Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga angående hundarnas tassar!

Featured Replies

Publicerat

Wachtel hanen min har råkat ut för ett litet sår på den högra bak tassen (trampdynan) . han har skurit sig på någonting!

precis som om man tar trampkudden och drar ett snitt med en kniv!

såret är ca 2-4 MM djupt!

det ser inge vidare ut!

och imorgon Ska, eller (skulle) han på storjakt)!

Tror ni detta är någon fara att jaga med?

kanske det är bättre att låta han vila , och istället satsa på nästa helg?

men vill verkligen ha emd han imorgon, men vill inte riskera någon längre skadeperiod på han!

Gärna svar så fort som möjligt!

mvh grundel

Publicerat

Låt hunden vara hemma och läka !!!

Publicerat

Omöjlig fråga att svara på ! Brukar använda en fleece-cordura socka (som draghundsfolket använder) för att kunna jaga med småsår och ibland går det bra och andra gånger åt h-vete.Om du använder någon typ av skydd (på hunden) så brukar såret klara sig bättre.Nästa gång du är till Vet. så be dem att skriva recept på Streptocillin Vet,en penicillinsalva i spruta som hjälper såret att läka på nolltid.Har alltid hemma en sån och den har hjälpt sårläkningen många gånger.Det är en chansning att jaga med en skadad hund och den enda som kan ta beslutet är DU  ;):o

Publicerat

5-7mm djupt  :o En halv centimeter  :o  Nä jag skulle då inte jaga med hunden. Kanske läge att sy?  Jag vet inte, men det känns absolut som jag inte skulle låta hunden springa med ett så djupt sår!

Lycka till med hunden!

//Roggman66

Publicerat

Låt hunden vila och införskaffa som en socka/sko åt hunden så att det skyddar såret när Du går ut och rastar honom.

Publicerat

Såna där sår brukar läka relativt snabbt om man låter hunden vila..Skulle tro att jycken är vid full vigör om två veckor igen. I alla fall som det låter på din text..

Publicerat

Även jag måste ansluta mig till "viloanhängarna".Läste ditt inlägg lite för fort,det är ett djupt sår... :-

Publicerat

Ber om ursäkt . kanske var lite väl kryddat med 5-7 mm . såg såppas djupt ut för att det var öppet sår och ny tvättat! . säg att det är 2-4 mm djupt. SVårt att se! Han har inga besvär att gå eller springa i hemmet! han verkar inte ens ha besvär utav de!

Vi satte på en strumpa och lite tejp. Förhoppningsvis låter han det vara och det läker snabbt! Kommit 3 cm snö också! Kanske underlättar lite på promenader osv!

men jakt imoregon , den chansen ser jag som mycket liten:(

Publicerat
Ber om ursäkt . kanske var lite väl kryddat med 5-7 mm . såg såppas djupt ut för att det var öppet sår och ny tvättat! . säg att det är 2-4 mm djupt. SVårt att se! Han har inga besvär att gå eller springa i hemmet! han verkar inte ens ha besvär utav de!

Vi satte på en strumpa och lite tejp. Förhoppningsvis låter han det vara och det läker snabbt! Kommit 3 cm snö också! Kanske underlättar lite på promenader osv!

men jakt imoregon , den chansen ser jag som mycket liten:(

Det är ändå vila som gäller när det är ett så djupt sår så kan Du jaga nästa helg ist. :D

Publicerat

:D smart!.. en liten promis skadar inte!.. men jag skulle inte släppa på jakt!... har du ossis så kan följd felen bli större! å de kanske du inte kan jaga på månader!..  :(

MVh

Publicerat

Lyssnade på er goda vänner:D

Bestämmde för att ett litet vetrinärbesök skulle göra susen!

det resulterade i 6 styggn och 10 dagars vila!

Tack gode gud att jag inte jagade med hunden!

Publicerat

Se där ja! Puh det var ju som sagt tur du inte släppte  :P det hade kunnat spoliera HELA säsongen istället för bara en del av den.

Hoppas det läker fort och bra nu!

//Roggman66

Publicerat

Skulle sagt åt veterinären att sy tätt för han ska jaga imorgon! brukar vara lite kul att se deras reaktioner ;D

Missat tråden, men du har löst problemet ser jag ;)

Publicerat

6 stygn? Det var ett rejält symöte! Men iofs..tramdynorna rör sig ganska mycket och det kanske krävs för det ska kunna läka..?

Publicerat

Grejen var den att Min farsa, var inte så nykter på morron!! skämt o sido . han är bara väldigt morgon trött!

Han var sist från hemmet, han gjorde som han blev tillsagd. Att sätta på strumpan på hunden så han ej kommer åt och slicka på såret( detta innan vi sytt)

Det var bara så att han satte strumpan på FEL tass:P Så såret var rött och fint när vi kom hem sen ::)

Då blev det vetrinären , och de fick skära bort lite av köttet och sy 6 styggn!

Nu springer han runt med en hundsko som ska skydda såret så att det läker snabbare:)

han ser så sårbar ut när han skuttar fram på 3 ben!

Den jakten som skulle utövas under jul/mellandagarna/nyår . de får vänta tills nästa år! Så kan det vara ibland!!