Publicerat December 11, 200718 yr Har en tysk som jag tänkte använda i gryt..... Man bör ju ha en grytpejl..... så vitt jag har förstått så är det Deben pejl man ska ha....... men jag har oxo hört att det finns dom som använder "lavinpejl"..... är det någon som använt "lavinpejl"?? hur har det gått, och var kan man hitta en sån?? //Johannes
Publicerat December 11, 200718 yr Här e' 2 bra alternativ. Själv kommer jag att skaffa Deben longrange. Har använt båda, men gillar deben mera. http://www.bellmanandflint.co.uk/(S(jrilzk...rier%20Location http://www.decoying.co.uk/?page=show-item&item=408
Publicerat December 11, 200718 yr Författare Vd är det som är bättre med Deben?? jag har ingen koll.....
Publicerat December 11, 200718 yr Vd är det som är bättre med Deben?? jag har ingen koll..... ingen aning faktiskt. det är den ända pejlen jag sett nån använda och den funkar ju så jag ser ingen anledning till å köpa nått annat märke inte mycket till svar
Publicerat December 11, 200718 yr Författare ingen aning faktiskt. det är den ända pejlen jag sett nån använda och den funkar ju så jag ser ingen anledning till å köpa nått annat märkeinte mycket till svar Det är ju sannt. tycker bara om att vara kritisk, då brukar man kuna få tag i dom bästa prylarna
Publicerat December 11, 200718 yr Vd är det som är bättre med Deben?? jag har ingen koll..... Tycker att deben e' smidigare/lättare att använda specielt nere i gropen. Också annars gillar sättet att söka med jämfört med bellman. Sen e ju bellman betydligt dyrare också. Dessutom e' debens halsband mindre, bellmans är ganska stor för mindre hundar. Dessutom vet jag, att endel bellman sändarskal gått sönder om man spännt för mycket på skruvarna. Men båda e säkert bra val, för andra tycker bra om bellman. Så det e lite av smaksak.
Publicerat December 11, 200718 yr Författare Jo jag såg att bellmans sändare var lite större.... Ang. Deben så har jag bara varit med vid användandet av den som inte är "long range" och den "knappen" eller sändaren är ju väldigt liten, och den till "long rangen" ser ut att vara mycket större. Är det så att den är större?? /J
Publicerat December 12, 200718 yr Jo jag såg att bellmans sändare var lite större....Ang. Deben så har jag bara varit med vid användandet av den som inte är "long range" och den "knappen" eller sändaren är ju väldigt liten, och den till "long rangen" ser ut att vara mycket större. Är det så att den är större?? /J Lite större, men mindre än på dom gamla ferret finders.
Publicerat December 12, 200718 yr Författare Lite större, men mindre än på dom gamla ferret finders. hur stor är "knappen" i diameter?? min terrier är en liten terrier därav att jag undrar tack för all hjälp så länge //J
Publicerat December 12, 200718 yr hur stor är "knappen" i diameter?? min terrier är en liten terrier därav att jag undrartack för all hjälp så länge //J Har inte mätt den, men ca 25-30 mm e den väl. Ingen hund e så liten att longrange sändaren skulle vara för stor. Bellmannens sändaren tycker jag i största laget för mindre hundar.
Publicerat December 13, 200718 yr tycker vanliga mk3an är bättre än long range,mindre sändare,upplever bättre precision och att man absolut inte har användning för nått som tar över 6meter,fastnar hunden på 4-5 meter är det en grävare som gäller fastnar den över 6 meter så är den begravd,så man betalar för ingenting enligt mig iaf!!
