Hoppa till innehåll

Råd om bra kikare


Guest hjord

Recommended Posts

Är det nån som känner till nån bra kikare? NU menar jag vanlig kikare inte kikarsikte. En bra och inte så våldsamt dyr kikare. Den ska kunna justeras för olika syn på ögonen vad nu det kan heta. Jag har normal syn men det ena ögat är lite sämre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det nån som känner till nån bra kikare? NU menar jag vanlig kikare inte kikarsikte. En bra och inte så våldsamt dyr kikare. Den ska kunna justeras för olika syn på ögonen vad nu det kan heta. Jag har normal syn men det ena ögat är lite sämre.

Om du har vägarna förbi Gunnar Olssons Foto på Hornsgatan 19 inne i Stockholm, så kan du prova olika kikare i olika prisklasser och få hjälp med att hitta en kikare, fast det kan bli dyrare än man har tänkt sig, det slutade med att jag gick ut med en 10.000 kronors kikare än den för ett par tusen jag hade tänkt mig :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har vägarna förbi Gunnar Olssons Foto på Hornsgatan 19 inne i Stockholm, så kan du prova olika kikare i olika prisklasser och få hjälp med att hitta en kikare, fast det kan bli dyrare än man har tänkt sig, det slutade med att jag gick ut med en 10.000 kronors kikare än den för ett par tusen jag hade tänkt mig :)

Eller surfa till http://www.gofoto.se/ för att "kika" lite på utbudet :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satsa på en bra kikare från början som överglänser det du har på bössan annars sitter man bara och glor i kikarsiktet iaf. :D

Zeiss Conquestserie är ganska lätt och prisvärd. Farsan köpte en 8x40 häromdagen för runt 6500 kronor. Kahles/Helias 8x42 har jag själv och är verkligt nöjd med denna, ligger någon 1000lapp högre. Meoptas hadkikare är också bra value for money. Köper du en större/tyngre lämnar du den hemma och en mindre har du ingen nytta av när det skymmer. Har en Meopta Meostar 8x56 också men den använder jag bara i vakkojan då den är för klumpig för rörlig jakt. Satsa på 7x40 alternativt 8x40, med större förstoring måste objektivet vara större också, annars blir det mest blurr.

Satsa på en 6000 kronors kikare åtminstone annars blir du inte nöjd.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har alla helt olika sätt att både använda och värdera olika saker. Själv använder jag en Zenith 8X30 vilket fungerar ypperligt för mig... den kostade runt 1000:- och jag är helnöjd med den. Den får plats i min ena benficka utan problem och används flitigt. Jag slutar oftast spana efter nya djur att jaga en timma innan det blir för mörkt att jaga vilket innebär att jag inte behöver bra ljusinsläpp då.

Sen finns det ju dom som jagar dygnet runt och absolut vill ha en kikare som mer eller mindre ger dom "kattögon" så dom ser bättre än bra...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satsa på en bra kikare från början som överglänser det du har på bössan annars sitter man bara och glor i kikarsiktet iaf. :D

Zeiss Conquestserie är ganska lätt och prisvärd. Farsan köpte en 8x40 häromdagen för runt 6500 kronor. Kahles/Helias 8x42 har jag själv och är verkligt nöjd med denna, ligger någon 1000lapp högre. Meoptas hadkikare är också bra value for money. Köper du en större/tyngre lämnar du den hemma och en mindre har du ingen nytta av när det skymmer. Har en Meopta Meostar 8x56 också men den använder jag bara i vakkojan då den är för klumpig för rörlig jakt. Satsa på 7x40 alternativt 8x40, med större förstoring måste objektivet vara större också, annars blir det mest blurr.

Satsa på en 6000 kronors kikare åtminstone annars blir du inte nöjd.

MVH

det stemma prezis - kanske begangnad!

ja har salgt en 10x56 Optholyt begangnad för 350 € bl.a.

och har kjöpt en begangnad Zeiss 10x42 för 650 €.

och så rekke det för hela livet - och betala inte dubbelt

och för en nytt Zeiss Victory 10x56 (Nypris 1790,--€) fikk jag 20% Rabatt + 350,-- € för denne begangnad Optolyht så blir det till sist 1.000€ kvar.

det er just det viktigaste under jakt at jag kunne bra se under jakten. Dags så vi i Natt!

det samma gjelder för kikarsikte också tenka jag!

kjöpa du billig - betala man dubbelt och mer!

så se jag det!

hälsningar Storgalt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satsa på en bra kikare från början som överglänser det du har på bössan annars sitter man bara och glor i kikarsiktet iaf. :D

Zeiss Conquestserie är ganska lätt och prisvärd. Farsan köpte en 8x40 häromdagen för runt 6500 kronor. Kahles/Helias 8x42 har jag själv och är verkligt nöjd med denna, ligger någon 1000lapp högre. Meoptas hadkikare är också bra value for money. Köper du en större/tyngre lämnar du den hemma och en mindre har du ingen nytta av när det skymmer. Har en Meopta Meostar 8x56 också men den använder jag bara i vakkojan då den är för klumpig för rörlig jakt. Satsa på 7x40 alternativt 8x40, med större förstoring måste objektivet vara större också, annars blir det mest blurr.

