Hoppa till innehåll

Bågjakt


Foffe

Recommended Posts

Är det någon som har testat detta eller någon som syslar med Bågjakt. Läste om det i senaste Jaktmarker o fiskevatten. Verkar vara en intresant jakt form. Om man ska jaga med Båge ska man ta typ jägarexamen på båge sen är det skjut prov varje år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 361
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • ThomasMamre

    45

  • J S

    36

  • amakulu

    27

  • S

    21

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har sett tre filmer om bågjakt.

Jag är inte direkt imponerad av dess effektivitet. Har sett div. älgar blivit skjutna med båge och div. afrikanska djur.

Det som slog mig mest var hur långt djuret vissa gånger hann innan pilen träffade. :- Olika varje gång och så gott som omöjligt att förutsäga.

Djuren hörde helt enkelt när pilen släppte bågsträngen och reagerade på en nanosekund.

Djuren träffades ofta långt bak och plågades länge innan ett ekipage var framme och kunde avfånga det. En pro-hunter fanns alltid med med ett gevär.

På älg-jakten var det mer effektivt verkade det som. Älgarna gick inte särskilt långt men stod länge och frustade på stället innan dom föll ihop.

Det måste vara en stor skilnad i Joule och momentum mellan en pil och en grov kula. Även om pilen har bra genomslag.

Kan inte så mycket om detaljerna vad gäller bågjakt men det såg inte alltid angenämt ut.

Men det verkar ju som en spännande jaktform. Skulle dock vilja ha mer kött på benen innan.

Sjöfågel är väl lagligt att jaga med båge i Sverige va?? Eller är det inte det längre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok

Varför göra det svårare än det är...vi avlivar djur på löpande band i detta land,varför konstra till det ???

Hoppas aldrig bågjakt blir lovligt,då det etiskt är förkastligt. Man leker indian och vill döda efter sina egna framställda svårighets regler. Vi har kulor och krut räcker inte det....dessutom har det visat sej att precisionen i krutvapen är utomordentligt bra 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ha något emot att utöva det.

Sen finns det ju filmer med dåliga kulskott också! Det är alltid skyttens omdöme som gäller......Pil eller kula spelar ingen roll.

Jag har länge tänkt att ta upp bågskytte men det har ju med tid och pengar att göra  ::)  :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju iof inte sett filmen du hänvisar till. har dock sett det i verkligheten . De djuren gjorde en rusning på 25-50 m sen stannade dom upp och stod o tittade. Efter en stund föll dom ihopa lugnt o stilla

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Tyvärr får man inte skjuta djur i Sverige, åker du till Norge får du skjuta fisk, i Finland skall tydligen bågjakt vara lovligt liksom Danmark.

Dom som kan skjuta bra håller sig inom en snusdosa på 90 meter, bättre än vad många klarar av med ett kulgevär...

Vid jakt håller man sig inom 20 meter...

Det där låter som ett försök till ett dåligt reklamtrick....haa,det går jag inte på ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För ett antal år sedan var jag helt inne på bågjakt, men la ner tanken då det inte blev lagligt i sverige.

Har skjutit en del med compundbågar och vet vilken verkan en jaktspets kan orsaka vid träff på ett djur. :o

Tveklöst ställer denna jaktform mycket höga krav på omdöme, etik, skicklighet och tålamod om jakten ska vara lyckad.

Har tyvärr också sett någon videosnutt där djuren verkligen fått lida, men frågan är om inte dom skyttarna skulle varit lika omdömeslösa med ett gevär i handen. ???

För som sagts tidigare och säkert kommer sägas igen, rötägg finns överallt >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju iof inte sett filmen du hänvisar till. har dock sett det i verkligheten . De djuren gjorde en rusning på 25-50 m sen stannade dom upp och stod o tittade. Efter en stund föll dom ihopa lugnt o stilla

Precis vad jag också har "fått för mig"...båge är visst jävligt effektivt...i rätt händer kanske ska tilläggas ;) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag också har "fått för mig"...båge är visst jävligt effektivt...i rätt händer kanske ska tilläggas ;) ;D
Ja killen jag var med när jag fick bevittna detta är iof PH i Afrika. Han skjuter ca 6000 vilt om året. Dock inte med båge. När han jagar "privat" är det alltid med båge. Han är grymt skicklig med sitt vapen :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att bågen duger till är ingen tvekan om. Vad jag inte gillar är att man försvårar skjutandet. Jakt ska vara en utmaning, inget snack om det, men utmaningen ska enligt mig ligga i att man överlistar viltet, inte i att man använder vapen som försvårar skjutandet.

