Publicerat December 12, 200718 yr Jag har skjutit med compundbåge som en kompis hade för några år sedan och tyckte det var hur kul som helst. Har länge funderat på att köpa en och blir det tillåtet att jaga med båge ( i sverige ) kommer jag nog att skaffa en omg. Jakten kommer då att bedrivas på småvilt som fjällripa, hare och bisamråtta, inget tyngre vilt vad jag tror nu ? Vilken båge ska jag köpa ? Styrka ? Prisklass ? Övrig utrustning ?
Publicerat December 12, 200718 yr där är nog den bästa å svara dej JS eller S.. men mitt tycke så leta något beggad!.. men dock av något kändare märke!. så du inte köper något på Blocket som är inhandlat på Hobex!.. ;D... men mellan 60-70 pund tycker jag!.. kan du osså få tag i en beggad båge med paralemstekniken så vore de juh toppen!.. den bågen är lite tystare samt lite mjukare att skjuta med!.. menar då att den rycker lite mindre när du släpper pilen!.. det finns gott om bra beggade bågar på marknaden!.. http://www.bagjaktskatalogen.se/ http://www.scandinavianbowhunting.com/ båda dessa killar som driver dom här firmorna är MYCKET kompetenta!... sedan är jag övertygad om att du kan rådfråga några av dom som är lite mer #proffs# på detta än mej här på sidan!.. innan du inhandlar något!.. MVh Mamre!..
Publicerat December 13, 200718 yr Skjut med så många olika bågar du kan, du känner vilken som passar dig. Se till att få rätt draglängd. 50-60# är nog optimalt när det gäller dragvikt (du kan fälla det mesta vilt med den styrkan ;D). Mvh S
Publicerat December 13, 200718 yr Jag har skjutit med compundbåge som en kompis hade för några år sedan och tyckte det var hur kul som helst.Har länge funderat på att köpa en och blir det tillåtet att jaga med båge ( i sverige ) kommer jag nog att skaffa en omg. Jakten kommer då att bedrivas på småvilt som fjällripa, hare och bisamråtta, inget tyngre vilt vad jag tror nu ? Vilken båge ska jag köpa ? Styrka ? Prisklass ? Övrig utrustning ? läste i en annan tråd där JS funderade på att sälja sin!... där vet iaf jag du har en toppen båge!.. har sj skjutit med den å gillar den skarpt!... ett litet tipps!.. ;D Mvh Mamre!..
Publicerat December 13, 200718 yr En bra nybörjar båge är oftast en nyare begagnad precis som några skriver i denna tråd. Jag tror att du får allt du behöver för att komma igång för ca 5-8000 kronor. Då har du oftast en toppen båge och ett dussin pilar. Release, sikte och pilhylla. Det är vad det kostar. Skyttet i sig är billigt. Pilarna kan skjutas så länge du inte skjuter skrot av dem. Lämplig bågstyrka beror mycket på hur stor och stark du är. Jag började själv skjuta med en 40 lbs båge, men avancerade redan efter en månad upp till 60 lbs. Sen har jag varit och visslat uppe på 92lbs (fick problem med axeln och gick ner till 80) Idag skjuter jag min Pearson stealth ställd på ca 60-62 lbs. Det räcker till det mesta viltet. Man skjuter rätt igenom i stort sett allt utom älg med den styrkan. Den fäller älg och björn. Men tror inte att den passerar rätt igenom om pilen tar i revben m.m I afrika hade jag bågen ställd på 70lbs och fick hämta pilarna bakom djuren. Om du bara ska jaga litet vilt så klarar en 50 lbs båge allt med bravur. En tjejkompis fällde en zebra med sin 55 lbs båge. Varning för att springa iväg och köpa nåt gammalt lik till båge på blocket. Ibland är det skrattretande vad folk försöker tjäna på urgamla bågar. Många av dessa är utrustade med s.k pigtails som strängen hänger emellan. En föråldrad teknik. Kontakta oss innan köp så får du ut mer av ditt bågköp och slipper köpa på dig skit. Det finns vissa kriterier för ett lyckat köp. Du måste veta vad du har för draglängd. Ett av det viktigaste när det gäller att anpassa en båge för just dig.
