Hoppa till innehåll

Styva upp syntetkolv


Dahla

Recommended Posts

Jag har en plast/syntetkolv som är lite ranglig... i själva förstocken är det endast 3-4mm tjocka väggar men det är så kallade skott som sitter tvärs pipans längdriktning som väl är tänkta att styva upp det hela lite. I dom här skotten har jag planer på att fylla ut med någon lämplig massa som stelnar och verkligen blir stenhård för att öka styvheten och vikten på kolven.

Nu behöver jag dock lite förslag på lämpligt fyllnadsmaterial som är hyffsat enkelt att arbeta med. Så, överös mig med förslag nu tack :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kaliber?

Faktum är att i de grövre och snärtiga (läs häftigare rekylerande) kalibrarna så kan det vara till en fördel om kolven inte är alltför styv, en liten del av rekylen stannar i kolven så att säga.

Plastbädda kolven med vanlig bäddmassa, vikten kan du öka med järnfilsspån i bäddmassan om så önskas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska försöka få tag på sk "micro-ballons". Det är ett fyllnadsmedel som du blandar i epoxy till lämplig konsistens och blir ett starkt och lätt spackel. Vill du sedan ha mer vikt kan du borra ned lite bly i kolven.

/ Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

EPO-Bedd är perfeckt till dylika jobb. Jag gorde det med min Ram-Line kolv. Samtidigt fräste jag ett spår i botten mellan klacken framför rekylklacken och fram till remfästet i detta spår la jag en stålstav som jag bäddade fast. Det gorde att det funkade med stödbenen. Det flexade lite förmycket innan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är den jag använt de senaste gångerna. Lättarbetad rinner inte färdigblandad. Har beställt direkt från fabrik. Var noga med att lägga på släppmedel på alla detaljer som kan tänkas komma i kontakt med massan. Ta modellera och fyll ut de håligheter som kan låsa mekanismen i lådan eller göra den obrukbar. Gör inte som jag gjorde sist utan ta det väldigt lungt och tänk efter före det är ett one shot mission. Blir det fel så kan allt sitta ihop eller bli väldigt mycket extrajobb. Själva jobbet är inget komplicerat eller svårt och Du klarar det garanterat själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du klarar det garanterat själv.

Hmm... är du doktor i psykologi eller? ;) Det känns lite marigt att ge sig på det här själv faktiskt men bössan kostade inte mycket så det kanske är värt att testa själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej någon psykolog är jag inte, däremot skulle jag nog behöva en med tanke på hur det går med hunddressyr och övriga projekt. ::) Det står doktor i din logga. Det innebär att Du måste ha i allafall 6 års skola på universitetsnivå bakom Dig. Jag hade aldrig plastat en kolv första gången heller. Kollade runt på nätet efter tips och pratade med stigge sundberg. Därefter satte jag mig ned och slipade ur kolven så att det skulle bli möjligt att plasta den. Det är absolut inget komplicerat bara man gör grundarbetet ordentligt och inte stressar. Blandningen av massan är 100/6 och kan innebära strul. Jag väger härdaren i korken till flaskan på krutvågen och plasten på en pappersbit sen är det bara att göra en grop i massan och hälla vätskan i den varefter man blandar ihop det. Nu ska ju Du ha en större mängd vad jag förstått så det kanske bara är att hälla ihop hela satsen och röra ihop det. Som släppmedel använder jag bilvax som jag inte torkar bort utan bara låter stelna. Finns även färdig att köpa. Modellera är ypperligt för att inte fylla plast där det inte ska vara något. Den är inte så svår att få bort efteråt heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det innebär att Du måste ha i allafall 6 års skola på universitetsnivå bakom Dig.

Nää.. i Sverige får man ha doktor som titel utan utbildning...  hur snurrigt det än må låta :)

I övrigt så får jag tacka för tipsen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...