Kan man inte få samma utmaning genom att smyga sig in på 20 m och skjuta med studsaren?

Att skjuta med båga ÄR svårare än att skjuta med gevär. Kan man tex ta stöd med pilbåge?

Till detta kommer andra faktorer som tex det faktum att pilen går mycket långsammare än en kula. Jag har också sett en hel del klipp på nätet där djur skjuts med båge och det är väldigt ofta djuret reagerar när pilen släpps. Alla faktorer sammantaget gör att risken för skadeskjutningsrisken utan tvekar ökar med båge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok

Verkar som vi har  två olika läger här,ett för och det andra emot....fan vad skoj ;D

Snart kommer emotsidan säkert lägga in inlägg om djurplågeri,vilket jag helt och hållet håller med om ;D

Skrivit det förut,varför konstra till det 8)

Sax hade förövrigt ett mycket bra inlägg 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Kan inte jag få vara den inställsamma idioten som håller med båda. Och säger emot mig själv hela tiden.

;D

Säkert, om du bara vill ;D Men det verkar inte så som att du skulle vara pucko !! Alla har vi åsikter,vi sitter fasiken på ett forum,ibland måste vi slåss med våra åsikter...hela iden om forum bygger på det ;D

Ställ dej på barrikaderna istället och våga vägra bågjakt ;D

Jag gillar inte heller vårjakten på bock,fast det har jag inget för,knappast nån ide om att klättra uppför barrikader för det,då jag gillar många utövare av denna jaktform :D

Dubbelmoral..????? Visst är det ,det....  Sjukt samhälle detta !!!!! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D sj tycker jag bågjakt skulle vara ok!.. allt beror på skytten å inte jakt formen!.. finns dom som aldrig skulle klara av å skjuta bra med båge!. men de finns även dom som aldrig skulle kunna göra de med en bössa heller!.  så jag ser ingen skilnad!

i slut änden handlar allt om övning!. gör man inte de är man en dålig skytt ovasett vilken vapen man använder!. har man svårare för något!. ja då får man bara öva mer. ;D ;D

Mvh T.M...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Herendil

Men varför göra det svårare för dig än vad du behöver? Dom som lider av detta är ju djuren!

Jag kan säkerligen döda en älg med en 22:a men inte fan tänker jag börja jaga älg med en 22:a för det.

En båge är helt enkelt inte lika effektivt som ett gevär! En pil har ju knappt något momentum, pilen går helt enkelt för sakta. I alla filmer om bågjakt jag sett så ser man hur djuret hinner reagera av ljudet när man släpper bågsträngen, och djuret reagerar ju aldrig likadant så man kan ju inte kompensera med framförhållning eller liknande. Visst, träffar du perfekt med pilen så dör djuret men då kan vi ju börja jaga med kastknivar oxå, träffar du perfekt med en sån så dör det oxå!

Såg en film där en kille skulle visa hur effektivt bågskytte var, han skulle skuta ett äpple på tio meter och det tog honom runt åtta pilar innan han snuddade äpplet. Fatta hur många skadeskjutningar det skulle ha inneburit i verkligheten då han står på trettio meters avstånd istället!

Hur många här skulle missa äpplet med en studsare på 10 meter? Min lillebror som aldrig hållt i studsare skulle inte missa.

Så vill man ha en mer spännande jakt och komma närmre djuret så visst gör det, men ta med dig studsaren istället!

Den enda jakten jag skulle tycka var acceptabel med båge är den jakt som är godkänd för klass fyra studsare! Där är bågen "kanske" tillräckligt effektiv...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag såg tre stånd med bågskytte på mässan så något populärt verkar det ju vara. :D
Det är skitkul att skjuta båge. Därifrån till att jaga med densamma är steget mkt långt iaf för mig. Är alltför dålig i grenen ännu alltså bågskytte. Ingen annan gren om nu ngn skulle passa på o va lustig :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D Jag tvekar inte på förmågan hos ditt grenverk Amakulu. ;D

Nej, bågjakt är nog inget för mig heller men bågarna är ju riktigt häftiga. Skulle vara kul att skjuta lite med en riktig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...