Publicerat December 22, 200718 yr Haren kom rakt in i passet,det var redan bestämt att det skulle skjutas en idag . Egentligen inget konstigt i sej att haren kom där rakt in i passet då just den haren gjort det så många ggr.i samma pass tidigare utan att behövt bli beskjuten ! Pang!!!! haren synbart träffad..Pang igen !! haren rullar runt och blir stilla. Skytten går fram till sitt byte med bruten bössa,när plötsligt "bytet" far upp och flyr fältet ! Skytten måste nu ladda om..och detta mycket fort ! Får tag i 2 patroner samtidigt i fickan och laddar och skjuter..pang..pang !!!! Denna skytt måste ha sovit illa i natt då han sköt 2 praktbommar med sin nya bössa. Haren mår nu mycket dåligt och benen orkar inte längre.skytten ser detta på ca.25 meter och gräver ånyo i fickan där det brukar finnas patroner..bara det att det fanns det inte !!! Skytten hade bara fyra patroner med sej idag > Så kommer den drivande hunden och möter upp en viftande skytt...Haren kom till himmeln med hjälp hunden ca.10 sekunder senare.... Summa summarum 4 skott + en hund för att få sej en Julhare
Publicerat December 22, 200718 yr Går inte riktigt som man tänkt alla gånger... jag brukar oftast bara ha ett par patroner med mig jag också... Och det slår nästan aldrig fel! På andpasset eller trutjakten.. om har jag lite patroner med mig.. då fan flyger det fågel i alla väderstreck.. eller så skadskjuter man och får avliva på annat sätt :- Använde skottbälte förr.. men icke mera.. mycket bekvämare med några patroner i fickan. Bryr sig din hund om haren när den är död?
Publicerat December 22, 200718 yr Bryr sig din hund om haren när den är död? Ja..hon vill tugga på den !!!!!!
Publicerat December 22, 200718 yr Harar skjuts rakt bakifrån på uppsprång dussinvis. Andjakt bedrivs inte med mindre än minst 50 patroner i väskan ;D
Publicerat December 23, 200718 yr Harar skjuts rakt bakifrån på uppsprång dussinvis. Andjakt bedrivs inte med mindre än minst 50 patroner i väskan ;D Tss.. vissa är bortskämda med för god vilttillgång själv skjuter jag 10-15 änder per år... och det är häromkring ganska hyffsat resultat skulle jag säga så olika det kan vara... Ja..hon vill tugga på den !!!!!! Så gör mina också... hugger direkt de kommer fram och börjar lugga. Kan bli fula blodsprängningar på haren har jag märkt :- jag har läst att stövern din är jaktidiot.. en kompis har också en jaktidiot.. men den kommer inte äns fram till den skjutna haren utan börjar söka efter en ny hare direkt. Så jag tänkte om din var likadan...
Publicerat December 23, 200718 yr Tss.. vissa är bortskämda med för god vilttillgång själv skjuter jag 10-15 änder per år... och det är häromkring ganska hyffsat resultat skulle jag säga så olika det kan vara... Du ska inte ta allt jag skriver på fullt allvar. ;D
Publicerat December 23, 200718 yr Du ska inte ta allt jag skriver på fullt allvar. ;D Inte gör jag det... men inte tror jag heller att du ljuger så jäkligt mycket
Publicerat December 23, 200718 yr våran gamla hamilton som vi nyss tog bort var också en tuggare. hon skulle äta upp haren där den låg om hon fick som hon ville. min farfar hade för tio år sedan en hamiltonhane som gömde hararna. nån mer som haft en sån hund?
Publicerat December 27, 200718 yr Haren kom rakt in i passet,det var redan bestämt att det skulle skjutas en idag . Egentligen inget konstigt i sej att haren kom där rakt in i passet då just den haren gjort det så många ggr.i samma pass tidigare utan att behövt bli beskjuten !Pang!!!! haren synbart träffad..Pang igen !! haren rullar runt och blir stilla. Skytten går fram till sitt byte med bruten bössa,när plötsligt "bytet" far upp och flyr fältet ! Skytten måste nu ladda om..och detta mycket fort ! Får tag i 2 patroner samtidigt i fickan och laddar och skjuter..pang..pang !!!! Denna skytt måste ha sovit illa i natt då han sköt 2 praktbommar med sin nya bössa. Haren mår nu mycket dåligt och benen orkar inte längre.skytten ser detta på ca.25 meter och gräver ånyo i fickan där det brukar finnas patroner..bara det att det fanns det inte !!! Skytten hade bara fyra patroner med sej idag > Så kommer den drivande hunden och möter upp en viftande skytt...Haren kom till himmeln med hjälp hunden ca.10 sekunder senare.... Summa summarum 4 skott + en hund för att få sej en Julhare Så kan det gå! Jag minns första haren för min första egna stövare..Tror jag nog var 13 - 14 år och hunden var nog runt året. Tror jag fick skjuta 6 skott på den haren innan jag kom i fatt den och avlivade den medels handkraft.. Men jag kan ju erkänna att själva handhavandet i avlivningen glömdes bort ganska snabbt då hunden väl kom fram. Det var en omåttligt lycklig stövarägare som cyklade hem till far sen..
