Hoppa till innehåll

LAX och HAVSÖRING´s Fiske


Foffe

Recommended Posts

Janne! du kan ju i alla fall inte annat än hålla med då jag säger att det tas massor med lax i fasta redskap i fredningsområdet?

I fjol rapporterades ett par fiskare som kom in till Haparanda hamn med lax under förbudstid, dom hade över 350kg lax och ett tiotal kilo sik. Många yrkesfiskare har dispenser för att ha ute fasta redskap under tiden då det är förbjudet att ta upp lax och Öring, med den landningen så kan man ju undra hur det kan vara ekonomiskt försvarbart att ha ute redskap för hundra tusentals kronor för att fånga några få kilo sik...

Dock ska vi inte skylla allt på fisket i älvsmynningarna utan en stor del av ansvaret för laxnedgången beror på drivgarnsfisket i södra östersjön där man bedriver ett icks selektivt fiske på både vild och odlad lax..

Varje lax som tas upp påverkar beståndet, varje gång en vild lax dödas så minskas antalet laxar som kan gå upp i älvarna och reproducera sig. Frågan är bara hur länge det ska hålla innan man måste införa ett totalförbud på fiske efter lax, både fritidsfiske och yrkesfiske...

Visst håller jag med om att det tas lax i skärgården och under fredningstiden men det samma gäller älven.

Men vem ska ta upp laxen då om inte vi som fiskar i skärgården får ta upp den ??? ??? ???

Ni som fiskar i älven ??? ???

Vi gör tvärtom ni låter laxen leka i älven och vi tar det vi får i skärgården ;D

Var ligger problemet ??? AVENSJUKA för att nån får 10 laxar mer än jag ???

Skärgårds fisket har funnits sen 1700talet och laxen tog inte slut då.

Men har det blivit mindre lax för allt fiske i älvarna ??? det är väll dom som tar upp lekmogen lax och den kan man kalla för VILDLAX ???

Ska man prata totalförbud vem ska det gälla ??? ??? ??? ??? ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • HPDA Janne

    20

  • Foffe

    17

  • RW

    15

  • Foxkiller

    10

Top Posters In This Topic

Men vem ska ta upp laxen då om inte vi som fiskar i skärgården får ta upp den ??? ??? ???

 

Ska man prata totalförbud vem ska det gälla ??? ??? ??? ???

Janne, har du läst mina inlägg så ser du att jag förordar att ALLA, både yrkesfiskare, husbehovsfiskare och fritidsfiskare måste dra sitt strå till stacken med minskat fiske, uttaget av lax och öring är idag för stort! Jag ser inte ett totalförbud som en vettig lösning förrän som sista utväg, men i så fall måste det gälla alla!

Skärgårds fisket har funnits sen 1700talet och laxen tog inte slut då. ???

Bara för att man hållit på med ett fiske sedan 1700talet så betyder ju inte det att det fisket är hållbart? Man har bedrivit fiske långt upp i älvarna också sedan långt tillbaka i tiden, vem som var först, älvsfiskare eller kustfiskare låter jag vara osagt eftersom jag inte har någon kunskap om detta.

Vi kan väl dock vara överens om att dagens uttag av lax och öring är för stort eftersom stammen har gått tillbaka så pass kraftigt.

Men har det blivit mindre lax för allt fiske i älvarna ??? det är väll dom som tar upp lekmogen lax och den kan man kalla för VILDLAX ???

Både sportfiskare OCH yrkesfiskare bedriver fiske på lekmogen lax som är på väg att gå upp för att leka i en älv, det finns väl ingen som vill ha en utlekt lax på tallriken? Laxarna som "ni" tar i skärgården är ju också påväg upp i någon av älvarna för att leka, vad är det som säger att det är bättre att ta den vid kusten innan den hunnit upp i älven? All lax är ju på väg upp till just sin födelseälv för att leka, vissa kommer dock inte att lyckas med sitt uppsåt då de är utplanterade laxar som så småning om kommer att stånga pannan blodig nedanför något vattenkraftverk.

