Hoppa till innehåll

Påskjuten gris 071025


N S

Recommended Posts

Påskjuten gris kl 20.00 igår.

Fick påringning i morse & var på plats ca 10.00 14 timmar efter skott.

Mindre gris som skulle stått till i skottögonblicket.

Ca 30-40 kilos.

Hittade mycket köttbitar, brosk o igår låg där även någon lite bit skinn med hår på men de var borta nu enl. skytten.

Där skulle också vara gott om lungblod…

Det var det inte, såg ut som vanligt köttsår blod.

Men de blödde rätt mycket första biten fram till kärret

Hittade mer köttbitar i spåret och så hittade jag en benbit där märgen satt fast.

Såg ut som revben men inget stämde med övriga iaktagelser.

Spåret slingrade sig fram som en orm.

När vi kom ut i ett surhål såg jag att grisen förmodligen hasar eller kryper fram.

Rena diket efter grisen, undra om den inte ligger hyfsat nära ändå och kan förmodligen leva.

Mer spänning än såhär blev de nu inte…

Grisen låg död mitt i spåret i rätt öppen terräng.

Kulan in strax under svansroten och blåst bort ena skinkan, själva rövhålet o tarmen där bakom var blottlagd.

Skjuten med 308 & oryxkula.

Troligen så förblödde nog lillnassen och var död rätt omgående.

Måste finnas rejält stora artärer i låret.

Mitt huvudbry kring träffen var såhär i efterhand solklara tecken på träff i stor muskel.

Det som förbryllade mig rejält var benbiten men den kom givetvis någonstans från bäckenet.

gris.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte låta bli att undra.....var grisen ensam vid skottillfället eller stog det flera i klump?

Det kan inte vara så att han egentligen sköt mot en annan och fick sekundär träff på denna?

Jävligt märklig skottplacering ::)

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest MUSKÖT 2
Jag kan inte låta bli att undra.....var grisen ensam vid skottillfället eller stog det flera i klump?

Det kan inte vara så att han egentligen sköt mot en annan och fick sekundär träff på denna?

Jävligt märklig skottplacering ::)

/Micke

Precis vad jag också tänkte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte låta bli att undra.....var grisen ensam vid skottillfället eller stog det flera i klump?

Det kan inte vara så att han egentligen sköt mot en annan och fick sekundär träff på denna?

Jävligt märklig skottplacering ::)

/Micke

Fram och bak på en liten gris klockan 20:00 på en åtel kan var nog så svårt med halvtaskig optik alt. halvtaskiga ögon. Men spåret att det kan vara en sekundärträff är ju inte heller omöjlig.

Usch ialla fall, gick dom med en annan hund först?

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nope ingen annan hund på plats än min va de sa iallafall..

Månen var inte uppe vid 20.00 enl killarna.

Avstånd från kojan ca 50 m o höjdskillnad på 6 m ungefär.

Skulle tro han tagit fel på fram o bak och hållit allt för högt oxå.

Hittade inget som skulle tytt på annat.

Gjorde en grundlig undersökning av skottplats och i spåret.

Mycket för att jag ev skulle hämta ståndhund om det skulle behövas.

Planen var som vanligt att spåra ca 200 m låg den inte inom det så skulle jag avbrutit och hämtat extra jycke.

Inget annat än de som skulle kunna komma från träffen hittades.

Inget som störde bilden på vart kulan tagit när jag hade facit i hand om man så säger.

Typ lever, lunga, maginnehåll osv.

Benbiten jag hittade stämmer rätt bra med krossat bäckenben, rätt likt revben, har jag alldrig tänkt på´t innan, eller så många "bäckenkross" har jag inte varit med om..

Hittade även ett hål i marken som skulle kunnat vara kulnedslaget.

Enl skytt var grisen ensam.

Min jycke lullade runt lite på egen hand medan vi drog ut nassen, vore där ett blodat spår till från åteln borde hon dragit iväg en stund på det tror jag..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det är dags för hårdare tag generellt i dessa samanhang. Lagen säger att varje jägare som ämnar lossa skott mot vilt skall ha en lämpad eftersökshund på plats inom 2 timmar. För mycket "vi tar det i morgon" menatlitet bland jägarna generellt. OK om dom inte hittar ett spår på skottplatsen men som det beskrevs här låg ju allt möjligt kvar. Hur fan kunde karln sova frågar jag mig ???

Bra jobb i alla fall NS. :)

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...