Hoppa till innehåll

Glamping ripjakt...


lindgren

Recommended Posts

Ska iväg på en ripsväng med gubbarna.. dvs vi flyger ut och har ett bauta tält .

Dagens fråga är .. ryggsäck för dagsutflykter..

Något lätt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har den här när jag ger mej ut.. Har en thermos fika, ngt att äta. Går att hänga på en fågelsnara. Vätska och ngn ask plugg lär få plats. Jag gillar den sen om den fyller dina behov vet jag inte, aldrig pysslat med dessa fögglar...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago, Hipshot said:

Jag har den här när jag ger mej ut.. Har en thermos fika, ngt att äta. Går att hänga på en fågelsnara. Vätska och ngn ask plugg lär få plats. Jag gillar den sen om den fyller dina behov vet jag inte, aldrig pysslat med dessa fögglar...

Sist jag jagade ripa, var jag söder om 20 bast... då var det tammefan lag på att man skulle bära tungt!
Nu ser jag ingen charm i det hela! :) (bära tungt altså)...
Ska kolla på den... tror det rymms regnkläder/poncho i den ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns, på utsidan, spännen så rullar du ihop regnkläderna till ngt thermosliknande så spänner du enkelt fast dem på utsidan. Vinsten är att du kan koppla om remmarna och ha din skjutaxel helt fri.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sidewinder™ Full-Sized Laptop Sling Pack by Hazard 4® - Outdoor, Military, and Pro Gear - We Ship Internationally

En tidigare modell av denna har jag som vardagsväska, de sålde den på Astrosweden för några år sedan. Riktigt bra att bära och massor av finesser.  Skjutaxeln fri med remmen över vänster axel. Skön att bära även med några kg i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Same same but different.

Nu har ju inte jag vart te fjälls å ’fågglat’, men jag går numera väldigt väldigt ofta (läs vildsvin å ähhh resten med faktiskt), min EDC alltså,  med en så här: https://www.dunken.se/hem-fritid/jakt/jaktryggsackar/everydaycarry-us-cooper/

Valfriaxel fri, i mitt fall höger, midjespännare vid behov för det. Mtp molle, så fantasins begränsningar samt finns väll möe att komplettera mä, å ä tyst nog för de djuren jag råkt. Hyffsat liten å stor. Min ä grön heter MIL-TEC å Me Like. /P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör en fauna rype f40. Inte jättebillig men vann ett test i svensk jakt. 

Eftersom jag går med hund så har jag lite mer grejor förutom matsäck, ammo och regnkläder. Hundtäcke, hundmat som mellis, lite hundförstaförband etc.  
kaffepanna och kokkaffe.

Har provat att skjuta med säcken på och det går bra så vitt jag kan bedöma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago lindgren sa:

Ska iväg på en ripsväng med gubbarna.. dvs vi flyger ut och har ett bauta tält .

Dagens fråga är .. ryggsäck för dagsutflykter..

Något lätt?

Du fattar att du kanske bli beroende och måste skaffa en stående fågelhund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill tillägga att när du går på fjället vill du nog ha ett extra förstärkningsplagg som tex en fleece som du kan ta på när ni pausar. Jag har även en mössa och vantar.  

Det händer att man kan pausa i t-shirt…

glamping is the shit

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagstur. Då är det ju käk, kök, förstärknings- och regnplagg med i säcken + det som behövs för att jaga + ev. fågel tillbaka till tältet.

Jag har en Norröna Hjerkinn som tar rätt mycket vikt utan att krokna. Tunnare bärremmar som går att skjuta med. Men jag brukar dumpa säcken när det är läge.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, detstorabla said:

Du fattar att du kanske bli beroende och måste skaffa en stående fågelhund?

Jag tar risken :)

10 hours ago, detstorabla said:

Vill tillägga att när du går på fjället vill du nog ha ett extra förstärkningsplagg som tex en fleece som du kan ta på när ni pausar. Jag har även en mössa och vantar.  

Det händer att man kan pausa i t-shirt…

glamping is the shit


Tänker "klassiskt" fjällvett , alltid vara beredd... för det är fjällen, och man får inte räkna med väder åt nått håll.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago, BigJim said:

Vilket fjäll är det som gäller? Tyvärr blir det ingen ripjakt för mig i år....😢

Borga -> Kittel 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...