Hoppa till innehåll

Skogsfågel-utsikter ht -07


jimbolo

Recommended Posts

  • Svar 183
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    23

  • lsjonsson

    22

  • Foffe

    16

  • Lars

    13

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag var också ute igårkväll och kikade. Tretton tjäderhönor på ca3 km som bäst. Såg säkert 30-40 st totalt. Men jag hittade inget orrspel. En bild:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt Nils l! :D Jag fick se 2 tjäderhönor själv när jag var ute igår kväll efter bäverjakten. :D Det blev inget foto på dom tyvärr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick min extender till kameran och uv filtret till optiken i förra veckan. Tyvärr så var det ganska mörkt och slutartiderna gick ner mot 1/40, det var svårt att få skarpa bilder på 400 mm och fri hand. Såg dessutom ett rådjur i Nattavaara. Nu ska det regna i tre dagar till och sedan ostadigt så jag får jobba istället för att flänga runt på skogsbilvägar. Trist att det inte ska gå att hitta något orrspel och jag såg bara runt fem orrhönor totalt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick min extender till kameran och uv filtret till optiken i förra veckan. Tyvärr så var det ganska mörkt och slutartiderna gick ner mot 1/40, det var svårt att få skarpa bilder på 400 mm och fri hand. Såg dessutom ett rådjur i Nattavaara. Nu ska det regna i tre dagar till och sedan ostadigt så jag får jobba istället för att flänga runt på skogsbilvägar. Trist att det inte ska gå att hitta något orrspel och jag såg bara runt fem orrhönor totalt.

Okej!

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjusiga bilder T.S, det börjar ta sig!  ;D

Inte varit på tjädermarker ännu men ska väl till byn snart och tänkte spana lite då.

Såg för ovanlighetsskull två rådjur i Laxforsen igår, har för mig att någon stödutfodrar dem  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härligt med fler bilder. Borde kanske ge sig ut i skogen snart o kolla om man kan få in några fina bilder själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog finns det en del orrspel också men det verkar inte vara så stora samlingar här.

De spelade på andra sidan av sjön så det blev långskott med kameran. ???

post-1210-1179157157_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar bli ett bra fågel-år iår...Har inte själv varit ut och rekat än (hinner inte), men hörde från en jaktkamrat ett det visst ser jävligt bra ut med fågel i markerna...de spelas lite här och där...å på morgonen sitter dom utefter vägarna......som sagt var, verkar bli en bra höst. Hoppas på mycket värme och insekter så dom små liven överlever.

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo man får hoppas att värmen kom nu så de blir bra med fågel framöver. Vill int vara me om en sån höst det var förra hösten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orrspel är härligt, de spelade från typ 21.00-5.00 konsant ute på sjön, inte illa och ta en paus från bastun o lyssna på spel :) Var o kollade på ett ställe där farsan sagt att det funnit stora ansamlingar av orrar nån gång, men det var tomt där. Rekomenderar varmt att ränna runt i skogen på natten/tidigt på morgonen, finns fan inget härligare, bara du och skogen :)

Jag fick min extender till kameran och uv filtret till optiken i förra veckan. Tyvärr så var det ganska mörkt och slutartiderna gick ner mot 1/40, det var svårt att få skarpa bilder på 400 mm och fri hand. Såg dessutom ett rådjur i Nattavaara. Nu ska det regna i tre dagar till och sedan ostadigt så jag får jobba istället för att flänga runt på skogsbilvägar. Trist att det inte ska gå att hitta något orrspel och jag såg bara runt fem orrhönor totalt.

Jag kör med ett 70-300 f/4-5,6 så slutartiderna blira alldeles för långa vid många tillfällen. Brukar använda enbent stativ som dock är jäkligt bra. Vad kör du på för ISO?

Är ingen villiga att skänka mig ett EF 400/4 L IS USM  ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åkte i morse till jobbet, då sa pendlarkompisen.-Det är så mycket skogsfågel efter vägarna, som pickar grus, att väg 99 kanske blir underminerat. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åkte i morse till jobbet, då sa pendlarkompisen.-Det är så mycket skogsfågel efter vägarna, som pickar grus, att väg 99 kanske blir underminerat. :D

Hahaha! :D Precis som att den inte är det redan på en del ställen. ;) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Farsan ringde och berättade om hur mycke tjäder de sett idag efter vägen mot stugan.

På en sträcka av ca 1 mil fanns det 19 hönor och 1 tupp :)

Men det spelar inte så stor roll eftersom det är föryngringen allt handlar om när det gäller fågeltillgången i höst. :-

Fina bilder ni tagit  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Farsan ringde och berättade om hur mycke tjäder de sett idag efter vägen mot stugan.

På en sträcka av ca 1 mil fanns det 19 hönor och 1 tupp :)

Men det spelar inte så stor roll eftersom det är föryngringen allt handlar om när det gäller fågeltillgången i höst. :-

Fina bilder ni tagit  :)

Vad är bra eller dåligt när det gäller könsfördelningen ??? Kan tänka mej att detta scenario inte är speciellt bra för fortlevnaden...rackarns tupp i så fall måste att jobba på,den stackaren måste ju bli helt slut,och bli ett lätt byte för nån som gillar att panga tuppar efter vägar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det spelar inte så stor roll eftersom det är föryngringen allt handlar om när det gäller fågeltillgången i höst. :-

Stämmer ju till en viss del men finns de inga djur som parar ut sig..... Sen e de kycklingarnas överlevnad, småkrypstillgång, värme, rovdjur, mm mm mm.

Men allt börjar ändå med avelsdjuren :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om tjädertuppar är någorlunda lika andra handjur under parningstid så stor nog inte födosök så högt på att göra listan. En spekulation som kanske kan förklara varför det inte syns så många tuppar efter vägarna denna tid under året. Under hösten är det mer 50-50 mellan könen tycker jag mig märka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra att ni verkar vara stora optimister och redan bestämt att det blir en bra höst innan en endaste kyckling är kläckt ;)

Att man ser mycket fågel längs vägarna på våren beror på att dem hittar både grus och mat där när det tinat fram i vägkanten.

Sen att man ser mer fågel än vanligt i år tror jag kan bero på att snön överaskade fågeln i fjol så det är kris med grus i kvarnen 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Lars här faktiskt! jag tycker inte att det är några problem att se mycket fågel efter vägarna på våren. det är inte ovanligt att se ett dussintal om man tar en bilsväng efter ett par grusvägar! hoppas bara alla får fram en kull så kommer hösten säkert bli rolig!

Däremot så har jag sett ett gigantiskt orrspel på hemmamarken som vart tom på fågel senaste åren och det känns väldigt bra faktiskt :D Hoppas hoppas att det är påväg tillbaka där! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför iaf jag blir lite exhalterad av fågel på vägen är för att vår mark har varit i princip helt tom på fågel från början av 1990 fram tills ifjol...därför är det skitskoj att man börjar se lite fågel efter alla dessa år ;D

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

självklart är det alltid kul med fågel Fredde ;D precis samma med marken jag jagar på i boden! helt tomt i flera år men nu verkar det komma tillbaka med besked :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

självklart är det alltid kul med fågel Fredde ;D precis samma med marken jag jagar på i boden! helt tomt i flera år men nu verkar det komma tillbaka med besked :D

verkar vara samma fenomen hela norrbottens-kusten....fågeltomt fram tills ifjol.

Skit-kul att dom kommer tillbaka :D

Ska ut nu i helgen och försöka få nån fågel på bild ;D...vore skoj att föreviga dom ifall dom försvinner igen ;) ;D

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...