Satsa på en 6000 kronors kikare åtminstone annars blir du inte nöjd.

MVH

Mja, lite för kategoriskt skrivit kanske men det var baserat på att du utrustat din Sako med en 1,5-6 Zeiss. En icke europeisk kikare kommer att leda till fenomenet på första raden. Och som storgalt skrev en högkvailtativ kikare har du för livet.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mja, lite för kategoriskt skrivit kanske men det var baserat på att du utrustat din Sako med en 1,5-6 Zeiss. En icke europeisk kikare kommer att leda till fenomenet på första raden. Och som storgalt skrev en högkvailtativ kikare har du för livet.

MVH

Nu har jag kollat lite på Zeiss kikare typ 8x40 men då tänker jag på det du skrev först. Är den bättre än mitt kikarsikte?????? Den kostar ju i alla fall 8700:-Då vill man som du säger inte sitta å kolla i kikarsiktet i stället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skulle jag köpa kikare som man inte använder flera gånger i veckan,så far på loppis och fynda dig en krigs zeiss för nån hundring,,dom är riktigt bra,,köpte en sån och hade en som jag hitta hemma oxå..dom är riktigt bra faktiskt,,kanske inget vad en som sitter å kikar åtlar med men ,kika mornar kvällar funkar jävligt bra..8x30 tror jag att jag har på mina 2...

ingen ide å köpa en värsting om man inte anväder dom lix..de är juh som kasta pengarna i sjön,,bättre köpa för sina behov

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder en som är arvegods efter farfar som dog 1976,  och den funkar finfint för mig. Lite stor men ska bara ha den när jag sitter och vak jagar vilket inte kommer att bli den huvudsakliga jakten.

Så jag är inte så pjoskig när det gäller kikare ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat lite på Zeiss kikare typ 8x40 men då tänker jag på det du skrev först. Är den bättre än mitt kikarsikte?????? Den kostar ju i alla fall 8700:-Då vill man som du säger inte sitta å kolla i kikarsiktet i stället.

Två ögon ger bättre bildåtergivning än 1. Alltså, jämför jag mitt pursch kikaresikte som är en fast Zeiss divari 8x56 med handkikaren (en Meopta 8x56) är bilden bättre än i kikarsiktet. Med exempelvis en kikare av lägre kvalite skulle det vara det omvända. Denna Zeiss kommer att slå ditt kikarsikte klart, det är jag helt säker på. :)

Rannsaka dig själv Hjord hur mycket du kommer att sitta kväll och nattetid och köp don där efter. Dagtid är skillnaden optiskt mindre mellan billig och dyr dock kvarstår kvalitets fördelarna.

En bra ide är att titta efter begagnad kvalitetsoptik som flera redan sagt, typ Hensoldt och Zeiss, det gör inget om dom är 20 år gamla så länge liserna är repfria.

Lycka till

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har en Kowa 7x40 och är mycket nöjd! Gav 800 för den, den hade stått hos handlaren några år så jag fick ner priset rätt bra. Den kostade 2300:- såg jag sen på kartongen.

//Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hur är Zenith kikarna över lag?

Har aldrig ägt en kikare i hela mitt liv men nu efter några toppjakter så känns det som att det vore bra med en!

Zenithen låg bra i pris, 8x40. Är detta bra kikare?

Eller måste man gå på Swarovskis direkt? Kanske är som kikarsikterna, iof så började jag ju inte där med Swarovski heller så... ::)

Mvh//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är Zenith kikarna över lag?

Har aldrig ägt en kikare i hela mitt liv men nu efter några toppjakter så känns det som att det vore bra med en!

Zenithen låg bra i pris, 8x40. Är detta bra kikare?

Eller måste man gå på Swarovskis direkt? Kanske är som kikarsikterna, iof så började jag ju inte där med Swarovski heller så... ::)

Mvh//Jonas

det beror vilken modell det är ,det skiller rejäl mellan modellerna  ,  ska du en för jakten ska lägga pengarna på en bra kikare ,annrs kommer den att börja att imma igen innifrån ,+att fokusreglagen kommer att börja glappa  ,och höger och vänster ögat går osynkat !

hur mkt pengar hade du tänkt lägga på en kikare ?  du kan pm mig 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

annars kan du skaffa dig en pentax 8x30 dcf wp  30 års garanti + att den är lätt och klassas som en lätt yrkeskikare !! sen har du kamakura 8x30 fmj lika robust men mindre garanti !! 

jakobj har en pentax jag ordnade en till honom + hans vän! !!  + att 6 av mina jaktkompisar som jagar med lätt packning använder pentax och ingen har lyckas nöta ut dem!!

ni som tänker på swarres eller zeiss 10x25 är absolut inte värd för toppjakten dem blir glapp med åren !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...