Med ny teknik och material så har man tagit fram effektivare redskap, detta gäller både inom sportfiske och yrkesfiske.

Det kanske är där vi har anledningen till minskningen, fiskbestånden klarar helt enkelt inte den ökade effektiviteten?

Jag målar inte ut kustfiskarna som dom värsta syndabockarna utan vill verkligen att vi ska kunna ha en levande skärgård och för det så behövs bland annat att vi har ett hållbart kustnära yrkesfiske.

Det jag än en gång vill säga är dock att vi kan inte hålla på såhär längre för då kommer laxen och öringen att ta slut och då finns inget att ta upp varken för sportfiskare eller yrkesfiskare.

Lägre kvoter för drivgarnsfiskarna i östersjön, fredningstider med totalförbud för allt fiske i fredningsområden och älvar under stora delar av lektiden (inga dispenser för fiske efter andra arter..) samt KÄNNBARA STRAFF för dom som bryter mot dessa restrektioner anser jag vara en början om laxen och öringen ska ha en chans att komma tillbaka....

Finns det något bättre sätt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi kan väl dock vara överens om att dagens uttag av lax och öring är för stort eftersom stammen har gått tillbaka så pass kraftigt.

Jag målar inte ut kustfiskarna som dom värsta syndabockarna utan vill verkligen att vi ska kunna ha en levande skärgård och för det så behövs bland annat att vi har ett hållbart kustnära yrkesfiske.

Lägre kvoter för drivgarnsfiskarna i östersjön, fredningstider med totalförbud för allt fiske i fredningsområden och älvar under stora delar av lektiden (inga dispenser för fiske efter andra arter..) samt KÄNNBARA STRAFF för dom som bryter mot dessa restrektioner anser jag vara en början om laxen och öringen ska ha en chans att komma tillbaka....

Finns det något bättre sätt?

Visst är uttaget för stort men var ska vi minska i älven, östersjön eller i kusten ???

Visst känbara straff, men det samma ska gälla älven allt fiske som inte är tillåtet ska ha kännbara straff.

Hur ska man få fast dom som fiskar med nät i älven jag tror inte dom märker sina nät med namn :)

Och dom sov håvar lax i älven då ???

Och dom som fiskar under förbuds tid, vi har förbud i torenälven från måndag 1800 till onsdag 1800 hur ska man göra med dom ???

Tänk om det fans obegränsat med lax :D då skulle vi inte ha denna disk och alla skulle vara glada :)

Förbjud allt fiske efter lax och öring i kusten,älven och östersjön ;D då kan vi diskutera gädd och abborfisket ;D

Det jag vill veta är vem som får ta upp laxen och öringen ??? ??? ??? ???

Visst fiskar jag mycket med spö men var ska vi dra gränsen för vem som får fiska ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med, gäller väldigt mycket avundsjuka om den här saken. Alla ska ha allt, men jag är rädd att laxen kommer att ta slut i älven om man inte åtgärdar saken, dvs straff värda namnet för tjuvfiske. Men eftersom fisket är kustbornas kultur, så ska man få fortsätta utnyttja fisket. Men inte med ett rent vinstsyfte. Precis som jägare, förr sköt man så mycket som möjligt för att överleva, men nu är det mer som en "hobby" och då tar man ut en mindre del.

Och om du menar att det har funnits lika mycket lax i älven senaste 2-3 åren som det var ex -97, Ja då vet jag inte vad din statistik begrundar sig på.

Och om det nu är nödvändigt, om ingen annan lösning går att finna och folk inte kan samsas. Så förbjud allt fiske i älven, fan mycket bättre än att laxen försvinner..

Skärgårds fisket har funnits sen 1700talet och laxen tog inte slut då.

Vet inte om jag nämde det tidigare, men att laxen har i stort sett varit borta från Torneälven 50-talet till 90-talet. Folk glömmer fort..  Och idag har man ju LITE annorlunda redskap och resurser än man hade på 1700-talet, dessutom måste man ta upp mer lax än man behövde på 1700-talet för att täcka alla utgifter för båtar, bensin, utrustning osv..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är uttaget för stort men var ska vi minska i älven, östersjön eller i kusten ???

