Hoppa till innehåll

Namn på förrätt?


BigJim

Recommended Posts

Jo,

Har komponerat en förrätt till brorsans bröllop i sommar. Jag tar tre st formfranska och skär bort kanterna så att mackan får en kvadratisk form. Sen har jag gjort en gegga av Philadelphia + creme fraiche + riven pepparrot + lite salt som appliceras mellan varje lager formfranska. Mellan varje lager är det skivor av rökt rådjur. Rätten smetas in utvändigt  med geggan så att den blir helvit. Sen lurar jag på att strö finhackad dill uppepå för att få lite färg på de hele' och jag tror att dill passar med pepparrot och det rökta ???

Vid uppläggningen delas kuben diagonalt till två portioner. Tanken är att man ska se innehållet i mackan i ett snyggt snitt.

Jag behöver hjälp med vad det ska stå på menyn?!?!? Och vad tror ni om dillen uppepå? Kan man ha något annat som ger mackan färg och en kompletterande smak till det övriga?

Återkommer med en bild. Ska köra ett provskott på onsdag.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dillen ska nog göra sig bra tillsammans med creme fraiche o philadelpia.

Namn på skapelsen tja varför inte Dillcapreolus. Capreoulus är ju rådjurets latinska namn. Liten tanke bara :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade du använt hjort så hade den kunnat heta bambi på snö en tanke på skapelsens höjd om det är skivor av rökt kan den bli svår att dela på tallriken utan att den ser ut att ha blivit pressad, ett förslag är att du river köttet eller finfördelar det hela innan, angående dillen så får du nog provskjuta först, jag får inte till smaken rent teoretiskt med röran, pepparot och rökt, de tre går bra ihop men dillen får du provskjuta ;), vart kan man provsmaka skapelsen ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pepparrot

[glow=red,2,300]Armoracia rusticana[/glow]

Nästan för bra!

Armoracia rusticana Capreolus

- Sandvikare (sandwich) med rökt rådjur och pepparrot

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HAr funderat på att riva i köttet, men jag vill ha något att bita i så att säga. Jag provade att skära med min vassa kökskniv ;D, och det var inga problem. Jag vill ha det där snittet.

Du får dregla till bilderna...... ;D

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HAr funderat på att riva i köttet, men jag vill ha något att bita i så att säga. Jag provade att skära med min vassa kökskniv ;D, och det var inga problem. Jag vill ha det där snittet.

Du får dregla till bilderna...... ;D

/Må

Har man en riktigt vass kniv så kan man skiva mkt tunt. Då är det köttet så mört att ingen märker om det är rivet eller en hel bit. Hörs riktigt gott din skapelse och en Tuborg till så blir det bäst.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halvfryser det innan så det är lite "stelt" så blir det lättare att skära tunna skivor. Bättre med två tunna än en lite tjockare tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok

Ser gott ut,men glaset är bara halvfullt..har fotografen smuttat litet månne ;D

Är det inte så måste namnet annars bli smutte..eller halvtomt alt halvfullt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

>BigJim

Ser smarrigt och smakligt ut, vill bara flika in en sak som jag personligen tycker om "smörgåstårtsliknande"!

Det saknas ofta någon form av konsistensbrytare och risken är stor att rätten blir "geggig" eftersom folk inte kan bita av köttet utan det följer med i första tuggan...och kvar blir bara formbröd och fyllning.

Jag skulle göra tex Parmachips, bakplåt, smörpapper, parmaskinka, smörpapper, bakplåt, in i 175 grader, kolla då och då, plocka ut när parman är som chips, servera som "segel" eller som strössel ovanpå.

Viktigt, små bitar av rådjur...

Annat alternativ, fast då sabbar jag allt är att göra samesushi  ;D, tunnbröd, pepparrot/wasabi alt philadelfia, rulla stenhårt i gladpac, låt stå i kylen 1 dygn, skär snett i dm-längder, toppa med löjrom i sträng ovanpå.

Yummi!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...