Publicerat December 13, 200718 yr jag funderar allvarligt på att börja med bågskytte, det är den enda typ av skytte som finns här i närheten. nu vill jag ha tips på riktigt billig utrustning. då käringen också ska skjuta. så 2-2500:- per båge kan nog funka. nån som har länkar?
Publicerat December 13, 200718 yr http://www.bagjaktskatalogen.se/ http://www.scandinavianbowhunting.com/ men mitt tipps e att be någon här på sidan hjälpa dej å kolla upp sina vänner gömmor!.. de finns säkert flera stycken som har något liggande som e bra och till rätt pris!.. de var så jag fann bågar till MossboRobbin å Roggman!.. i dom fallen var de JS som hörde sej för lite bland vänner!... och via honom fick jag även tag i en jätte trevlig båge till lilla frun!.. ;D MVh Mamre!.
Publicerat December 13, 200718 yr Författare Tack för tipsen Väntar nu spännt på hur det blir med bågjaktens vara eller icke vara i Svearike. Skulle vara jäkligt skoj att jaga fjällripa med båge under marssolen
Publicerat December 14, 200718 yr Tack för tipsen Väntar nu spännt på hur det blir med bågjaktens vara eller icke vara i Svearike. Skulle vara jäkligt skoj att jaga fjällripa med båge under marssolen JAPP ;D ;D
Publicerat December 14, 200718 yr Tack för tipsen Väntar nu spännt på hur det blir med bågjaktens vara eller icke vara i Svearike. Skulle vara jäkligt skoj att jaga fjällripa med båge under marssolen Låter juh som en blöt dröm!.. ;D ;D ;D... ja e med!.. :-* MVh Mamre!.
Publicerat December 14, 200718 yr Bara för att ge en försmak ;D http://i263.photobucket.com/albums/ii136/S...photos/ripa.jpg Dock inte i Sverige Mvh S
Publicerat December 14, 200718 yr Var i Skåne kan man vända sig för att försöka bli en fullfjädrad bågskytt ??? Ngn som vet det ???
Publicerat December 14, 200718 yr Närmaste :- bågjägarklubb är antagligen, Dackebygdens Bågjägarklubb (DBJK) Kontaktman: Mikael Andersson, Dalen Västorp, 360 51 Hovmantorp, Tfn: 0478-404 38 bågskytteklubbar finns säkert närmare. Annars är du välkommen (alla intresserade är naturligtvis välkomna) till Trollhättan första helgen (lördagen) i februari då det är en informationsträff, presentation av SBJF, genomgång av jaktbågar/utrustning, information om utbildningar, prövapåskytte med olika bågar, korvgrillning, och en liten 3D jaktstig (det går att låna en jaktbåge). Återkommer med mer info. Mvh S
Publicerat December 17, 200718 yr sedärja! plötsligt känns det inte helt fel att vara vänersborgare ;D
Publicerat December 17, 200718 yr sedärja! plötsligt känns det inte helt fel att vara vänersborgare ;D även en blind höna finner ett korn!.. ;D ... men kan du gå på denna träff tycker jag du ska göra det!. är en jätte bra chans att få testa lite bågar å få lite mer input när de just gäller bågjakt!. och det kan juh alltid vara intresant!. killarna som du kommer att få träffa är rätt erfarna på den fronten!... om inte annat så får du lite nya bekanskaper inom jakten!.. ;D.. MVh Mamre!
Publicerat December 17, 200718 yr även en blind höna finner ett korn!.. ;D ... men kan du gå på denna träff tycker jag du ska göra det!. är en jätte bra chans att få testa lite bågar å få lite mer input när de just gäller bågjakt!. och det kan juh alltid vara intresant!. killarna som du kommer att få träffa är rätt erfarna på den fronten!... om inte annat så får du lite nya bekanskaper inom jakten!.. ;D.. MVh Mamre! ja den träffen kommer jag inte att missa! ja träffa folk som jagar häromkring är inte fel, jag känner ingen i denna kommunen så jag känner att jag står still med allt vad gäller jakt / skytte tyvärr :-[