Visst känbara straff, men det samma ska gälla älven allt fiske som inte är tillåtet ska ha kännbara straff.

Hur ska man få fast dom som fiskar med nät i älven jag tror inte dom märker sina nät med namn :)

Och dom sov håvar lax i älven då ???

Och dom som fiskar under förbuds tid, vi har förbud i torenälven från måndag 1800 till onsdag 1800 hur ska man göra med dom ???

Tänk om det fans obegränsat med lax :D då skulle vi inte ha denna disk och alla skulle vara glada :)

Förbjud allt fiske efter lax och öring i kusten,älven och östersjön ;D då kan vi diskutera gädd och abborfisket ;D

Det jag vill veta är vem som får ta upp laxen och öringen ??? ??? ??? ???

Visst fiskar jag mycket med spö men var ska vi dra gränsen för vem som får fiska ???

Om man tittar på samhällsnyttan så är det spöfångad lax som gäller då fisken är mera värd för samhället spöfångad. Detta då basserat på intäkter på turismen och alla tillverkare och försäljare av utrustning mm mm. Om det är för den enskilde personens ekonomi så ska alla vara husbehovsfiskare med rymligt samvete och sälja fångsten svart. Om alternativ två blir gällande så lär all fisk vara bort snart, kanske redan om 10 år. Jag förordar alternativ 1...

Utöver detta så har vi problematiken med yrkesfiskarna (industrifiske) vilka är för effektiva för sitt eget bästa och borde begränsas ordentligt.

Sen har vi då frågan om alla de som inte sköter sig och för att komma tillrätta med detta så föreslår jag en fiskevårdsavgift i s f fritt handredskapsfiske vid kusterna m fl vatten. Pengarna skulle kunna finansiera fler "fiskepoliser" som såg till att reglerna efterlevdes. Polisen prioriterar inte detta idag,är min känsla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och om det nu är nödvändigt, om ingen annan lösning går att finna och folk inte kan samsas. Så förbjud allt fiske i älven, fan mycket bättre än att laxen försvinner..

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Så kan man inte göra :o :o :o :o

Jag tycker att alla ska få fiska men hur ska vi göra för att alla ska få sin del.

Om man tittar på samhällsnyttan så är det spöfångad lax som gäller då fisken är mera värd för samhället spöfångad. Detta då basserat på intäkter på turismen och alla tillverkare och försäljare av utrustning mm mm. Om det är för den enskilde personens ekonomi så ska alla vara husbehovsfiskare med rymligt samvete och sälja fångsten svart. Om alternativ två blir gällande så lär all fisk vara bort snart, kanske redan om 10 år. Jag förordar alternativ 1...

Utöver detta så har vi problematiken med yrkesfiskarna (industrifiske) vilka är för effektiva för sitt eget bästa och borde begränsas ordentligt.

Sen har vi då frågan om alla de som inte sköter sig och för att komma tillrätta med detta så föreslår jag en fiskevårdsavgift i s f fritt handredskapsfiske vid kusterna m fl vatten. Pengarna skulle kunna finansiera fler "fiskepoliser" som såg till att reglerna efterlevdes. Polisen prioriterar inte detta idag,är min känsla.

Har själv jobbat som fiskeguide och vet hur mycket pengar det kan ge.

Skulle staten gå in och lösa ut alla som fiskar i östersjön och vid kusterna skulle det vara en bra lösning.

Det jag menar med denna disk är att alla som kan tar upp så mycket lax som möjligt gör det.

Vet inte varför ??? ???

Är det för att grannen kan ta upp den om inte jag gör det ??? ??? ???

