Publicerat December 10, 200718 yr Hallo! Nu måste jag ha lite hjälp... Har blivit tillfrågad att bli jaktledare för ett älglag på 17 pers och jag vet inte hur jag ska göra! Vi har ju en del gamla stofiler inom laget som oponerar sig mot att en hundförare blir jaktledare, men dom andra lag jag jagat i är de ganska vanligt. Va fasen, finns de några nackdelar? Jag vet inte. Jag menar att oftas är man ju med i hetluften som hundförare och kan vara på plats rätt fort. Är de några andra som är hundförare/jaktledare som kan komma med för och nackdelar så skulle jag bli väldigt happy.
Publicerat December 10, 200718 yr I mitt älglag i Jämtland är det en av hundförarna som är jaktledare. Ser endast positiva saker med detta. Han befinner sig alltid mitt i markerna och har således som oftast radiotäckning mot alla i laget. Han har också förhållandevis nära till alla kanter om ngt skulle kräva hans närvaro. Vad skulle ses som negativt i detta ???? ??? ??? Skit i stofilerna ;)
Publicerat December 10, 200718 yr Hade du frågat för 5 år sen så hade jag haft samma syn som stofilerna, men det beror nog på erfarenheter man har av både och, det ska inte vara så mycket som behöver styras under själv jakten förhopningsvis : Vi har en ordinarie och en vice den ena är passkytt och den andra är hundförare så är det på de marker jag är med på.
Publicerat December 10, 200718 yr Författare Jo tanken var att jag skulle vara jaktledare och en passare skulle kunna hoppa in för mig.
Publicerat December 10, 200718 yr Jag är hundförare och jaktledare. Skit i stofilerna. Som jag ser det så är det ofta såhär: Den som har hund kan markerna bäst. Det gör mindre att den som går med hund pratar i radion än att en postare skall "prata av" sitt pass varje såt. Om man nån gång får smyga på ståndskall så säger man till att man slår av radion och vem de kan kontakta istället om det skulle vara något livsviktigt under dessa minuter. Oftast, men inte alltid, är det de mest intresserade jägarna som har hund. Det måste vara en intresserad jägare som är jaktledare, det handlar inte bara om jakten, det är den lilla biten (har jag upptäckt), det är storlicensmöten, det är markägarmöten, det är iordningställande av pass, det är att hålla sig á jour med avverkningar så det inte blir livsfarligt mellan passen osv osv. Det är skitmycket att tänka på. Men samtidigt är det väldigt roligt. Hos oss är vi f.n 3 jaktledare. 1 ordinarie som är med under upplärningen av oss två nyvalda. Det finns både fördelar och nackdelar med hundförare som jaktledare. Fördelen är ju att man är mitt i såten, kan snabbt ta sig till ev påskjutet djur osv. Men vem skall egentligen dit om inte hundföraren? Nackdelen är att det är svårt att komma på vem som sitter vart osv om det krävs omflyttning och snabb administrering mitt under jakten särskilt om det är större lag. Men alla lag har väl som regel 1 ordinarie och 1 vice jaktledare. Då får man ju se till så att en av dem alltid sitter på pass. /Mvh Jonas
Publicerat December 10, 200718 yr Det låter väl som en bra kombination men kolla det där med lite lagar och dyl vad det innebär. Det är ett stort ansvar, du blir ansvarig för vad "stofilerna" gör. ;)
Publicerat December 10, 200718 yr Hej Är också jaktledare och hundförare och ser få nackdelar rent praktiskt. Dock är man en indirekt talesman för minoriteterna i ett jaktlag dvs hundförarna. Speciellt i älgjaktslag får man ha det i bakhuvudet att det ofta föreligger avundsjuka gentemot hundförarna många gånger, och att hundförarna kan anses tala i egen sak. Inte heller har man samma överblick i skogen som hundförare då ofta är det ju inte bara hundföraren som skall flyttas utan också kanske 10 passkyttar vid ett eventuellt eftersök. Att både hålla koll på hund, älg och samtidigt ställa ut en flock passare är inte lätt. Att ha en bra vice att delegera till är då A&O, han måste ha samma auktoritet som den som är ordinarie. Ingen föds till bra jaktledare, det tar tid att jobba sig in i den rollen genom hårt arbete, erfarenhet, social kompetens och ett jäkla intresse. Dessutom måste man kunna peka med hela handen när så behövs. I mångt och mycket är det en otacksam uppgift men också väldigt belönande när det går bra. Stofiler finns överallt, men utnämningen är ofta subjektiv så gå varsamt fram och var lyhörd. Lycka till MVH
Publicerat December 10, 200718 yr Ingen föds till bra jaktledare, det tar tid att jobba sig in i den rollen genom hårt arbete, erfarenhet, social kompetens och ett jäkla intresse. Dessutom måste man kunna peka med hela handen när så behövs. I mångt och mycket är det en otacksam uppgift men också väldigt belönande när det går bra. Ovanstående citat kan vi skriva ut och rama in. Alla kan väl planera en jakt. Alla kan väl se då ett torn är fallfärdigt och måste repareras. Det är då det hettar till som man måste "leda" det hela. Jag fick ta mitt livs första konflikt i år. Jag som till vardags är en lugn och timid herre som enbart mummlar och aldrig säger ett ont ord till någon skulle helt plötsligt tala om för en annan (äldre) mäniska att denna gjort fel och att beteendet ej accepteras. (skott mot huvud mot frisk älg) Hade riktigt jäkla ont i magen innan det var klart, men det gick bra. Det är ledandet som är svårt, pekandet med hela handen. "Du gör det och du gör det nu!" Eller om det blir konflikter mellan jaktlagsmedlemmar eller markägare eller liknande. Men jag hoppas man lär sig detta med tiden. Har man blivit vald så får man väl ändå anta att de då accepterar att ta order från en. /Mvh Jonas
Publicerat December 10, 200718 yr Jag tycker nog att det kan vara lite problem med att vara både jaktledare och hundförare. T.ex vid omflyttningar om hunden gått ur såten och man har full upp med att hänga på, så är det lite svårt att försöka få ut folk på lämpliga pass. Det bästa är om man har en biträdande som kan sköta sånt.
Publicerat December 13, 200718 yr Är både hundförare och jaktledare för ett mindre jaktlag (8 man). Har vid eftersök upptäckt att jag personligen stressar upp mig lite av att både vara den som ska tänka på allt runt om och vara hundföraren som spårar. Oftast har man en helhetssyn men ibland blir det lite mycket. Kan vara skönt att vara två och dela lite på ansvaret.
Publicerat December 13, 200718 yr Jag är hundförare och har varit jaktledare samtidigt. Detta kolliderade,då jag jagade mycket med mina stövare medans dom andra ville jaga annat... Efter älgjakten ville dom endast jaga rådjur så detta funkade inte i längden. Var jaktledare i 3 eller 4 år,gav sedan upp det och har sen dess endast varit ställföreträdande. Så det finns fall där själva hundvalet kan ställa till det....
Publicerat December 13, 200718 yr I vårt älgjaktlag är vår jaktledare en av (älg)hundförararna. Men så fort han, av någon anledning, inte kan leda verksamheten lämnar han över till stf som oftast sitter på pass. Funkar ypperligt! /Må