Hoppa till innehåll

Snipers: One shot, one kill (dokumentär)


Fredde_piteå

Recommended Posts

Nu vet jag inte riktigt om jag postar i rätt avdelning....men tråden går ju att flytta ifall det blev tokigt ;)

Hittade denna dokumentär om prickskyttar....den har absolut inget med jakt att göra och kanske inte platsar på ett jaktforum, men jag fann den rätt intressant och vill dela den med er andra skytte intresserade :)

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har sett alla klippen nu,intressant.

Kul att höra om Carlos Hathcock....giftig kille.

Såg ut som att precis alla sniperbössor som var med på bild hade Rem 700 mekanism.

*Reklam*

Remington 700.....när marinkåren själv får välja!

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har sett alla klippen nu,intressant.

Kul att höra om Carlos Hathcock....giftig kille.

Såg ut som att precis alla sniperbössor som var med på bild hade Rem 700 mekanism.

*Reklam*

Remington 700.....när marinkåren själv får välja!

/Micke

Tja Broder! :-*

Visst tusan var den bra? :-*

Rem 700....när Fredde och Micke(?) själv får välja! ;) ;D

Ska mest troligt byta bort två vapen mot en Rem 700 varmint modell av bättre snitt...bara jag bestämmer mig vilken kaliber jag ska ha....och efter att jag sparat lite pengar till schysst optik :P

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fortsätter det så här kommer jag bli tvungen att byta nick.....jobbigt ;D

/Micke

;D ;D ;D....smällar man får ta  ;) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok

Har nu snabbt sett lite klipp från del ett till tre !!

Som jag ser det handar det om militärer som på prickskyttevis sett tar livet av andra människor !!!

Snacka om osmaklig film :(

Såna här saker suger fett....10.000 ggr.bättre med "tystnadstrådar" om ni frågar mej...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såna här saker suger fett....10.000 ggr.bättre med "tystnadstrådar" om ni frågar mej...

Därom tvistar di lärde.....

Ha en bra helg du med :-*

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Därom tvista di lärde.....

Ha en bra helg du med :-*

/Micke

Vet eller visste......

Att andra hade en annan uppfattning..

Ahh !! det finns hopp för mänskligheten :-*

Fast när man skjuter varann gillar jag inte :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast när man skjuter varann gillar jag inte :'(

He he nu är det andra gången du skriver det.....tror meddelandet gått fram :-*

Tror nog att de allra flesta är överens om det,vad man däremot kan bli imponerad över är tex Carlos Hathcocks viljestyrka och målmedvetenhet.

Om du tittade tillräckligt länge så fick man veta att han låg på samma plats i tre dagar för att få ett perfect shot....utan mat eller vatten....när han kom tillbaks till sin bas så var hela hans kropp alldeles knölig av pissmyrebett.

Och vi som klagar när passtiden börjar närma sig två timmar......

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sant Micke!...

Telgetok!, jag la ju inte in detta inlägg pga att de skjuter människor i denna dokumentär....absolut inte!!!...tycker det är fel jag med! Jag la in den pga att jag tycker det är intressant med prickskytte, jag tycker det är faschinerande (stavning?) med människor som ligger 3 dagar på en åker där gräset precis täcker deras huvud, bland pissmyror och annat oknytt, med vetskapen om att dess befäl inte hade räknat med att denna person skulle komma hem igen....men lik förbanat ligger där och väntar på "the perfect shot" (som Micke påpekade)...om än det kulan var menad för var en människa :-....skulle vi ha legat tre dar på en myrstack för att bocken ska vända bredsidan till?? säkerligen inte! ;) :-* Inte jag iaf :D

Men jag skriver inte i t.ex tystnadstråden (denna ständiga exemplifiering från min sida ;) :-*) så varför skriva i ett ämne man inte tycker om???...lämna det därhän, jag vill ju inte bli o-vän med någon för att jag postar ett inlägg :-[...eller i detta fall en hel topic.

:-* på er!

/Fredde *lite full (kom just hem från "Piteå Dansar & Ler" (festival) ), ursäkta stavfel och div udda gramatiska kompositioner*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Konst behöver inte vara vackert, är det första man behöver begripa för att kunna uppskatta tavlor av Pollock eller varför inte Koons...  :)

Man behöver inte tycka att det är BRA att de skjuter folk för att imponeras  :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

som f d yrkesofficer och utbildare av prickskyttar känner jag att jag kanske skall hålla tand för tunga och vara tyst nu :-X

För att föra in tråden på mindre minerad mark kan jag tipsa om två andra filmklipp från Youtube som handlar om Snipers Hide Cup vilket är en civil (i alla fall nästan civil, jänkare har ju gärna camokläder så fort möjlighet gives)uyhbg21qWS tävling där duktiga skyttar skjuter på pappmål och "gongs" i pansarplåt, observera spciellt det rörliga skyttet på 400 yds ::)

Tyvärr är det japansk speakertext till klippen...

http://www.youtube.com/watch?v=MzfNaDpnBZo

http://www.youtube.com/watch?v=FWQaJd8C6QQ

Se och begrunda!

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Henrik för de länkarna :)...såg riktigt roligt ut :D

Är det där en skyttegren som kommer mer och mer i sverige?, eller finns den redan här?...Har aldrig hört nått om den tidigare.

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är den typen av skytte som jag pratar om när jag pratar om "taktiskt" skytte eller praktiskt långhållsskytte.

Tyvärr känner jag inte till att det anordnas den här typen av tävlingar i Sverige (mer än informella kompisträffar).

Vi får väl dra igång något!

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Bergström
Det är den typen av skytte som jag pratar om när jag pratar om "taktiskt" skytte eller praktiskt långhållsskytte.

Tyvärr känner jag inte till att det anordnas den här typen av tävlingar i Sverige (mer än informella kompisträffar).

Vi får väl dra igång något!

MVH

Henrik

Du har ju en bra täving i ditt närområde, Skepplanda...Har varit på den ett par ggr med varierande resultat!

MVH

- L Bergström

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...