Det finns nog ett svar till allt AVENSJUKA han fick mer lax än jag >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska kul läsning...och alla pratar för sin sjuka mor!  ::) Denna debatt har ältats i så många år att jag för min egen del inte bryr mig särskilt. ;)

Jag har varit yrkesfiskare i snart 20 år och jag får sitta här på land med mina bragder och se på när andra fiskar lax. >:( För här har vi begränsningar som gör att 95% av all lax redan passerat norröver... och det har vi fått leva med i alla år jag varit yrkesfiskare...vilket nu gjort att man inte längre kan leva på sitt fiske utan måste ha andra inkomster för att få syssla med det bästa som finns fiske. :-

Så skall laxfisket begränsas så skall det vara lika för alla...inte som nu då vissa får stå på land och se på när andra håvar in lax.

Ps ...oberoende av vad spöfångad lax kostar kilot så har dom ingen större rätt att fiska lax än andra. ;)

Så HPDA Janne... håll ställningarna...jag håller med dig. :D ..för jag håller absolut inte med spöfiskarna. :D...för allt spöfiska ska förbjudas och ändast kustfiske utanför Vexalas kust skall vara tillåtet från 1/4-2007 och frammåt....... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Så kan man inte göra :o :o :o :o

Jag tycker att alla ska få fiska men hur ska vi göra för att alla ska få sin del.

Har själv jobbat som fiskeguide och vet hur mycket pengar det kan ge.

Skulle staten gå in och lösa ut alla som fiskar i östersjön och vid kusterna skulle det vara en bra lösning.

Det jag menar med denna disk är att alla som kan tar upp så mycket lax som möjligt gör det.

Vet inte varför ??? ???

Är det för att grannen kan ta upp den om inte jag gör det ??? ??? ???

Det finns nog ett svar till allt AVENSJUKA han fick mer lax än jag >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Avundsjukan finns säkert i alla läger men jag vet att en som fiskar med nät eller liknande aldrig släpper tillbaka en fisk medan den största delen av spösvingarna släpper tillbaka utlekt fisk samt fisk under gällande mått (tyvärr gäller det mindre andel av våra utländska spösvingare, kanske vet de inte vilka regler som gäller?). Oavsett vilket så är det upp till riksdag o regering att bestämma vilket som är bäst för samhället. Tyvärr verkar det som att det inte kommer nånform av lösning förrän fisken tagit slut.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ps ...oberoende av vad spöfångad lax kostar kilot så har dom ingen större rätt att fiska lax än andra. ;)
kanske inte större rätt men du får nog erkänna att för samhället är nyttan större när BNP stiger vilket den gör med spöfångad fisk gentemot nätfångad. Om du nu inte tror mig så gå gärna en kurs nationalekonomi så kan vi diskutera saken vidare.  ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Avundsjukan finns säkert i alla läger men jag vet att en som fiskar med nät eller liknande aldrig släpper tillbaka en fisk medan den största delen av spösvingarna släpper tillbaka utlekt fisk samt fisk under gällande mått (tyvärr gäller det mindre andel av våra utländska spösvingare, kanske vet de inte vilka regler som gäller?). Oavsett vilket så är det upp till riksdag o regering att bestämma vilket som är bäst för samhället. Tyvärr verkar det som att det inte kommer nånform av lösning förrän fisken tagit slut.

Vet ingen fiskare som tar upp utlekt lax.

När vi fiskar så släpper vi tillbaka en del av fångsten om det är mycket fisk i farten.´

När jag fiskar med spö släpper jag tillbaka allt utom en fin lax eller öring men då fiskar jag inte mer den dan.

Men frågan på vem som får ta upp fisk är obesvarad ännu!!!!!!!!!!!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla ska få ta upp fisk så länge fiskbeståndet är nog stort. Men känsligaste frågan är: Vem ska få stryka på foten om beståndet minskar?

Var påverkas beståndets storlek mest?

Naturliga svängningar, fiske i östersjön, i mynningen, i älven? Vem vet var? Börja att sätta in begränsningarna där det gör mest nytta! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla ska få ta upp fisk så länge fiskbeståndet är nog stort. Men känsligaste frågan är: Vem ska få stryka på foten om beståndet minskar?

Var påverkas beståndets storlek mest?

Naturliga svängningar, fiske i östersjön, i mynningen, i älven? Vem vet var? Börja att sätta in begränsningarna där det gör mest nytta! :)

Men var gör det mest nytta.

