Hoppa till innehåll

Påverka fjälljakten!


jimbolo

Recommended Posts

Tycker det är konstigt att man kompenserar den stora andelen utländska jägare med att dra in möjligheterna för svenskar boende utanför fjällkommunen. Är det inte lite som att äta en pinnglass från botten istället för från toppen? Dvs jävl**t dumt i slutändan? ???

Vidare tycker jag det var halvmodigt av norrbotten att vägra gå med på att släppa in utländska jägare på samma villkor som svenska. De inväntar regeringens beslut i frågan och tycker regeringen att vi ska följa kommerskollegiums råd så har de absolut ingen chans att gå emot det. Så det blir nog skit hur man än vänder o vrider på det. Trist.

Och om man nu starkt begränsar antalet dygnskort för att få ner jakttrycket och miljöpåverkan så drabbar det ju även innevånare i samma län som kan bo 30 meter på fel sida om en kommungräns. Nä, skumt förslag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 142
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    21

  • Seger

    17

  • lsjonsson

    17

  • Foffe

    9

Alltså allvarligt talat!! Har ni egentligen förstått det hela med detta fjälljaktsbeslut??? Inser ni att vi som verkligen är inbitna småviltsjägare kommer att vara tvungen att lägga varenda cent i jaktkort för att ens få ladda bössan ovan odlingsgränsen!!????  Vart är detta på väg?? Och dessutom....har ni försökt få tag i dygnskort dagen innan?? Lycka till.....!! Dessutom ska det dras in på kortåterförsäljare...! Nå´t måste göras...och det inom kort....! Någon som har nå´n smart idé?? Vi måste ju visa vår´t extremt gemensamma missnöje!!

Tyvär får jag välkomna er till dom prisena som det kostar oss i södra sverge att jaga >:( :(

Mvh Anders Hj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Det blir jaktkortsavgiften+ bensinkostnaden, jag har mellan 20-45 mil till fjällen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är för sorgligt :'( . . Här har man precis hittat sin livsstil, skaffat hund , tält + allt annat man behöver för att kunna utöva det man brinner för, och så blir man utestängd.

Det sitter en klump i bröstet på mig.

Om man ändå hade bott några mil längre norrut... eller varit gjord av pengar.

Något måste göras.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är sorgligt! En skandal det sätt en sån här viktig SVENSK naturresurs hanteras. En liten sak man kan göra är att gå in på www.jagareforbundet.se och visa att man tycker fjälljakten är viktig. Egentligen borde vi göra något som fransmännen skulle gjort, fara ner till stockholm med gevären och hundarna för att belägra någon regeringsbyggnad :-.

Undrar hur många som skulle röstat annorlunda i EU valet om de förstod att EU skulle styra sådana här frågor???

//Olle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SORGLIGA NYHETER

Detta kom med mailen häromdagen!

Hej alla,

Vi har fått mycket klara, men inte 100 % bekräftade, indikationer på att regeringen redan har bestämt sig för att ta ett beslut på torsdag denna vecka. Ett beslut som INTE är positivt för oss. Det sägs också att man försöker att hitta en liten godisbit för antigen turistindustrin (?!) eller jägarna.

I detta läge är det inte så mycket vi kan göra annat än att hålla trycket uppe, vilket vi gör och hoppas att också alla andra gör gentemot sina lokala och centrala politiker. OM regeringen tar ett beslut på torsdag så får vi se hur oppositionen eller andra ställer sig till att motionera i Riksdagen, om Regeringen INTE tar ett beslut så får vi arbeta vidare. Tyvärr verkar det inte som om Regeringen har tagit till sig några argument alls, Maud O´s senaste uttalande i riksdagen tyder antingen på att de inte vill förstå eller att kunskapsnivån är obefintlig.

Det finns en enkät på Jägareförbundets ( www.jagarforbundet.se ) hemsida över vilka jaktfrågor som är viktiga. Det vore bra om alla går in och ”ökar procenten” på fjälljaktsfrågan…

För er som är intresserade av vad som händer i vårt västra grannland samtidigt som Sveriges regering lägger sig platt för EU och skall släppa in allt som kan hålla i en hagelbössa i hela Europa, så fortsätter Norge att begränsa jakten även för sina egna landsmän i än högre utsträckning. Utländska jägare behöver inte ens fundera på att besvära sig om att försöka få jaga på Norsk Statsgrunn såvida man inte bosatt sig i landet Norge senaste året. Det är bara att gratulera Norge till att man har politiker och en regering med lite krut i som inte bara ”köper” allt som EU/ESA säger, som våra egna Svenska nickedockor till regeringsmedlemmar gör.

