Hoppa till innehåll

Recept tjäderstek?


Guest widman

Recommended Posts

Vet inte om inlägget passar under denna rubrik.

Ska bjuda på tjäderstek imorgon och hittar inget riktigt bra recept. Någon som har tips på tillagning?

Tacksam för snabba svar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Jakt Änkan
Vet inte om inlägget passar under denna rubrik.

Ska bjuda på tjäderstek imorgon och hittar inget riktigt bra recept. Någon som har tips på tillagning?

Tacksam för snabba svar

Här kommer en variant på tjäderstek:

Tjäder i stekpåse

Ingredienser:

1 tjäder per stekpåse (Ta fram antal fåglar beroende på tjäderns storlek och antal middagsgäster)

salt, peppar

2 pkt bacon

tandpetare ( det går även bra med okokt spagetti, då behöver man ej rensa bort dem efteråt)

stekpåsar

Kaj:Ps grillolja

vatten

- Ta fram den upptinade fågeln, skölj och rengör samt torka torrt. Vi använder endast urtagen fågel. Låren kan man ha i en separat påse.

- Salta och peppra.

- Kläd fågeln med bacon, som sätts fast med tandpetare/okokt spagetti eller knytes fast. (Bacon som blir över kan man steka, hacka fint och sedan strö över den uppskivade fågeln.)

- Fågeln läggs i en stekpåse. Klipp upp ett litet hål så att ångan går ut.

- Tillsätt 3 msk Kaj:Ps grillolja samt 4 dl vatten.

- Tillred fågeln i mitten av ugnen i en ungsfast form, tid ca. 2-2.5 tim. Tiden kan variera p.g.a. storleken.

- När man tagit ut den ur ugnen så låt det svalna. Har man lite bråttom är det lättast att hälla ut skyn genom det lilla hålet man gjorde för ången. Det är annars väldigt lätt att man bränner sig, för fågeln är varm.

- Sila skyn och gör en sås utav den med grädde och lite vinbärsgelé. Jag brukar även tillsätta lite soya och reda med Brun maizenaredning. Krydda efter smak om det behövs. Kom ihåg! i matlagning krävs det att man provsmakar för att få ett bra resultat.

- Ta bort allt kött från benen. Försök få bröstbitarna så hela som möjligt, det blir snyggare när man skivar upp det sedan. Skiva upp allt kött. Ta bort tandpetare och annat oönskat. Vissa baconbitar brukar bli väldigt knapriga, hacka upp det. Ta ett snyggt uppläggningsfat eller stekpanna och placera ut det uppskivade köttet. Ta lite sås och häll över köttet. Strö till sist bacon över det hela.

Servera med den goda såsen, klyftpotatis och någon kokt grönsak. Rätten avnjutes bäst med rött vin. ;D ;D ;D

Smaklig måltid och lycka till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Jakt Änkan

Jag tycker att svartvinbärsgelé är bäst. Rönnbärsgelé (tycker jag) kan vara för djärv i smaken.

Var helt säker att jag skrev in ugnsgraderna.  ???  I alla fall kan den variera lite, men mellan 175-200 grader blir bra. Tänk på att tjäderkött är rätt magert kött, så man ska nog inte köra det allt för länge i ugnen. Sist när jag gjorde i stekpåse hade jag två stycken fåglar i var sin påse, tiden blev max. 2 timmar på ca. 185 grader.

Det är jättelätt att göra detta och köttet blir mycket gott.

Lycka till.  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen, ville bara säga att receptet var verkligen lättlagat. Kocken (sambon) fick oxå mycket beröm av middagsgästerna för tillagningen ;D.

Tack igen för tipset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, då msåte man ju ut och skjuta en tjäder då! :-

Låter ju hur gott som helst detta recept..... ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

2st tjäder filéer i ugnen, baconklädda, i sällskap med lite Kaj´p grillolja i en stekpåse, råstekt potatis kommer att serveras till, och jag hade tänkt smaka av såsen med lite grädde och messmör, svartvinbärs gelé kommer också att stå på bordet, till detta dricker vi Downunder, ett cabernet sauvignon vin, årgång 2003.

;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...