Publicerat December 27, 200718 yr Det blev en hare i alla fall, grattis. Harjakten är ju en sport med obegränsade tillfällen till strul. De kommer från alla håll, gör massor med sattyg och lurar både mig och hunden för det mesta. Min hund är helt ointresserad av död hare. Rör den inte, letar bara efter den som doftade så gott och var så spännande att följa. Helgens jakt, på Juldagen, på våra snöfattiga, isiga marker gick trögt. Svårt att följa och haren låg långt före. Inte ser det ut att bli någon nysnö heller närmaste dagarna. Ut på lördag eller söndag igen. Jag ska prova på ''hemmaharen'' denna gång, så tiken får en joggingtur i hemmabackarna. Normalt sparar jag hemmahararna tills det blir för kallt, för mycket snö etc, så jag kan bara göra en liten sväng hemmavid.
Publicerat December 27, 200718 yr Tss, tss ... e väl inget med 4 skott o en hund för o få livet av en hare... Avlivade en hare jag själv sköt på och som snällt tumlat runt i skottet... Avlivning med bummerang... : Haruslingen låg så fin o väntade på o blli upplockad av undertecknad. Bössan ställde jag mot trädet på passet. När jag så skulle ta haren så for den upp och sprang i en cirkel runt mig. På marken låg en 50 cm hyfsat grov pinne. Greppade den o viftade iväg den mot haren med våldsam kraft.. : Klockren träff i bakhuvudet på haren som stöp som en klubbad oxe,, eller klubbad hare blir de ju... ;D
Publicerat December 27, 200718 yr haha! fan va härligt. såna där grejor som man kan berätta för barnbarnen när man blir 90!
Publicerat December 27, 200718 yr Tss, tss ... e väl inget med 4 skott o en hund för o få livet av en hare...Avlivade en hare jag själv sköt på och som snällt tumlat runt i skottet... Avlivning med bummerang... : Haruslingen låg så fin o väntade på o blli upplockad av undertecknad. Bössan ställde jag mot trädet på passet. När jag så skulle ta haren så for den upp och sprang i en cirkel runt mig. På marken låg en 50 cm hyfsat grov pinne. Greppade den o viftade iväg den mot haren med våldsam kraft.. : Klockren träff i bakhuvudet på haren som stöp som en klubbad oxe,, eller klubbad hare blir de ju... ;D ;D ;D ;D
Publicerat December 27, 200718 yr Tss, tss ... e väl inget med 4 skott o en hund för o få livet av en hare...Avlivade en hare jag själv sköt på och som snällt tumlat runt i skottet... Avlivning med bummerang... : Haruslingen låg så fin o väntade på o blli upplockad av undertecknad. Bössan ställde jag mot trädet på passet. När jag så skulle ta haren så for den upp och sprang i en cirkel runt mig. På marken låg en 50 cm hyfsat grov pinne. Greppade den o viftade iväg den mot haren med våldsam kraft.. : Klockren träff i bakhuvudet på haren som stöp som en klubbad oxe,, eller klubbad hare blir de ju... ;D Årets bästa / värsta jakthistoria ;D ;D
Publicerat December 27, 200718 yr Åsa-Nisse skulle ha tagit bösskolven till hjälp. Tur att du hittade en pinne. Nu förstår alla läsare varför det är så kul att jaga hare........... Värsting-värstinghistorierna från mina jakter kommer aldrig att nedtecknas, dom ska få blekna och preskiberas i lugn och ro.
Publicerat December 31, 200718 yr Jag har alltid undrat över varför harjägare blir sura när man skjuter hare med kula??? ;D
Publicerat December 31, 200718 yr Jag har alltid undrat över varför harjägare blir sura när man skjuter hare med kula??? ;DJag jagar mkt hare o blir inte sur ;D är kanske stövarfolket som kan bli gnälliga. Dom vill springa runt i skogen jagandes hundar samt sitta o myspysa vid en eld o käka. ;D :-*
Publicerat December 31, 200718 yr Jag jagar mkt hare o blir inte sur ;D är kanske stövarfolket som kan bli gnälliga. Dom vill springa runt i skogen jagandes hundar samt sitta o myspysa vid en eld o käka. ;D :-* ;D ;D ;D ;D
Publicerat Januari 20, 200818 yr haren skjuts med en 22mag eller en warminter i skallen i valfri kaliber samme
Publicerat Januari 24, 200818 yr Tss, tss ... e väl inget med 4 skott o en hund för o få livet av en hare...Avlivade en hare jag själv sköt på och som snällt tumlat runt i skottet... Avlivning med bummerang... : Haruslingen låg så fin o väntade på o blli upplockad av undertecknad. Bössan ställde jag mot trädet på passet. När jag så skulle ta haren så for den upp och sprang i en cirkel runt mig. På marken låg en 50 cm hyfsat grov pinne. Greppade den o viftade iväg den mot haren med våldsam kraft.. : Klockren träff i bakhuvudet på haren som stöp som en klubbad oxe,, eller klubbad hare blir de ju... ;D ;D skön move där!
Publicerat Februari 14, 20179 yr När vi berättar kul jakthistorier på hare så var det sista jaktdagen för mig då jag bara kan jaga på helgen nu i söndags, min jaktkamrat hade redan fällt en hare och jag satt mig halvgömd på deras vanligaste flyktväg, en hare kommer springades bort ifrån honom och ca 25 meter ifrån mig, jag beslutar mig för att skjuta och missar, andra skottet går förbi haren då han tvärstannar. jag bryter bössan för att ladda om och då springer haren rakt emot mig, när jag får i andra pluggen är haren så¨nära att jag skulle kunna sparka på den om jag hade velat, när jag slår ihop bössan är den över tomtgränsen och inne hos grannen. Det var retfullt, men lyckligtvis så kom en annan hare och denna gången väntade jag till optimalt skott tillfälle och fick mig en sista hare för säsongen.