Hoppa till innehåll

Jag har hittat en rök, tror jag!


orjant

Recommended Posts

Min fru är nere på landet och när jag kom ner idag visade hon mig något som ser ut som en gammal rök. Det är ett ca 2 - 3 m lång "stengång" med en ugn i den ena ändan och det ser ut som resterna av en skorsten i den andra änden. Det hela ligger i en slutning. Skorstensdelen är rund i botten men själva "skorstenen" saknas. Jag tror att där har själva rökdelen suttit. Den verkar ok, jag ska provelda den. Annars så borde man väl kunna laga den med cement eller dylikt.

Kan man bygga en ny rökdel eller kan man sätta dit ett oljefat eller något annat som rökdel?

Jag vill ha en rök men kan inget om detta. Någon som vet bättre?

Jag vet jag borde ha en bild men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.  ::) ::) ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen som en rök, är ej så väldigt bevandrad i ämnet men jag kan kanske skaffa några bilder på röken vi byggde åt svärgubben :P

//Jansson

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart att det är en rök!

Rökhuset kan du bygga av trä om du vill, jag har en likadan ute vid mina X-svärföräldrars stuga. Praktiskt att kunna åka ut dit och använda den när man vill. Jag gjorde rökhuset av stående panel samt slog träribb. Sätt in en rökgastermometer och håll temperaturen till ca 70-80grader sedan är det bara att köra på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sätt in en rökgastermometer och håll temperaturen till ca 70-80grader sedan är det bara att köra på!

Kan iofs inte så mycket om dessa, men är inte dessa av typen kallrökar? Där man med hjälp av sten gången leder röken till det man ska röka ???

Men jag vet inte säkert :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I en kallrök får inte temperaturen överstiga 30grader, inte lätt att hålla så låg temperatur men funkar det så kan man kallröka i den.

Det vanligaste är nog ändock att man varmröker även i den här typen av rökar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag måste prova.

Kan man lägga på ett lock eller en tunna och tända en eld i ugnsdelen och ser hur det utvecklar sig eller ska man vänta på att Hylsan kommer ner och inspekterar.  ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag måste prova.Kan man lägga på ett lock eller en tunna och tända en eld i ugnsdelen och ser hur det utvecklar sig eller ska man vänta på att Hylsan kommer ner och inspekterar. 

Givetvis vad skulle kunna hända?

Öppna fatet i toppen och botten sedan är det bara att fixa dit ett galler eller pinnar att hänga på samt ett lock, glöm inte rökgastermometern, tror att Claes Ohlsson har sånna....

Elda med lövträd, ska du köra med björk så måste du barka den först annars blir det "björktjära" på fisken. Vanligast är nog att använda al eller sälj, skicka med lite enris på slutet också men var försiktig så att det inte blir för mycket för då blir det en ganska skarp röksmak..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova få igång den, ska provelda nästa gång jag är på landet och se om den är tät i rökröret.  ;) ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...