Hoppa till innehåll

.221 rem fireball


Nils l

Recommended Posts

Hej Jag vet att det fanns en tråd tidigare om 221 rem fireball. Hur avlöpte projekten? Är bössorna klara och hur gick efterföljande skjutövningar? Vad blev precisionen och farterna med olika laddningar? Bilder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag har hafft uppe en tråd om 221 Fireball antingen här eller på Robsoft. Tyvärr så tynade projektet bort.Var först meningen att jag skulle gjort en bössa i 221rem. Fireball som projektarbete, men det blev inte av då en del saker kom mellan mig och smeden och min handledare. Så tyvärr kan jag ej komma med några bilder, inte heller några hastigheter eller skjutövningar.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var ju synd. Hade tänkt få lite inspiration. Är lite missnöjd med min k- hornet. Den skjuter 20 mm på 80 är för tung matningen går inte felfritt. Lite hetare laddningar så spänner hylsorna fast. Jag har ju bytt pipa för över 6 tusen till en border och bytt trycket, plastat och donat den ska skjuta tätare.  Jag vill ha en ny bössa som skjuter runt 10 mm på samma avstånd där matningen går felfritt och med lite lägre vikt. Som min gamla contender gjorde när den var ny.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Nils,

vad är du intresserad av? Laddata eller egna erfarenheter? Jag har en f d kollega som jagar en massa med 221 Fire ball men någon egen erfarenhet har jag inte.. Däremot kan jag nog få loss lite laddata.

Vem är det som byggt din 22 K hornet? *nyfiken*

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag är nyfiken på allt från hur smällen är relativt en hornet till hur den matar i magasinet och hur tätt man kan förvänta sig träffbilderna. Vad använder han för hylsor, laddata vad har han byggt den på osv.  Min hornet byggde Stig sundberg i Rutvik om och jag tog till lite för mycket när jag beställde pipan. Stig varnade mig för att den skulle bli tung. Den har problem med matningen för att patronläget inte är avfasat i bakkant utan vasst. Den river gods från hylsan när man drar ut den. Tändhatten kryper ut ca 0,2 mm på skjutna hylsor och det spelar ingen roll hur jag gör vid fireforming. Har provat att sätta kulan med noll friflykt så att patronen spänner mot slutstycket. Inget hjälper. Precisionen är i normalfallet runt 20-25 mm och det är inte ens nära mina förväntningar. Min gamla contender sköt runt 10-15 mm i snitt med samma laddning till jag skjutit ut pipan på den.

Tänker mig att ett vapen med en stadigare låda gjord för grövre kalibrar ger bättre möjligheter till precision. Bara det att jag måste bli av med den här bössan innan jag kan köpa en ny. Det betyder att jag kanske får lägga ner ännu mer pengar på den innan den går att sälja. Pipan skulle behöva flutas och patronläget fixas till. :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Nils,

jag skall kolla upp detta och återkommer! Vet att min kompis använder ett sako Vixenlås till sin 221 Fire Ball men jag återkommer med laddata och komponentval.

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Nils,

vilken kulvikt är det som främst intresserar dig? Jag pratade med min kompis John och han har i huvudsak använt 40 grains varmint kulor men han lovade försöka gräva fram laddata även för andra kulvikter.

När det gäller komponenter så finns det enligt John bara remington hylsor att få tag på om man inte vill omforma 222rem hylsor.

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad av 45-50 grains kulor helst fmj men hålspets kulor är också intressant. Men tillvägagångssätt vid omformningen av hylsor är också av intresse. Jag vet inte hur den närmsta framtiden kommer att se ut ekonomiskt men eventuellt att jag säljer min 22 lr och 22k hornet och tar ett rejält grabbatag i börsen och skaffar två andra kalibrar istället. För prickskytte finns ju 22 luftgevär att tillgå och jag har tuber för dykning vilket skulle göra det enklare och billigare. Men det viktigaste är att jag får tag i en bättre bäverbössa /mellandistansbössa för fågel och en bättre ripbössa som jag litar fullt och fast på. Inte för att det är något större fel på horneten inget som inte går att fixa men förtroendet har dalat och då finns det inget att göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...