Hoppa till innehåll

Vapenskåp


Guest Herendil

Recommended Posts

Guest Herendil

Jag har fått ett erbjudande att köpa ett vapenskåp av en kompis, men han kan ingenting om jakt och vapenlagar, det är hans pappa som har två skåp som han fått tag på på nått sätt, men han har inte heller nån koll på det där om lagar...

Så jag undrar vad exakt är det som ska stå på skåpet? Finns det flera olika "koder" som är godkända? Han trodde att skåpet bara vägde runt 100 kg, måste jag då bulta fast det eller kan jag lägga in tyngder i skåpet och på så sätt få upp vikten? Eller är det skåpet i sig själv som måste väga mer än 150 kg?

Vill ju inte lägga ut 3500:- och sen få ett skåp jag inte kan lägga annat än gamla kalsingar i!  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skåpet totalt ska väga 150 kg. Kolla om det står nåt nummer i skåpet och surra sen med sheriffen om det är godkänt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att man kan lägga vikter i det för att få till en godkänd vikt.

Men räknas innehåll såsom vapen och ammunition in i den totala vikten?

Kan man då i så fall räkna ammo och vapen som vikter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Skåpet behöver inte väga 150kg, för att vara godkänt, väger det däremot över 150kg behöver man dock ej bulta fast det i vägen. Det som avgör om det är godkänt är om det har beteckningen "SS3492". Det kan dock vara klurigt att veta om det är det eftersom det inte alltid står på skåpen. Någon annan kanske har mer koll på den biten.

Mvh

Kalle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polisen har då frågat mig om beteckning på mitt skåp när jag köpte 308:an och det är gk och finns inlagt i polisens register. :D För det mesta bruka det finnas någon form av skylt där det står vad det är för klassificering på skåpet m. m. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Herendil
Hej,

Skåpet behöver inte väga 150kg, för att vara godkänt, väger det däremot över 150kg behöver man dock ej bulta fast det i vägen. Det som avgör om det är godkänt är om det har beteckningen "SS3492". Det kan dock vara klurigt att veta om det är det eftersom det inte alltid står på skåpen. Någon annan kanske har mer koll på den biten.

Mvh

Kalle

Jag vet att skåpet inte måste väga över 150 kg för att vara godkänt, det var därför jag skrev:

måste jag då bulta fast det eller kan jag lägga in tyngder i skåpet och på så sätt få upp vikten

;D  :D  ;)  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men räknas innehåll såsom vapen och ammunition in i den totala vikten?

Kan man då i så fall räkna ammo och vapen som vikter?

den totala vikten måste överstiga 150kg, sen om tyngden består av blyvikter bössor,grus eller sand ska ju inte spela någon roll problemet är väll bara: att om du har ett skåp som inte överstiger 150 kg lär det betyda att skåpet är relativt litet, säg ett NL 5 på 80 kg då ska du fylla upp det med 70 kg bössor + ammo och då kan det ju bli ganska tajt o få igen skåpet, ok du kan ju säger stapla ammo på 70 kg men då får du ju inte in en bössa...

Som jag har fattat det är det TOTAL vikten av skåpet som ska vara 150kg+... det lär ju inte bli lättare med 150 kg fjädrar en 150 kg bly men 150 kg fjäder tar nog lite mer plats ;D ;)

mvh

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att skåpet inte måste väga över 150 kg för att vara godkänt, det var därför jag skrev:

;D  :D  ;)  :)

oops, sorry... ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Herendil

Läste igenom "Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen".

Där står det så här:

    "Ett skåp som utan vapen har en vikt som understiger 150 kg skall vara förankrat i byggnadsstommen. Ett sådant skåp kan som alternativ till förankring förses med tyngder så att vikten 150 kg uppnås."

Så där har vi det svart på vitt.  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar det så är det då skåpet som ska väga 150 kg inte då skå och vapen/ammo/skåp tillsammans....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men å andra sidan så lägger man i ammo mm och uppnår den vikten så borde det ju vara ok. Det står ju inget och vad vikterna ska vara gjorda av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skåpet bultat för jag vill inte bli av med prylarna, det är ingen match att plocka ut ett skåp på 500kg men ska du behålla grejorna så bulta i betong och timmer(golv och vägg) det är det enda som gör att du har någon chans att behålla grejorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har mitt skåp bultat också.

Det väger 152 kg tomt, men jag vill vara säker på att bössorna stannar hemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...