Hoppa till innehåll

Skytte och brandrisk?


alias

Recommended Posts

Jag hade funderingar på att testa vårbocksjakten i år. Mot bakgrund av den torka som råder här och i stora delar av övriga landet så tänkte jag om och fegade ur p.g.a. risken för skogs- och gräsbränder.

 

Att t.ex. skjuta in en studsare på en skjutbana med en vegetationsfri grusvall som kulfång känns rätt riskfritt enl. min mening.

 

Att skjuta in en bössa på ett mer "improviserat" ställe eller att lossa ett jaktskott där projektilen kan komma i kontakt med torr vegetation eller t.ex. stenar om man missar målet eller om den går igenom och förbi känns instinktivt som klart olämpligare sett till risken att orsaka en brand.

 

Hur resonerar ni andra kring brandrisken vid skytte i rådande väderlek?

 

Är jag överdrivet orolig/försiktig?

 

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns inte så väldigt riskabelt, gnistregnet som kan uppstå vid olycklig träff slocknar så pass fort att jag har svårt att se att det kan ta sig.. såvida du inte skjuter spårljus 😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Hipshot sa:

.. såvida du inte skjuter spårljus 😁

Och knappt då, jag minns stridsskjutningarna mot Saab mål i det militära, spårljusen ringlade iväg som röda ormar mot det kruttorra fjolårsgräset och det började aldrig brinna av det. Vad som däremot orsakade gräsbrand på sekunden var när vi kastade rökgranater innan tillbakadragandet, det är nog få av oss som känner behov av det jaktligt:D

vill påstå att risken är i det närmaste obefintlig för jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PRS skyttarna startade brand under Viking trail i Norska skogarna för bara några veckor sedan. Så matchkulor på plåt kan uppenbarligen va en potentiell risk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago TekDr sa:

PRS skyttarna startade brand under Viking trail i Norska skogarna för bara några veckor sedan. Så matchkulor på plåt kan uppenbarligen va en potentiell risk.

Var det verkligen skyttarna själva som gjorde det? Uppfattade inte det så av det jag läste.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago exabit sa:

Var det verkligen skyttarna själva som gjorde det? Uppfattade inte det så av det jag läste.

Om jag fattade Purvins rätt var det så. Dag två blev inställd och släckning inleddes.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago exabit sa:

BE3531AC-394E-4CC8-96CD-378CB2520D2A.thumb.jpeg.d291bead6817c7cf3cbdf99301d8fb19.jpeg

Ja då får vi tro på det 👌
 

edit: såg nu att det där handlade om Tyfors. Det brann även i Norge på Viking trail men det kan ju va sabotage där med. Dock frågade jag som sagt Purvins när han kom hem från Norge om det var gnistor från kula mot plåt och det var teorin då (det kan dock ha motbevisats utom min vetskap). Oavsett kan det ju inte va fel att vidta viss försiktighet om man ska skjuta plåt i torra marker.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago TekDr sa:

Ja då får vi tro på det 👌
 

edit: såg nu att det där handlade om Tyfors. Det brann även i Norge på Viking trail men det kan ju va sabotage där med. Dock frågade jag som sagt Purvins när han kom hem från Norge om det var gnistor från kula mot plåt och det var teorin då (det kan dock ha motbevisats utom min vetskap). Oavsett kan det ju inte va fel att vidta viss försiktighet om man ska skjuta plåt i torra marker.

Vi har skjutit en hel del på plåt och jag har aldrig sett några gnistor. Det betyder dock inte att det är omöjligt (inte minst eftersom det är lite svårt att se gnistor på avstånd :D ). Men jag har lite svårt att se att koppar och bly skulle kunna skapa gnistor mot en plåt då det är mjuka material vilka mosas/deformeras mot plåten? Med risk för att jag har helt fel förstås.

Om man skjuter med pansarbrytande så är det en annan sak givetvis.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago exabit sa:

Vi har skjutit en hel del på plåt och jag har aldrig sett några gnistor. Det betyder dock inte att det är omöjligt (inte minst eftersom det är lite svårt att se gnistor på avstånd :D ). Men jag har lite svårt att se att koppar och bly skulle kunna skapa gnistor mot en plåt då det är mjuka material vilka mosas/deformeras mot plåten? Med risk för att jag har helt fel förstås.

Om man skjuter med pansarbrytande så är det en annan sak givetvis.

Exakt vad som skapade branden i Norge kan nog diskuteras (träff i sten, varm mantelrest på absolut sämsta ställe, blankslitna ytor som ger starka reflektioner etc.), de vattnade iallafall runt plåtarna efter incidenten. 

Oavsett vad man tror och inte tror är klädsam försiktighet inte fel, skogsbrand är inget kul. Skott mot papp med mjukt kulfång bakom är troligtvis inga problem.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago TekDr sa:

Oavsett vad man tror och inte tror är klädsam försiktighet inte fel, skogsbrand är inget kul. Skott mot papp med mjukt kulfång bakom är troligtvis inga problem.

Helt klart. Jag kommer inte bedriva någon form av skytte i skogen så länge som det är så här torrt. Jag och en kompis startade en mindre skogsbrand när vi lekte med Star Wars-figurer i tioårsåldern. Den ångesten som det orsakade har satt rätt djupa spår :ph34r: (avdelningen bra lärdomar)

I Tyfors var det någon som tuttat på både en stuga och själva skogen tydligen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Mad Mike sa:

För egen del skulle jag vara mer orolig för mynningsflamman än vad som lämnar loppet.

Lämnar inte mynningsflamman loppet?? Var f..n hittar den ut annars😋

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...