Man får de politiker man förtjänar heter det ju, och det är tur att vi i alla fall har en Länsstyrelse och landshövding i Norrbotten som har stake. Ingen skugga skall heller falla på de politiska delegaterna i rennäringsdelegationen från moderat och socialdemokratiskt håll samt ett par lite mer engagerade, och agerande riksdagsmän, som kan få stå modell för de få undantag, som bekräftar regeln om Svenska politikers totala undfallenhet och konflikträdsla. Per-Ola Eriksson, Hans Swedell, Bengt Ek, Krister Hammarbergh (av  Stefan Tornberg arrogant förklarade som ”lokala hojtare”) skall i motsats till S.Tornberg själv, hyllas och ha all ära och heder över sitt engagemang i frågan och sin kraftfulla hållning med lokala förtecken och naturens bästa för ögonen. Det samma gäller även några riksdagsledamöter från såväl moderat som socialdemokratiskt håll, som aktivt jobbat för fjälljaktens bevarande. Tack för era insatser hittills, för vi har väl inte givit upp ännu?  Även om det onekligen ser mörkt ut…. 

Hade länsstyrelserna i Västerbotten och Jämtland bara haft stake nog att visa lite mer tåga i detta arbete, så hade det i alla fall varit svårare för regeringen att totalt köra över sakkunskapen. Men vi har som sagt de undfallande politiker som vi själva förtjänar…..det är bara att beklaga.

Kolla in länken nedan och titta vad som föreslås på Finnmarksvidda till nästa år och läs även igenom varför man ämnar tar dessa åtgärder… Vi vet och förstår deras resonemang om begränsningar för vi har haft samma gäng av jägare här i våra egna fjäll fram till och med 2005, men det gör dessvärre inte vår egen regering.(eller har de bara tappat såväl glasögon som hörapparater så att det bara är kommunikativa problem eller saknar de läskunnighet??) Tyvärr så får vi nog hit samtliga Europeiska ripjägare likt ”Egyptens gräshoppor” redan till hösten 2007 igen, utan restriktioner, i vanlig svensk politisk ordning. Ett nederlag för naturen, naturresursen och demokratin i så fall!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_o...nmark/1.2082470

Skicka vidare.

Med vänlig hälsning

Joachim Almgren

Trist men sant!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja denna regering med Reinfeldt i spetsen viker sig för EU. Att Maud O gör allt som Reinfeldt säger är inte förvånande. HAr mailat hon har även skrivit insändare där jag frågat henne rakt ut vad hon vill göra för oss jägare. Hon svarar aldrig på mail eller insändare, Hon avskärmar sig från oss i Västerbotten bara för att hålla Reinfeldt nöjd.

Fins inga politiker som backar upp oss jägare. Nej våra politiker har ej den styrka som behövs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min insändare om Fjälljakten var inne i Västerbottens Folkblad tidigare i veckan.

http://www.folkbladet.nu/2007/03/19/lansst...gjort-bort-sig/

Och idag så är det en Socialdemokrat som har inne en debatt artickel om detta ämne i Dagens Västerbottens Folkblad. Där hon bland annat tar upp Maod O och vad hon sagt i riksdagen om Fjälljakten.

http://www.folkbladet.nu/2007/03/22/klargo...en-till-jakten/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är så långt åt helvete det bara kan bli  >:(

Å jag som trodde på denna regering, oj oj vilket svek jag känner nu.

http://www.jagareforbundet.se/news/regeringens_beslut_h.asp

På de mest utsatta markerna kommer ripan och tjädern snart vara ett minne blott.

Hej då fjällen och tack för mig  :'(  :'(  :'(  :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest marocci

det är ju så att man blir ju så förb...på regeringen...det är ju precis som seger säger det är ju en livsstil som dom förstör.en till grej hur mycke tjuvjakt kommer det bli då????till slut är det ju slut på fågel.Tragiskt >:( >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, och jag är överraskad över regeringen agerande, för övrigt var väl jaktfrågorna det enda som verkade vettigt med Alliansen. Men varför kommer tjuvjakten att öka, marocci?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest marocci

pga att jag tror att folk inte är villiga o betala plus att rapporteringarna kanske inte stämmer helt heller.för egen del så betalar jag gärna för att jaga fastän det kostar.synd bara att det ska släppas fritt se bara på norrmännen som sköt järnet i soppero 2005.tror nog att det blir problem där,tänker bara på våran fina natur o våran fina förmån vi har o få bo där vi bor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni får ursäkta en "oförstående" smålänning men jag förstår inte allt tjat om fjälljakten.

En tanke bara...

Här i söder kan danskar och tyskar på samma villkår som oss arrendera mark och jaga på "våra" klövviltstammar och ingen klagar...

Till polen (och övriga världen) åker vi svenskar till lyxiga revir och har drömjakter, revir som de inhemska jägarna troligtvis aldrig får sätta sin fot på...

Jag vet att många här på forumet, liksonm jag, gärna åker till norge och fiskar lax, på samma villkår som norrmännen själva. Tror inte att varje norrman står och jublar när bil efter bil med svenskar kommer och fiskar "deras" lax.

Men när utlänningar kommer till "våra" fjäll och skjuter "våra" ripor..... DÅ DJÄVLAR!!

Tycker nästan det luktar lite dubbelmoral >:( ::) :-*

Som sagt bara en tanke från en Smålänning.