Publicerat December 14, 200718 yr tycker vanliga mk3an är bättre än long range,mindre sändare,upplever bättre precision och att man absolut inte har användning för nått som tar över 6meter,fastnar hunden på 4-5 meter är det en grävare som gäller fastnar den över 6 meter så är den begravd,så man betalar för ingenting enligt mig iaf!! Såna grävare finns här men inte kanske där Dålig tanke sätt, jag vill gärna veta ifall hunden e fast djupare nere en vad tex ferret finder eller mk3:an klarar av eller har sändaren slutat fungera. Dessutom ger man ju inte up lät ifall hunden fastnat, så 6 meter får inte vara något omöjligt hinder.
Publicerat December 19, 200718 yr Såna grävare finns här men inte kanske där Dålig tanke sätt, jag vill gärna veta ifall hunden e fast djupare nere en vad tex ferret finder eller mk3:an klarar av eller har sändaren slutat fungera. Dessutom ger man ju inte up lät ifall hunden fastnat, så 6 meter får inte vara något omöjligt hinder. hehe,ja jag skulle nog göra allt jag kunnde om hunden fastna,men 6 meter är djupt,och har varit nere på 3 meter och det är jävligt djupt,sen kan man juh alltid gräva ner sig för man får en väldigt dålig singnal på djupt,men om det håller för att vara nästan 1000sek dyrare än mk3an vet jag inte,har inte använt long range så pass mycket att jag ska säga nått,,men svårt å hålla mig
Publicerat December 20, 200718 yr antingen är vi svenska snåla eller så har vi missat en bra pejl,för jag har faktiskt bara sett en som haft en long range här,och den vart jag inte imponerad av,säkert skit bakom ratten men tittar nu lite fakta om att lr`s sändare ska ha 350timmar vilket jag mk3an har 1/10 av http://www.blocket.se/vi/10644921.htm?ca=11_s mk3 http://www.blocket.se/vi/12684917.htm?ca=11_s&last=1 long range
Publicerat December 20, 200718 yr så vad blir summan?... vilken pejl skall man ha???? Såklart Longrange om man jagar i stora, djupa och vanskliga gryt. Ifall grytena små och grunda så räcker nog mk3.
Publicerat December 20, 200718 yr Såklart Longrange om man jagar i stora, djupa och vanskliga gryt. Ifall grytena små och grunda så räcker nog mk3. Skillnaderna tycker jag är till LR`s favör, bättre halsband (mera driftsäker och mera drifttid), man kan glömma allt som heter tejpning(sändaren är vattentät), och påsättningen sker med magnet, väldigt enkelt.. Men vill man spara in lite peng, så kör man med den valiga modellen, för har sett den funka riktigt bra, och killarna som använde greijen tyckte om den.. Här är en länk till, för att ytterligare göra valet lättare: Bellman & Flint, ny teknik inom grytpejlandet, detta system svär många för i England (säljer mera än deben i england(?)) och i Finland.. Funkar gör det har jag sett, men så gör även Debens greijer.. Tekniken bygger på sk. snölavins sökare.. Den visar riktningen på hund under jord upp till 60 meter, och rakt ner så funkar det väl oxå c 15 meter (om jag kommer ihåg rätt).. Halsbandet är om man jämför med debens sändare grym till storleken, men vissa använder den ändå på riktigt små terriers utan problem enligt deras prat.. Dyrare till pris, men lär vara riktigt hållbara greijer.. http://www.bellmanandflint.co.uk/(S(bieiy3...product_id=2001 info om själva greijen.. http://www.bellmanandflint.co.uk/(S(bieiy3...erlocation.aspx
Publicerat December 21, 200718 yr Jag har en long range och är nöjd med den hittills. Tyckte inte den var spesiellt dyr 260 euro, om man tänker på dom med löshundar som sätter över 1000 euro på sina pejlar...
Publicerat December 30, 200718 yr Författare Det verkar som att Deben är det som gäller...... var inne på bellmandflint och kollade ... men ja dom ser lite klumpiga ut och jävligt mycket dyrare än Deben.... är dom bättre än Deben?? det är svårt det här...... men det blir nog att jag köper en Deben L.R tack för alla kloka ord och råd.... //Johannes