Hoppa till innehåll

vilka kalibrar når klass 1 efter 1a aug?


lindgren

Recommended Posts

Hittar inget vid en snabbsökning...
Upplys mig, så jag inte köper fel :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago hs_merkel sa:

25-06 hade varit kul. 

Jag har hittills inte sett en blyfri kaliber .257 kula i rätt vikt, de flesta ligger runt 100grains.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fan, jag hade hoppas på att 243 skulle nå upp..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago sexfemåtta sa:

Så - ingenting ändras?

Jo du kan köpa blyfri ammo i 6,5x55, 6,5 creed etc. Och jaga klass 1 vilt lagligt då det bara krävs ~117grains kula om den är blyfri.

edit: 7,7gram är faktiskt 118,8grains om man inte tar siffror fritt ur minnet 😏

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago TekDr sa:

Jo du kan köpa blyfri ammo i 6,5x55, 6,5 creed etc. Och jaga klass 1 vilt lagligt då det bara krävs ~117grains kula om den är blyfri.

Samt att den håller 2000 J vid E 100.  Men det borde vara relativt lätt, såvitt det är en kula, inte en tegelsten du skjuter med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Islänningen sa:

Samt att den håller 2000 J vid E 100.  Men det borde vara relativt lätt, såvitt det är en kula, inte en tegelsten du skjuter med.

Jo det kommer ju av ovan inklippta text från NVV så det anser jag en självklarhet. Ser vi till vad som finns fabriksladdat idag som kan va aktuellt är det nog bara 140grains Naturalis och möjligtvis kopparbjörnen som är en riktig tegelsten resten är slanka ~120grainare med vettigt bc.
 

Laddar man själv går det att nå klass 1 redan idag om man har mod och rätt twist i pipan..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att reglementet ses över så att 6.5x55 enklare ska klara klass 1 med blyfri kula ser jag som ett hyffsat tydligt tecken på att ett blyförbud lurar runt hörnet.

Kunde man inte passa på och valt den lite mer krångelfria vägen med minst 7,7gram och E100 2000J oavsett material i kulan ?

Varför ska just 9 grams blykula ha 2700J när andra både tyngre och lättare klarar sig med 2000J kan man undra ?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

4 hours ago TekDr sa:

Jag har hittills inte sett en blyfri kaliber .257 kula i rätt vikt, de flesta ligger runt 100grains.

hitta 117-118gr I USA när jag var intresserad av kalibern. Men minns inte märke?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Järven sa:

Att reglementet ses över så att 6.5x55 enklare ska klara klass 1 med blyfri kula ser jag som ett hyffsat tydligt tecken på att ett blyförbud lurar runt hörnet.

Kunde man inte passa på och valt den lite mer krångelfria vägen med minst 7,7gram och E100 2000J oavsett material i kulan ?

Varför ska just 9 grams blykula ha 2700J när andra både tyngre och lättare klarar sig med 2000J kan man undra ?

 

Men dem glömde övriga klasser! Klass 2 tex. 

Släpp kulvikt! Gå på Tyskland minimum 6,5 och 2000 joule

Minimum 22 och 1000 joule

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago TekDr sa:

Jo det kommer ju av ovan inklippta text från NVV så det anser jag en självklarhet. Ser vi till vad som finns fabriksladdat idag som kan va aktuellt är det nog bara 140grains Naturalis och möjligtvis kopparbjörnen som är en riktig tegelsten resten är slanka ~120grainare med vettigt bc.
 

Laddar man själv går det att nå klass 1 redan idag om man har mod och rätt twist i pipan..

Är nog bara på forum någon bryr sig om klass 1? I verkligheten så skjuter nog folk med de som smäller som dem knåpar ihop.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago hs_merkel sa:

 

hitta 117-118gr I USA när jag var intresserad av kalibern. Men minns inte märke?

Det faller ju precis på målsnöret då 7,7gram är 118,8grains om man räknar lite mer noga…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago hs_merkel sa:

Är nog bara på forum någon bryr sig om klass 1? I verkligheten så skjuter nog folk med de som smäller som dem knåpar ihop.

Tror jag nog folk gör med tanke på att 308 blivit mer populär än 6,5x55

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago TekDr sa:

Det faller ju precis på målsnöret då 7,7gram är 118,8grains om man räknar lite mer noga…

Finns tyngre, M98 länkade till en tillverkare men inte den jag såg... 

Tanken med 25-06 var att få en fin pyrchbössa med 100gr sen ändrade dem reglerna. Och då sprang jag på dem. Då började man fundera...

 

22 minutes ago TekDr sa:

Tror jag nog folk gör med tanke på att 308 blivit mer populär än 6,5x55

Är för att de är den som plockas in. Lite  som för 3006 och 6,5x55 som gällde. Jag gick tillbaka till 6,5x55 då det aldrig fanns  den ammunition till 308win jag ville ha. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago hs_merkel sa:

Är för att de är den som plockas in. Jag gick tillbaka till 6,5x55 då det aldrig fanns  den ammunition till 308win jag ville ha. 

De plockas ju in för att det är i princip endast 308w som går att sälja så det är ett självspelande piano numera. Men när skiftet gick från 6,5 till 308 så var det mantrat om blyförbud som trummades in. Sen låg det säkert mer marknadsmässiga krafter bakom än bara ”omtanke” på ett eventuellt blyförbud. Nu kanske det svänger till 6,5x55/creeds fördel igen med tanke på mindre rekyl etc.

sen vad gäller tyngre kulor i .257 så kan man säkert leta upp nån obskyr tillverkare som tillverkar rena unobtaniumkulor som kräver twist som en m6 mutter så man får bygga nåt custom som skjuter skit med alla lättare kulor 🤷‍♂️ jag är för alla typer av kalibrar och skulle önskat man formulerat sig annorlunda i nvv föreskrifter men det blir ganska mycket att gå över ån efter vatten att försöka få till klass 1 med .257 kalibrar. Jag har gått det spåret med koppar i 6,5 med dagens regler och det är knappt värt stöket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror de är tillgång och efterfrågan! står det 308win där och de finns oändligt med ammunition på hyllan så blir de den 8 av 10 kunder.

Jo 25-06 blir meck att få till men går. Var inte de sonm var syftet igentligen men när möjlighet finns, och varför dö nyfiken? Nu kommer det bli 6,5 creedmoor för min del då det finns mycket kopparkulor fabriksladdat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago hs_merkel sa:

Släpp kulvikt! Gå på Tyskland minimum 6,5 och 2000 joule

Ja, det kunde varit vettigt kan man tycka.

Då hade det blivit lite mer att välja på med fin kulbana till tex Kronhjortsjakt.......men nu blev det ju inte riktigt så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, hs_merkel said:

Men dem glömde övriga klasser! Klass 2 tex. 

Släpp kulvikt! Gå på Tyskland minimum 6,5 och 2000 joule

Minimum 22 och 1000 joule

Jag är för!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Kan inte någon fråga älgarna, vildsvinen och hjortarna vad de tycker? Bryr de sig om kulvikter, några joule hit eller dit och vad tjänstemän på Naturvårdsverket bestämmer? De kanske tycker att alla jägare borde övningsskjuta lite mer och bara avlossade riktigt säkra skott....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror dem skulle uppskatta om vi inte avlossade någon form av kulor oavsett koppar, bly eller vikt.

Men så jävla roligt ska dem inte ha

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...