Älven där fisken hittat sin rätta lekplats ???

Östersjön där det dras upp tonvis med fisk ???

Eller i skärgården där det tas upp några ton fisk ???

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Tycker alla skulle få dela på fisken men hur ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet ingen fiskare som tar upp utlekt lax.

När vi fiskar så släpper vi tillbaka en del av fångsten om det är mycket fisk i farten.´

När jag fiskar med spö släpper jag tillbaka allt utom en fin lax eller öring men då fiskar jag inte mer den dan.

Men frågan på vem som får ta upp fisk är obesvarad ännu!!!!!!!!!!!!!!!

å jag vet ingen nätfiskare (mer än du då) som släper tillbaka utlekt fisk. Släpper du även tillbaka fisken som dött i nätet?

För mig är det självklart att frågan är besvarad, det är de som gör mest samhällsnytta som ska dra upp fisken d v s spösvingarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men Janne, jag fattar inte vad du tjatar om, det där med laxen som hittat sin rätta lekplats, för vad spelar det för roll om fisken tas i älven, eller när den är påväg upp i älven??

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Så kan man inte göra :o :o :o :o

Jag tycker att alla ska få fiska men hur ska vi göra för att alla ska få sin del.

Så du tycker att det är bättre att laxbeståndet dör ut ??? Om det inte går att finna nån lösning där en VETTIG del av beståndet beskattas, så får människorna klara sig utan laxfisket och låta dem leva vidare. Det tycker jag iaf.

Jag är dessutom rätt övertygad om att det inte är några större siffror det gäller när man snackar om att släppa tillbaka all fisk man får i älven, även om man släpper tillbaka varje fisk så kommer man nog inte upp i vad det tas med nät vid mynningen.

Som ex, finns det nån statistik över hur mycket fisk det togs upp med nät/ryssjor vid älvmynningen år 2006? Antagligen inte, men tror bestämt att det är lika mycket som fisk som 100ggr fler personer(än fiskarna vid mynningen)fick tillsammans under sesongens fiske. Det egentliga problemet är väl att med all globalisering, så måste allt ske så storskaligt för att det ska bli någon vinst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig är det självklart att frågan är besvarad, det är de som gör mest samhällsnytta som ska dra upp fisken d v s spösvingarna.

Håller med. Att fiska stora mängder lax med fasta redskap för att skapa ekonomisk vinning ur det är inte att föredra på en art med så litet bestånd som laxen har idag. Det vore helt ok om bestånden också var ok, men det är de inte.

Vilka uppdragna fiskar för mest samhällsnytta med sig? Spöfångade förmodligen.

och jag har nog gissat ditt efternamn nu... ::) ;D Jag förstår eran situation, ni (mynningsfiskarna) är väldigt uppmärksammade och erat fiske skapar ju rubriker titt som tätt. Och håller med om att varför ska bara ni stoppas och inte andra som också påverkar beståndet? Jag försvarar inte erat fiske men jag håller med om att ni inte ska dra ALLA strån till stacken för att öka bestånden! :)

/Mvh Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kanske inte större rätt men du får nog erkänna att för samhället är nyttan större när BNP stiger vilket den gör med spöfångad fisk gentemot nätfångad. Om du nu inte tror mig så gå gärna en kurs nationalekonomi så kan vi diskutera saken vidare.  ;)
Den kursen har jag redan gått så vi kan gärna diskutera national ekonomi hur mycket som hellst... ;)

För om det gäller höjja BNP så finns nog vettigare lösningar än att fiska lax med spö i älvarna. ;) tex...trollingfiske är ju ännu bättre om vi diskuterar ekonomi i laxfisket och att höjja BNP

