Hoppa till innehåll

startpistol


Guest sober

Recommended Posts

Hallå.

En liten fundering någon som vet. En polare har en startpistol som jag ska få om jag vill ha den. Han har ingen licens på den och har haft den i 10-15år. Han har förövrigt licens på andra vapen. Hur ska man göra om jag vill ta över den? Behöver jag licens eller inte? Vad jag minns så behövdes inte licens för startpistol förut. Och hur gör jag gäller vanlig jägar examen som grund eller? Ska använda den till hund dressyr. Varför jag frågar är att ena lägret ropar bu andra bä så jag blir lite fundersam...

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har i bakhuvudet att det var på gång något om detta för några år sen, dock vet jag inte hur det blev.

Ring polisen eller någon som säljer startpistoler de ska veta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur det fungerar vid ett övertagande vet jag inte men då jag köpte startpistol så var jag tvungen att söka licens...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Sedan 1988 så kräver startpistol licens, reglerna är samma som för luftvapen pre-92:

Den som ägde ett sådant vapen vid tidpunkten då licenskravet kom får fortsätta att äga och bruka det utan vapenlicens men den som köper eller får vapnet måste söka licens.

Idag löser många detta igenom att man köper en slaktmaskpistol som kostar runt 600 kr och som är helt licensfri.

Smäller ordentligt gör de också med 9x19 mm ammunition.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...