Hoppa till innehåll

Bågen spänns för jakt med pil


Dahla

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • ThomasMamre

    10

  • J S

    7

  • pkällin

    6

  • Dahla

    5

ok, det var väl det jag tänkte, att det just inte skiljer nåt...

de viktigaste år juh inte vilken typ av båge man har!.. utan mer att man kan skjuta med precition! samt att kraften är tillräklig för de vilt man ska skjuta så man får en ordentlig penitrering!.

Mvh...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har bott i USA storre delen av mitt vuxna liv och jagat med bage i manga ar, jag tror att dom flesta tror att man gar ut i skogen och skjuter med en bage gjord av en enkvist och bjorntrad, som nar man var liten. Pilbagarna i dagslaget har en enorm velocitet och pilarna gar igenom djuret som en kniv i smor. Vi kan jaga med kulvapen, och vem vet hur manga jagare som inte bor jaga med dessa, samma sak galler jakt med bage, traning ar helt nodvandigt samt forstaelse var begransningen for bagens kapacitet. Kanske i framtiden man kan njuta av denna jakt form aven i Sverige.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JS, det verkar som det gar framat med bagjakten i Sverige vilket ar underbart. Hur tror du reglerna angaende utfodring kommer att se ut, blir det som med krutvapen, ingen utfodring(atel), vad tror du ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Åteljakt och andra jaktformer har ännu inte diskuterats. Som det ser ut nu så måste det till en bra utbildning för kommande bågjägare och naturvårdsverket har inte tagit något beslut om bågjakt ännu.

Vi vet ännu inte vilka vilt som kommer att få jagas vid ett positivt beslut från SNV.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter med en Ben Pearson Stealth årsmodell 2006. Mycket skön båge att skjuta. Den är ställbar mellan 60-70 pounds dragvikt. Jag har precis ställt ner den till ca 62 pound. Det räcker för att fälla både älg och björn. Hade den uppställd till max styrka (ca 70 pound) när jag var till afrika förra året. Man får ut lite mer hastighet om man ställer den på max. Men jag tycker den är skönare att hantera när den är lite lättare, börjar väl bli för gammal för 70 lbs. He he he!

En kvinnlig bågjägare sköt ett genomskott på en zebra med sin 55 lbs båge på samma resa förra året. Det behövs inte mer!

Det har fällts mycket älg med compoundbågar som inte haft mer styrka än 50 lbs.

Pilplaceringen är viktigare att tänka på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JS, kanon kul att disskutera bagjakt med nagon som har bade intresse och erfarenhet. Sa du har varit har i USA laste jag och jagat vitsvans, var jagade du ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

South haven och Allegan, Michigan.

Hos några kompisar på privat mark. Mina 2 resekompisar sköt en varsin hjort. Jag hade en på under 20 meter håll, men kom inte åt riktigt. Med gevär hade utan tvekan skjutit 4-5 hjortar på denna resa.

Man får jobba för sina byten med bågen som vapen. Gevärsjakt är riktigt lätt när man jämnför.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Da ar du inte sa langt ifran var jag jagar nar jag ar i nedre delen av Michigan, Crystal-Ithaca omradet. Var du dar under oppnings dagarna av bagjakten 1 October ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det stammer, och sa ar det 11 dagar innan Firearms ar tillatet. Jagade bagsessongen dar nere och skjutvapen, forsokte jaga med bage aven 15 Nov, oppningsdagen for skjutvapen, djuren var alldeles for stressade, tryckte i mycket tat vegetation.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sån som Rambo hade i First Blood II  ??? ;D ;D ;D

Det måste nästan ha varit ngn mekanisk moj eller? Måste vara råpuckat att dra en tavelspets igenom en björn, lär ju utsätta skytt och eftersökspatrull för sjuka risker. Sen snackade de ju om att det var bra med blod på skottplatsen och givet det så.. tja det måste ha varit ngn effektivare spets.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ett stort antal mekaniska jaktspetsar, de arbetar på olika sätt men med en huvudfunktion, att tillåta pilen att vara så lik en pil med tavelspets som möjligt, ie bra aerodynamik samtidigt som den garanterar 100% expansion och sårbildning i viltet.

Det kan vara allt från en o-ring till ett mekaniskt lås som håller in de skärande bladen.

Utan att ha tittat på videon kan jag och man stilla konstatera att ingen skjuter en svartbjörn under ordinare jakt med annat än jaktspets.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...