Hoppa till innehåll

Trassel med avgassystemt!


Hipshot

Recommended Posts

Ska göra efterkontroll på bilen, Volvo 945:a i morgon. Hade tre prylar att fixa varav den ena var trasigt avgassystem, de kunde inte mäta co halten. Köksrenovering gör att budgeten är skral så jag har bytt bara det som var absolut nödvändigt dvs sista burken och röret som går över bakaxeln. När jag var klar med det så upptäckte jag två hål i röret efter första dämparen, de är INTE stora, men då jag håller för avgasröret i bak så pyser det dessvärre. Har varken tid eller råd att byta det med så nu är goda råd dyra!

Tex.. (hobbymecken spekulerar, asgarv från proffs undanbedes  ;D ) finns det någon värmebeständig tejp som man kan dra runt bara så det håller för själva besiktningen? Var lite inne på ölburk och två slangklammer men saknade så stora klammer... kan det fungera? Tips? Please! Ska göra efterkontrollen i morgon 13-15 och före det ska det mulas en hög kråka så jag har inte så vansinnigt med tid. Och det är dessutom sista dagen för efterkontroll, på torsdag är det körförbud  :'(

Någon?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De finns flexibelt skarvrör på biltema eller så får du göra som jag gjorde, två avgas klammer en stor konservburk som man kapar längs med och snurrar nåra varv runt lite pasta runt hålet och sedan är de bara klämma åt  ;D

den bilen sålde jag till brorsan ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

silvertejp kan funka om du lindar många varv och om du har nära till besiktnings"stället"...värmen kan bli ett problem, men det är ju bara att testa...annars är ölburken och slangklammer ganska bra ;)....slangklammer finns på närmaste mack och kostar nog runt en 20:-...fast jag tror att du får ha hål i avgassytemet så länge inte bilen lever om och avgasvärdena blir förhöga (som iofs inte har något med själva avgassystemet att göra)...jag har ett litet hål i mitt avgassystem, men det sa dom ingenting om....testa utan...kostar 200pix hursomhelst, och "kuggar" du så har du en månad till på dig att hitta på nått klurigt ;)

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

>Hippen

Biltema har ett skarvrör som kan funka om inte hålen sitter när någon annan skarv, burk eller upphängning...45:- och en stund med kapen!

Skarvrör

Elförzinkade.

 

Mått mm  Art.  Art nr Pris Antal 

    125 x 42 x 46,7    98-010 45,00 kr   

    125 x 45 x 50,5    98-011 45,00 kr   

    125 x 50 x 54,5    98-012 45,00 kr   

    90 x 55 x 60,5    98-013 45,00 kr   

    130 x 60 x 64,5    98-014 45,00 kr 

/Tjipp

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ölburk och slangklämmor funkar ifall röret är rakt där det skall lappas. Är röret böjt funkar det inget vidare.

Jag lagade ett rör som näst intill var helt av en gång med två lager ölburk. Det höll tills röret gick av på ett annat ställe!  :)

// gAsToN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok.. Lutar åt silvertejpen nästan.. Ska kolla om jag hinner fixa slangklammer.. Det sitter bra till, helt rakt så det ska nog fungera. Ids inte grotta men skiten i någon högre utsträckning så det får bli ngn hobbylagning.

Biltema ligger åt fel håll, finns närmast i Uppsala och jag ska besiktiga i Norrtälje. Tror biltema får bli en mer varaktig lösning efter besiktningen.

Fredde.. du skrev att man får en månad på sig att fixa det om det skiter sig.. stämmer det verkligen? Detta som jag ska göra är just en efterkontroll, känns som det blir körförbud om man flunkar där med eller?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Avråder från silvertejp!

Jag tror det blir för varmt.Och har du otur börjar det kanske brinna under bilen!

Men dom andra råden om lagning, med pasta o plåt blir tillräckligt bra.

Det blir nog inte tätt med bara en plåtbit så du får nog komplettera med avgastätningsmassa.

Finns att köpa på bensinstationer eller biltillbehörs butiker.

Ombesiktning kostar också pengar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fixade sig ;D

Hittade på macken ngt slags gipsbandage för avgasröret, man blötte upp det i vatten och lindade på och därefter en tunn ståltråd runt för att hålla det på plats. Sen körde jag till besiktningen och var så där supertrevlig..  8)

Min kassa tuta gick hur bra som helst och co halten var ett gränsfall, han kollade inte ens om det var tätt. Fick påminna honom om att kolla positionsljusen..

Sen åkte jag till chefen för kommunskytteriet och snackade jakt i en timme. På väg hem stannde jag till vid min tipp.. ca 150 trut och lite kajor på plats.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D.. finns tejp på mackarna som e för avgasarören!.. som e värmebeständig!.... tipps från världen sämsta bil meck!...  ;D

mvh Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...