Hoppa till innehåll

Trafikolycka rådjur 061207


N S

Recommended Posts

Tänkte bara höra om någon är av annan åsikt än va jag kom fram till..

Alltså att djuret var någorlunda friskt..

Olyckan ringdes in vid 9 i morse o jag kunde inte ta mig dit förrän halv 3 eftersom jag jobbade.

Försökte ett få tag på någon annan som kunde åka ut men de va kört.

Markägaren fick jag tag på och han var och kontrollerade diket men hittade nada.

Kom dit o tog tiken i spårlinan o hon markerade var kollisionen varit och tog an ett spår norrut.

Var en smålandsgärdsgård på ena sidan o fårstängsel på den andra med taggtråd högst upp.

Knappast svårt skadad tänkte jag om den gått över något av dessa staket utan att jag ska hitta något spår av det. Inget syntes av blod, hår eller annat vid vägen eller i spåret.

Enl. föraren så hade rådjuret sprungit in i förardörren o det var hår på dörren. En lite buckla var de också. Smal 70 väg förbi ett par gårdar.

Krypa under går givetvis men tror nog djuret hoppat i förskräckelsen.

Spårade iallafall norr ut över en hagmark o in i skogen så verkade hunden tappa intresset.

Släppte henne o hon drog iväg en kort runda.

Rådjuret skulle kommit från södra sidan, efter kollisionen visste inte föraren vilket håll den tog.

Hmm.. gick tillbaka till vägen och gick på insidan söder om fårstängslet där hon tar an ett spår mitt emot det andra o så bär det iväg söder ut över den hagmarken ca 250-300m kommer till stängsel igen och jycken sätter sig som hon brukar när hon har vindvittring av djuret. 

Tänkte att det var lite märkligt men kopplade loss o lyfte på staketet så hon kunde komma under o hetsade iväg henne med, JA! ta den då!

15 sek senare så blir det fullt drev rakt ut, försökte hänga på, dum som jag var så hade jag inte satt på henne pejlen.  :-

Kom fram till en å o blev något blöt innan jag var över.. ::)

Hörde hunden i kanske 5-7 min innan det var utom hörhåll.

Fortsatte o springa i samma riktning men hörde henne inte mer.

Möte tiken efter sådär 10 min och gjorde en översyn o leta efter hår, blod eller tecken på att hon tagit rået men hittade inget.

 

Tror inte hon lyckades komma ifatt.

Vilket indikerar att djuret rör sig obehindrat, Ben eller inre skador så hade hon tagit det omgående är vad jag erfarit förut under säsongen.

Speciellt eftersom det legat ostört i 5 ½  timme.

Men risken är ju att käken, nosrygg, ögon eller nått är skadad o då svälter den förmodligen ihjäl.

Frågan är hur pass en ev käk/nos skada påverkar ett rådjur i flykten?

Borde inte hämma framkomligheten annat än möjligen värk eller desorientering, syn eller nått.   

Känns inte sådär bra att lämna djuret men jag tolkar det som det bör vara rätt friskt även om den tydligen tagit lega inom 300m.

Sen finns givetvis chansen att det var ett annat djur hunden reste men det känns ändå som det var rätt djur.

Snackade med markägaren o bad honom hålla lite extra koll på de rådjur han ser däromkring.

Brukar visa sig rätt snart om något djur har problem med foderintaget.

Tycker allt visar på nästan oskatt djur med reservation för ev skada i huvudet.

Möjligt att djuret lagt sig med en jäkla huvudvärk o inte mer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade du på andra sidan vägen med? Förmodar att det hänt mer än en gång att bilisterna blir helt kollriga och anger tokiga flyktrikningar.. påskjutningar har man varit med om en och annan som varit helt tokig detta trots rätt rutinerade jägare..

En ytlig nos/käk skada med bil.. många ytliga blodkärl osv..du borde funnit blod då tycker jag. Är det det påkörda djuret du petat iväg så tror jag inte det ska vara några problem..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har viserligen inte änns i närheten av din erfarenhet NS när de gäller eftersök!... men detta efftersök liknade dock ett av mina!. där jag efter flera timmar äntligen fick tag i den som kört på rådjuret!.. och de var då inte skadat!... de var bara en tuch!.

så nog tror jag du gjort en rätt bedömning!. Tror inte du heller behöver oroa dej för några skall eller käk skador!.. dom må se bräkliga ut!.. men tål nog mer än vad vi tror!..

MVh Mamre!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade du på andra sidan vägen med? Förmodar att det hänt mer än en gång att bilisterna blir helt kollriga och anger tokiga flyktrikningar.. påskjutningar har man varit med om en och annan som varit helt tokig detta trots rätt rutinerade jägare..

En ytlig nos/käk skada med bil.. många ytliga blodkärl osv..du borde funnit blod då tycker jag. Är det det påkörda djuret du petat iväg så tror jag inte det ska vara några problem..

Mvh!

Kollade båda sidor.

På "fel" sida tog hon som jag skrev ett spår ur hagen o in i skogen men tappade sen intresset för det.

Troligen fel djur eller bakspår.

Tycker oxå det borde bli blod någonstans men fick reda på att det regnat/duggat i 1,5 timme på platsen.

Kan ju ha sköljt bort ev blod.

Känns som det var rätt djur jycken körde så vi är nog överens om att det bör klara sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...