pass! I 22-250 med 14" verkar de funka. Ska försöka prova på 300m banan vid tillfälle.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nu tittat på både ingångshål och utgångshål för kulan, och är ganska konfunderad.

Effekten var ju tydlig.  Lungmos och verkligt kort flyktsträcka.  MEN!  utgångshålet är väldigt litet.  Ungefär som jag hade kunnat förvänta mig av en helmantel.

Blev det ingen expansion??  Välte kulan??  Blev expansionen så kraftig att den tappade vingarna??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Islänningen sa:

Har nu tittat på både ingångshål och utgångshål för kulan, och är ganska konfunderad.

Effekten var ju tydlig.  Lungmos och verkligt kort flyktsträcka.  MEN!  utgångshålet är väldigt litet.  Ungefär som jag hade kunnat förvänta mig av en helmantel.

Blev det ingen expansion??  Välte kulan??  Blev expansionen så kraftig att den tappade vingarna??

222 går för sakta för att expandera vettigt. Så här ser de ut efter 22-250 i 970 m/s, detta är utgångsdatum på 113m20220822_160853.thumb.jpg.646d73cbe757223b3aed9b3447c07d52.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago hs_merkel sa:

222 går för sakta för att expandera vettigt. Så här ser de ut efter 22-250 i 970 m/s, detta är utgångsdatum på 113m20220822_160853.thumb.jpg.646d73cbe757223b3aed9b3447c07d52.jpg

Vi mätte ju hastigheten på den till ca. 960 m/s.

ingng.thumb.jpg.9aa869eaf4714a0f9d71afdc1bd02c30.jpg

Ingångshålet.  Träffade rakt på ett revben.

utgng.thumb.jpg.66f64680c1a6d1d4df1257b16e6de625.jpg

Utgångshålet mellan två revben.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Islänningen sa:

Har nu tittat på både ingångshål och utgångshål för kulan, och är ganska konfunderad.

Effekten var ju tydlig.  Lungmos och verkligt kort flyktsträcka.  MEN!  utgångshålet är väldigt litet.  Ungefär som jag hade kunnat förvänta mig av en helmantel.

Blev det ingen expansion??  Välte kulan??  Blev expansionen så kraftig att den tappade vingarna??

Hur många utgångshål har du sett med 222 och vanlig blyspets?

Jag har nästan ingen koll på detta alls, men är nog inte så förvånad över utgångshålet med en kopparkula som har begränsat med energi. Utan kulan kan vi ju dock inte veta om den välte eller vad den gjorde.

Jag sköt en räv rakt framifrån med TTSX 50 ur 223. Den visade inget utgångshål så jag återvände dagen därpå och gjorde en "obduktion" (filmade det och tror det ligger på Youtube. EDIT: har nog raderat den videon). Visade sig att kulan gått ut genom nacken och att den satt ner när jag sköt den. Jag trodde den stod upp så hade förväntat mig utgångshål längre bak. Utgångshålet var dock såpass litet i nacken att jag inte såg det vid den första okulärbesiktningen. Jag har också skjutit bock med lungskott med samma kula och kaliber men minns inte hur utgångshålet såg ut tyvärr. Men det kan inte ha varit jättestort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser helt normalt ut med tanke på hur kulan gått genom kroppen och vad den mött för motstånd.

För många år sen ställde jag upp på ett test när Barnes x kom ut med sin kopparkula i 222, det var på den tiden jag sköt mängder med rådjur.

Sköt ett 20 tal och ska jag jämföra med detta gav den absolut helmanteleffekt samt väldigt långa flyktsträckor, i flera fall gick dom långt över 100m.

På din utgång ser man tydligt att expansion uppkommit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago exabit sa:

Jag har också skjutit bock med lungskott med samma kula och kaliber men minns inte hur utgångshålet såg ut tyvärr. Men det kan inte ha varit jättestort.