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig är det självklart att frågan är besvarad, det är de som gör mest samhällsnytta som ska dra upp fisken d v s spösvingarna.
Inte för mig  ;D...jag tycker att allt fiske i älvarna skall förbjudas..så vi kustfiskare och har mera lax att fånga. ;) Däremot så får ni gärna svinga spön hur mycket ni vill i havet och längst kusten ...och då skall ni se att laxpriset blir minst 2000 kr kilot eller ännu mer.  ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för mig  ;D...jag tycker att allt fiske i älvarna skall förbjudas..så vi kustfiskare och har mera lax att fånga. ;) Däremot så får ni gärna svinga spön hur mycket ni vill i havet och längst kusten ...och då skall ni se att laxpriset blir minst 2000 kr kilot eller ännu mer.  ;)
Hmmm, jag bor i Skåne så du kan nog gissa var jag fiskar.... :P
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den kursen har jag redan gått så vi kan gärna diskutera national ekonomi hur mycket som hellst... ;)

För om det gäller höjja BNP så finns nog vettigare lösningar än att fiska lax med spö. ;)

Ja nu gällde detta ju fiske och då främst havsöring så vi bör begränsa diskutionen där. ::)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...Jag har varit yrkesfiskare i snart 20 år och jag får sitta här på land med mina bragder och se på när andra fiskar lax. >:( För här har vi begränsningar som gör att 95% av all lax redan passerat norröver... och det har vi fått leva med i alla år jag varit yrkesfiskare...

Något bättre (för yrkesfiskarna :P )har det ju i.a.f blivit här sen senare delen av 90-talet... Vill minnas att man iår får börja fiska lax 19 dgr* tidigare än 1997 ?? (Rätta mig gärna om jag har fel...)

...Eller gäller inte Minister Korkeaojas idioti/skitpolitik överallt längs den finska kusten?

( * =  Kanske dock inte är tillräckligt enligt dig om ditt förslag är start 1 April... ;D ;D ;D ;) ;)  )

Nåja, nog om det...  Hur såg det ut för 20 år sen då du började fiska; när blev det tillåtet att sas. "kasta ut fällorna  ? " Tidigare eller senare? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok

Jag har medvetet valt att hålla mej ifrån denna diskusion,troligtvis på grund av att jag kan för lite,men åsikter har jag i alla fall om jag tänker efter.

För det första så tänker jag på rovfiske,detta illdåd kan alla göra vare sej det är spösvingare eller husbehovsfiskare med fiskerätt eller yrkesfiskare.

Om vi för en kort stund glömmer laxen och tittar på en annan fisk som mer finns här hemma hos mej i mina vatten så är det gösen. Förmodligen hade vi ett av landets bästa gösvatten fram till alla skaffade sej trollingbåtar. Dessa båtar!! (fattar inte hur folk har råd) är ofta belammrade med hur många spön som helst. Visst är det på många håll i skärgården förbjudet att trolla men det skiter vissa uppenbarligen i. En bra dag för en oseriös fiskare som oxå tar upp allt som hugger oavsett vikt och längd kunde vara ca 50 gösar på en dag! Dessa nöter också varje dag..dag efter dag..... Många tar ut semester och fiskar dygnet runt i en månads tid...Nån som tror att dom käkar upp allt själva? Nä trodde väl inte det heller..DOM SÄLJER !!!!! Finns rykten om att många kända resturanger i Stockholms trakten betalar ...för dessa fiskar.

Så vad har vi här då..jo en så kallad sportfiskare som av girighet blivit en husbehovsfiskare,dvs.denne drygar ut sin inkomst med en bisyssla,skatter och sociala avgifter är ett minne blott!!! Avskyvärt enligt mej.

Vi hade för ett tag sen en diskusion om jägare som sålde fåglar,kommer ni ihåg det,det här är ungefär detsamma.

Nu, i alla fall förra sommaren finns det inte alls lika mycket gös som det brukar göra,det har varit lite sämre ett par år i rad nu..ja sen spred det sej att vinterpimpling av gös också gav bra fiske,låt oss säja så här,vi var ett antal fiskare som visste att man kunde pimpla efter gör i vissa vatten och också ta upp det antal vi ville ha. Till stor del såg man aldrig nån annan ute på isarna,de senaste åren har samma vatten uppvisat ett hundratal fiskare samtidigt..dag efter dag...

