Hoppa till innehåll

Ang. Skjutbana i Boden...


Guest johbro

Recommended Posts

Eller snarare avsaknaden av densamma.

Talade med en representant för Bodens kommun igår 29/10 och fick mig till

svars att det i nuläget inte finns några pengar avsatta, men att det skall tas

upp i nästa års budget.

Det kommer med andra ord inte finnas någon bana nästa höst heller!?

Det förefaller mig skrattretande/beklämmande att en kommun som Boden inte

kan tillhandahålla en skjutbana för civilt bruk.

/

Johan Bronning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kompis har pratat med kommunen och försvarsmakten och om du vill använda skjutbanorna som finns så måste du gå med i ING3 skytteklubb!

Personligen så vägrar jag gå med i någon klubb, tycker det är rent ut sagt pinsamt att dom inte kan avvara EN bana till oss jägare när det finns ett hundratal.. pratade dock med en militär som var jägare och inte ens han fick skjuta in sina jaktvapen på banan utan att vara med i ING3 skytteförening!

Hoppas det snart kommer en ny bana åt oss! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är rent av uselt av våra kommuner att inte tillhanda hålla skjutbanor i allafall i närheten av alla större samhällen. Det är samma sak här i gällivare och påföljden blir att folk skjuter i grusgropar och längs grusvägar lite överallt där man har möjlighet. Så stora pengar kan det inte vara att skyffla upp en skjutvall och sätta upp några skjutbänkar. Några hundra tusen så är det klart. Jag betalar ett antal tusen i skatt varje månad och det sponsrar fotbollsplaner och ishockey planer,stall och andra fritidsaktiviteter om jag inte är ett dugg intresserad av och har aldrig varit. Men att få en skjutbana med 50,100,150 och 200m skjutmöjlighet verkar omöjligt. Ännu svårare om man vil ha skeet sporting eller löpmål. Däremot är det ingen konst att kräva att jägare ska träna regelbundet och tvingas avlägga prov.  >:( Om det mot förmodan blir en bana så är den alltid obrukbar 6 månader för att man vägrar att ploga väg fram och i en meter lössnö så kan den flitigaste tappa lusten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller skjutbanorna så kan jag hålla med om att det är riktigt uselt.... Det läggs ner banor här och där men hade man inte kunnat ta över nån bana till nån klubb eller liknande?

Själv har jag iofs inget problem eftersom vi har en egen älgbana i Sörbyns VVO... Det är skjutningar varje måndag kväll på sommrarna ifall det är några bodensare som vill komma och skjuta. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

va innebär de då att gå me i ing3 skytteklubb? kostar de nå? måste man beblanda sej me nå äckliga gröngölingar? nån som vet?

Jag tror det var I19 och S3 skytteklubb, kostar typ en hundring eller nått per år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Ni Bodensare är varmt välkommna till Sunderbyns skjutbanor för att skjuta, det är redan några Bodensare som hittat till våra banor. Till våren så är tanken att en compactsportingbana skall stå färdig, så alla som vill prova på nånting väldigt roligt är välkommna. Vi behöver även fler funktionärer så dom som är intresserade kan kontakta någon banansvarig under våren så ordnar vi det. Avståndet är ju inte så farligt långt anser jag, så att istället för att stånga pannan blodig mot Bodens kommun så kom och skjut hos oss istället. Vi har ju ganska hög standard på våra banor så om vi får in fler duktiga Bodensare och övriga så kan man utöka verksamheten och ev ha någon tävling i exempel vis sporting,trap eller skeet.   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nya banor är planernade i Boden.

Skeet, Trap, Pistol, Älg, Gris.

Alla beslut hittills har klubbats igenom.

Dessutom ska de ligga bredvid varann.

Vi väntar bara på att dom ska stoppa spaden i jorden.

Hoppas att det inte dröjer.

För visst är det pinsamt att Boden, med sina femtioelva tusen skjutbanor, inte har en bana åt vanligt folk.

Forsätt ring på kommun och fråga var du ska åka för att utöva kulskytte.

Kanske det snabbar på besluten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Interbond, var är eran skjutbana och när kan man komma och kontrollskjuta vapnet? Kan man skjuta kvällstid?

Jag var runt i dag till nästan alla banor runt Boden och de ÄR alla stängda för civilt bruk.  >:(

Jag behöver kontrollskjuta denna vecka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nja det är väl till att stödja föreningen,men är det nån som vill komma så är det bara panga påhar inte hunnit kolla om de e plogat än

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Interbond, var är eran skjutbana och när kan man komma och kontrollskjuta vapnet? Kan man skjuta kvällstid?

Jag var runt i dag till nästan alla banor runt Boden och de ÄR alla stängda för civilt bruk.  >:(

Jag behöver kontrollskjuta denna vecka.

Tja!!

Banan i Sunderbyn ligger bortanför soptippen man kör igenom soptippsområdet och därefter så finns det en skylt "älgbana" till höger. Det är inte säkert att det är uppplogat in till banorna men det är ca 100m att gå till skjutbänken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

på de flesta civila skjutbanor (i söder) kan även icke-medlemmar skjuta, de betalar bara en lite högre avgift per tillfälle. Ska det vara så svårt??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det förjäkligt att vi jägare inte får använda någon av försvarets gammla skjutbanor för att skjuta in bössan! Dom har ju så jäkla många. Dom som är med i JRF brukar ha några skytte timmar på rödbergets sjutbana per år. Tyvärr så måste jag säga att sunderbyns sjutbana är bra ;) Älvsbyn är också bra :)

Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...