Har för mig att du inte va helt nöjd med effekten? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade inget bättre för mig så letade upp ditt inlägg med bocken @exabit såhär skriver du

"Tog mig försiktigt fram till stubben jag sköt från i januari och la an. Hade bestämt mig för att testa TTSX med ett lungskott och gjorde så från 45 lasrade meter (tur att man har en flackskjutande laddning :lol: ). Problemet var bara att det var lite lite motskott så kulan gick in där den skulle, men ut genom vommen :ph34r: Hur som helst var skottverkan god - bocken dröste i backen och låg och sprattlade nån minut eller två. När jag tog ur den så noterade jag att utgångshålet var 1-2 cm i diameter, och lungorna var fullkomligt söndertrasade." 

Så fel av mig, du va nöjd och verkar ju som ni har ungefär samma erfarenheter. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Joacim sa:

Har för mig att du inte va helt nöjd med effekten? 

Den låg och skrek en bra stund så den biten kändes mindre bra. Men dog gjorde den. Till slut :ph34r:

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago exabit sa:

Är detta en vinge eller vad kan det vara?
 

image.png.82413b5e3d5af9996047db4b604d5b52.png

Nej, det är underlaget på slaktbordet.  Grabben var lite närgången med kniven.

Så, @exabit och @Mad Mike, från era svar att dömma, så är detta inget att oroa sig för.  Som sagt var, flyktsträckan var väldigt kort.  (Vad jag har hört, så var Barnes X känd för att vara hård och ha dålig expansion).

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mad Mike sa:

Jag tycker det ser helt normalt ut med tanke på hur kulan gått genom kroppen och vad den mött för motstånd.

För många år sen ställde jag upp på ett test när Barnes x kom ut med sin kopparkula i 222, det var på den tiden jag sköt mängder med rådjur.

Sköt ett 20 tal och ska jag jämföra med detta gav den absolut helmanteleffekt samt väldigt långa flyktsträckor, i flera fall gick dom långt över 100m.

På din utgång ser man tydligt att expansion uppkommit.

Samma erfarenhet jag, med TSX 55gr i 223. Långa flyktsträckor oftast 60-100m med blod i hinnorna som följd. 

I 22-250 har Naturalis 50gr funkat kalas. Har använt den i rävkojan hela vintern. Så har skjutit ca15vilt och några fåglar bara för att få svar om den funkar,om jag räknat rätt? Och en räv gick 25m som jag bättra helt i onödan. Annars har allt annat varit på plats. 

Har lagt den på 970 m/s I 10 grader.

La ut en trafikskadad gris på ca 70kg? På åteln och kulan passerade båda bogarna på 87m bara för att prova.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ändå ser man som säljer första versionen av Barnes X då och då, och ännu konstigare så ser man folk som söker efter dessa kulor. Det är ju uppenbart en rätt kass konstruktion vilken senare ersattes med den enormt populära och framgångsrika TSX.

Men vem är jag att döma...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago exabit sa:

Ändå ser man som säljer första versionen av Barnes X då och då, och ännu konstigare så ser man folk som söker efter dessa kulor. Det är ju uppenbart en rätt kass konstruktion vilken senare ersattes med den enormt populära och framgångsrika TSX.

Men vem är jag att döma...

Jag sköt ju gamla Barnes X i min 6mmBR då den inte fixade 85grs TSX med räffelstigningen. Minns inte om er blev något vilt med den kulan, får kanske researcha lite i även min dagbok. Men ibland är det fysiska lagar som gör att man måste ta det lite sämre alternativet. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2023-05-09 at 20:44 Joacim sa:

Jag sköt ju gamla Barnes X i min 6mmBR då den inte fixade 85grs TSX med räffelstigningen. Minns inte om er blev något vilt med den kulan, får kanske researcha lite i även min dagbok. Men ibland är det fysiska lagar som gör att man måste ta det lite sämre alternativet. 

Förstår. Tänk om du hade känt någon med en svarv eller fräs som kunde plocka bort en bit av bakdelen på TSX 85 och skapa custom TSX 75 eller så åt dig ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
På 2023-05-22 at 20:06 exabit sa:

Förstår. Tänk om du hade känt någon med en svarv eller fräs som kunde plocka bort en bit av bakdelen på TSX 85 och skapa custom TSX 75 eller så åt dig ;) 

Ja, det hade man ju kunnat gjort, det tänkte jag aldrig på. Du är fan smart du 😉

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...