Kontentan blir det dras upp åt helvete för mycket gös i dessa vatten snart året runt,till saken hör också att lekplatserna är i dessa områden.

Detta var om Gösen,vi skulle kunna prata lite om Torsken också,men det orkar jag inte nu.

Husbehovs fiskare med fiskerätt på eget vatten kan också vara pest,känner personligen ett gift par som har en sommarstuga i skärgården med eget vatten. Har hänt att vi bråkar om detta men till för vad nytta då??

Japp i alla fall,dom lägger ut laxnät på våren som får ligga i...tror att det händer att dom faktist plockar upp dom ibland och sköljer av den värsta skiten av smuts för att sedan lägga i dom igen.

Dessa nät vittjas via övertenen,dvs.dom drar sej fram med båten och plockar in laxen eller öringen direkt i båten. Läs nu här..näten ligger i så länge dom har chansen att fånga nått,och nu snackar vi inte ett eller två nät utan betydligt flera.

Käkar dom upp sin lax???? Inte då..dom säljer eller byter mot sprit eller öl/vin...

Yrkesfiskare som lägger sina drivgarn som plockar upp mängder är också pest,dock måste dom det då det är deras försörjning,men det rättfärdigar inte att det är ett rovfiske som snarast bör upphöra!

Tror faktist att om man slår ihop allting så har fisket blivit lite för effektivt,drivgarn,trålar,olika fällor eller vad det nu är tillsammans med ekolod gör att all fisk inte bara laxen snart är ett minne blott.

En sak vi brukar snacka om här,är att för ca 5-10 år sen så hade vi ett mycket bra laxfiske ute vid Landsort och mot Gotland,sen kom västkustfiskarna med sina trålar och hämtade hem strömmingen vi hade här så att laxen tog slut. Samma snack gick 20 år tidigare då dom hämtade torsken!!

Jag minns faktist när man åkte ut i havsbandet och pilkade torsk..man fick det man ville ha,inget konstigt i det...nu finns inte en torsk!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

å jag vet ingen nätfiskare (mer än du då) som släper tillbaka utlekt fisk. Släpper du även tillbaka fisken som dött i nätet?

För mig är det självklart att frågan är besvarad, det är de som gör mest samhällsnytta som ska dra upp fisken d v s spösvingarna.

En utlekt lax går inte som mat på mitt bord så den får gå tillbaka det samma gäller alla fiskare i kusten det kan jag lägga min hand på.

Fisk som dör i en fälla är ovanligt!!!!

Varför fiskade vi med fälla när vi märkte lax åt fiskeriverket ???

Inte för att döda dom ;D

Vilken samhälls nytta gör det när en stupful gubbe står på strande och dra upp lax med spö

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Vilken samhälls nytta gör det när en stupful gubbe står på strande och dra upp lax med spö

Stupfull eller nykter är helt irrelevant,varför menar du att spöfiskare är fulla??

Eller varför skulle en ensam spöfiskare ta ansvar för att fisken i våra vatten snart är slut,oavsett om han druckit pilsner eller ej..??

Jag har skrivit och det står jag för,,,rovfiske kan alla intresse grupper ha,det är bara upp till just dom att se till attt man inte överträder vissa gränser,så som att hiva upp för mycket...och speciellt inte för små firrar!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En utlekt lax går inte som mat på mitt bord så den får gå tillbaka det samma gäller alla fiskare i kusten det kan jag lägga min hand på.

Fisk som dör i en fälla är ovanligt!!!!

Varför fiskade vi med fälla när vi märkte lax åt fiskeriverket ???

Inte för att döda dom ;D

Vilken samhälls nytta gör det när en stupful gubbe står på strande och dra upp lax med spö

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Vad menar du med det där!!!!!! >:(

Släng inte ur dig saker som om det gällde alla spöfiskare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken samhälls nytta gör det när en stupful gubbe står på strande och dra upp lax med spö

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

:- Kanske du kan svara på själv då du tydligen har erfarehet eller ? Brukar bli många  ???, precis som i ditt inlägg efter en blöt kväll......    ;)

...Jag fiska även med spö i älven.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...