//Tony

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

I och med det här beslutet så står vi norrbottningar som dom största förlorarna, vi länsbor blev av med länskortet, fjällkommunborna får endast köpa årskort i den egna kommunen och det blir mer avlysningar. Det är så man vill gråta fast man är en skitmacho jägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Nu är det slut med att hålla igen köper man ett dagskort i fjällen så inte går jag hem förrän jag fyllt ryggsäcken med fågel, det blir trevligt på toppjakten ser man en flock med 20 tuppar så är det bara att plocka ner allihop så blir det för mig och många andra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni får ursäkta en "oförstående" smålänning men jag förstår inte allt tjat om fjälljakten.

En tanke bara...

Här i söder kan danskar och tyskar på samma villkår som oss arrendera mark och jaga på "våra" klövviltstammar och ingen klagar...

Jag är inte så insatt i klövviltsjakten i Småland men om hälften av alla jägare som jagade kom från utlandet kanske ni skulle klaga? Sedan är en del av frågan för mig iaf, sättet som det här beslutet har kommit till stånd.

/Olle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här i söder kan danskar och tyskar på samma villkår som oss arrendera mark och jaga på "våra" klövviltstammar och ingen klagar...

Nä kanske ingen klagar som det ser ut nu hos er, men om markerna togs över av utlänningar till ca 70%, då tror jag vi fått höra klagosången från er också, eller ?

Till polen (och övriga världen) åker vi svenskar till lyxiga revir och har drömjakter, revir som de inhemska jägarna troligtvis aldrig får sätta sin fot på...

Det är sant, men vi tar inte över markerna helt och jagar inte som vi vill utan guide.

Sedan åker vi inte till Polen mm utan en ganska fet plånbok, så det är nog bara ett fåtal av oss svenska jägare som har råd att jaga runt om i världen och deltaga på lyxiga drömjakter :-

Jag vet att många här på forumet, liksonm jag, gärna åker till norge och fiskar lax, på samma villkår som norrmännen själva. Tror inte att varje norrman står och jublar när bil efter bil med svenskar kommer och fiskar "deras" lax.

Där har du däremot lite fel.....

Vid väldigt många Norska älvar har vi svenskar helt andra regler och dyrare fiskekort än deras egna landsmän.

Sedan tar svenskarna inte över älvarna, som Norrmännen kommer att göra på våra fjäll till hösten.

Vid de 6 älvar jag har fiskat lax är det betydligt mer Norrmän en Svenskjävlar, så.....  :-

Men när utlänningar kommer till "våra" fjäll och skjuter "våra" ripor..... DÅ DJÄVLAR!!

Ja visst har många den känslan och som jag skrev i ett tidigare inlägg är det inte kul när det står ca 50 norsregistrerad bilar efter en känd fjällväg ( Ca 50 km lång ) på premiären för två år sedan.

Hur mycket fågel tror du det skjuts om det låt oss säga är två-tre jägare i varje grupp med duktiga hundar.... jo väldigt väldigt många :-

Lägg till att det i höst även kommer finnar, danskar, Italinare, tyskar mm, utan någon krav på guide till dessa marker.

Sedan är det inte kul att gå efter dessa skyttegrupper i en fjälldal, då det skjuts hej vilt runt ikring en själv och det springer okända hundar kors och tvärs genom marken.

Som sagt bara en tanke från en Smålänning.

Nu har du fått ett verklighets svar på dina tankar från en som är verkligen är drabbad av detta urkorkade beslut.

Till hösten var det meningen att få jaga in unghunden på fjället, men det blir till att hitta på något annat istället :-[  :'(

Hoppas du förstår lite mer nu vad det handlar om  ;)  ;)  ;)  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för att du upplyste mig om hur det ligger till uppe i fjällen Seger! Och givetvis kan jag förstå hur frustrerande det kan vara. Det jag egentligen menade var att om man börjar stänga folk ute så kan det ju lätt bli så att det slår tillbaka. Resten av världen kan ju tolka det som att vi svenskar hatar alla utländska jägare som vill jaga i vårt vackra land, helt plötsligt är vi kanske inte välkomna att jaga och fiska utomlands (Norge). 

Sen kan jag inte förstå Interbonds inställning. Fylla ryggsäcken med fågel bara för att inte någon annan ska skjuta dem... då kan det ju verkligen bara sluta på ett sätt... Om man släpper en fågel så har den ju alla fall chansen. Jag skulle inte känna mig stolt att "plocka ner 20 tuppar" bara för att ingen utlänning ska göra det  >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Jag har mellan 20-45 mil till fjällmarkerna, och nu när man måste lösa dagskort så blir det inte så många jaktdagar i dessa marker och då skjuter jag det som finns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I em. kommer det en debatt i P4 radio Norrbotten ang. fjälljakten.

www.sr.se Kl. 15:00

gå på webradio P4 och Norrbotten.

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Nu är det slut med att hålla igen köper man ett dagskort i fjällen så inte går jag hem förrän jag fyllt ryggsäcken med fågel, det blir trevligt på toppjakten ser man en flock med 20 tuppar så är det bara att plocka ner allihop så blir det för mig och många andra.

Jag tycker inte heller om förslagen, men ngt jävla ansvar och moral måste man väl ha!! Vilken inställning, det är väl inte anarki vi vill ha?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...