Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

utfodring dovhjort

Featured Replies

Publicerat

hej, har på nåt sätt kommit in ett helt gäng hjort på våra marker, troligtvis utsläppta på nån annans mark, men sedan en liten tid så står dom hos oss. för att  behålla dom här över vinter, vilket är tveklöst bäst att mata dom med? slängde ut 15kg potatis häromdagen vilket dom tryckte i sig på nån minut, men har möjlighet att få mycke morötter, grönsaker och bröd från en butik i närheten.ensilage och havre, kan det vara nåt utöver ovanstående?

Publicerat

Tror att du har det mesta som dom vill ha... det ända som fattas är väll sockerbetor men inte nödvändigt... dom brukar vara ganska så nöjda med att få ensilage.....

om du har mycket snö så ör det ett tipps att fodra på skogsbilvägar, om du har några som det inte är någon trafik på och som du plogar.. annars är det bra att ploga upp en yta på ett fält eller iaf en öppen yta..... det är mina erfarenheter ang fodring av dovvilt

Mvh Johannes

Publicerat
  • Författare

tack för svaret, 1ton sockerbetor är beställda sen en tid, vore lägligt om det kunde dyka upp nu medans hjortarna är här....skall till affären imorn och hämta några kartonger grönsaker....måste skaffa mig ett ärende till stan och köpa melass med, det har jag hört att de gillar.eller? angående snö så har jag knappt inte sett det i nån större utsträckning under mina 26 år  ;D . hur är det med havre?kan den läggas ut hel eller behöver den krossas? jag tror även hjortarna har plundrat ändernas kornautomat, lr rådjuren....

Publicerat

Ensilage räcker för dovhjorten, är inte lika känslig som rådjuren.

Publicerat

Jag kör med sockerbetor och morötter.

Sockerbetorna går åt snabbast.

mvh

Rune 8)

Publicerat
  • Författare

la ut 35 kg havre idag på dagen, när jag kom hem nyss stod 11 dovisar på gräsmattan å mumsa....de verkar inte vara lika förtjusta i mitt ensilage och grönsaker, så jag hällde melass på det, får se imorn om det blev någe attraktivare av det...6 hindar, 4 spetsar och en halvskovel är det....måtte alla hindar vara betäckta och kalva på mina marker nästa år  :P.... såg dem imorses åxå i skogen när jag var ute med taxen, men jag fick syn på dem före wilda så jag koppla upp och gjorde en omväg runt dem...

Publicerat
  • Författare

haha, kolla ut nu från datarumsfönstren  med ficklampa, en hind stod 4 m från fönstret och kisade i lampljuset.... skulle tro att de är vana vid människor sen tidigare

Publicerat

Spannmål bör krossas. Idisslarnas matsmältning klarar inte skalet runt själva kärnan. Det kommer ut helt om det inte krossas. Melass är nog godis för dom men lite bökigt att hålla på med. Krossa havren o blanda i 15 - 20 % betfor. Rödbetor är doven oxå helt galna i. Men annars äter dom istort sett vad som helst.

Publicerat
  • Författare

melassen gjorde nog susen, det mesta verkar ha gått åt...vindruvorna var nog begärligast  tillsammans med tomat och morot....finemang, det är sånt som är enkelt att få tag på....bröd var nog mumma för dem med, för det mesta var gnagt på.... självklart skall jag krossa havren, men jag hade inte riktigt  tid igår, anledningen till att allt med utfodringen blir lite stressigt är att jag vill ösa ut så mycke godis som möjligt för att behålla dem här, ingen på grannamerkerna har matat dem innan iår, så jag hoppas hjortarna tycker jag är snäll och stannar kvar..... vart fasiken får man tag i rödbetor lättast då? tips på annonssidor med viltutfodring?

• 1 month later...
Publicerat

Tänk bara på att dom måsta ha tillgång på bete,  eller ensilage    då det är en idisslare .  men det har dom ju nog när dom hos dig lever i det fria

om man bara fodrar med morot eller annat som inte idisslas kan dovet  få gasmage och avlida på ett par timmar " dom Sprängs bokstavligt talat"

det är för att deras mage behöver en omställning av bakteriekulturen annars kan dom inte smälta maten    obs detta gäller främst hägnade hjortar som inte kan söka bete vilt

men hos dig är det mest att få behålla dom hos dig och då kan dom äta "godis" där 

Publicerat

En saltsten el. 2 vore väl heller inte helt fel se då till så att Ni har ett bra avstånd till markgrannar från saltsten. Ca. 200 m är väl en rekommendation om jag inte minns fel. Jag minns bara att det var ett jäkla liv på en markägare i Anebytrakten som hade satt upp en saltsten för nära grannmarkerna. Rätta mig om jag har fel. :D ::)

Publicerat
En saltsten el. 2 vore väl heller inte helt fel se då till så att Ni har ett bra avstånd till markgrannar från saltsten. Ca. 200 m är väl en rekommendation om jag inte minns fel. Jag minns bara att det var ett jäkla liv på en markägare i Anebytrakten som hade satt upp en saltsten för nära grannmarkerna. Rätta mig om jag har fel. :D ::)

200 är korekt.....

Publicerat
200 är korekt.....

Tack för det! :D

Publicerat

Finns väl ingen rekomendation som gäller saltsten ???

Finns det någon som sitter och vakar vid en saltsten. >:(

200 m från gräns är väl rekomendationen för foderplats/åtelplats.

mvh

Rune 8)

Publicerat
Finns väl ingen rekomendation som gäller saltsten ???

Finns det någon som sitter och vakar vid en saltsten. >:(

200 m från gräns är väl rekomendationen för foderplats/åtelplats.

mvh

Rune 8)

200 m gräns har jag hört i Småland när jag bodde där och här uppe i Kalixtrakten har jag då inte sett en saltsten som mindre därifrån.

Publicerat

tror att det gäller alla typer av "lock grejer" typ foderplats saltsten eller vad man nu hittar på........ fattar ju bara inte vad som skulle vara skilnad om den står på gänsen eller 200m bort, djuret skiter ju i gränserna ..........

• 2 years later...
Publicerat

En lite offtopic fråga kanske;

Hur är reglerna för utfodring av hjort?

Får grannen mata dom i närheten av min granplantering / ungskog utan att fråga?

I närheten är ca. 800 m + - .

Någon som vet? Testat att söka på jordbruksverket efter info men hittar inget.

Publicerat

Oavsett avstånd får du inte locka , mota eller skrämma vilt från andra marker

Publicerat

Vari ligger problemet?

Matar han för att skjuta dom eller är det bara en ren utfodringsplats?

Hur stor är marken dom matar på?

800m från markgräns är nog tillräckligt långt bort för att det ska anses okej i det flesta fall.

/Micke

Publicerat
Hur stor är marken dom matar på?

800m från markgräns är nog tillräckligt långt bort för att det ska anses okej i det flesta fall.

/Micke

Just ytan dom matar på är ca. 60 kvadrat. Enbart med Ensilage balar.

Det är ju mer än 800 meter från markgränsen men en hjort rör sig ju på bra mycket större ytor

än 800m. :D Dom KAN ju göra en jäkla skada på träd när dom går fram.

De e svärgubben som e rädd om planten och undrar om det är några specifika regler som gäller

eller om det är just dom här 800m som återkommer i alla kommentarer.

Edit: Ingen matning för att skjuta, såvitt ja vet iaf. Fast vad vet jag..lär ju knappt höras om han skjuter där uppe, å andra sidan är han rätt mån om viltvård mm.

Samtidigt vette fan.... ;)