Publicerat December 23, 200718 yr Råkade impulsbyta min vixen 222rem mot en tikka lsa-55 i 308win så nu står jag här som nybörjare igen .. Jag behöver lite förslag till kulor dels till toppjakt och dels till älg och kanske en träningskula Har ni dessutom laddata så skulle det ju sitta fint. Tror ni något av dom här kruten kan funka? Viht... N-150, N-160 Norma.. 200, urp
Publicerat December 23, 200718 yr Pitepalt, Har inte använt något av de kruten du nämner.... utan Vv N-140, men till detta krut har jag använt Accubond 180 gr. Interbond 165 gr. Scenar 167 gr samt Mega 200 gr. Accubonden och Mega borde väl passa till älgen, Scenar är ypperlig till övning och borde väl duga till toppjakten oxå? God Jul Raggarö
Publicerat December 23, 200718 yr Kolla på normas sida. http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kali...ster&Lang=1 Mvh.
Publicerat December 23, 200718 yr Norma 202 och 150grs accubond har funkat finfint i min bössa (Tikka M55)...sen testade jag Scenar silverjacket 168grs också som var tänkt till fågel...men någonstans mellan hittandet av den perfekta laddningen och själva jagandet så råkade jag köpa en .243:a...å då han jag aldrig använda scenaren til fågel.... /Fredde
Publicerat December 23, 200718 yr Körde 45 grain Vv150 till 180 grains Oryx och de sköt bra i min Finnlight. Ville dock ha lite mer flackt så jag tog det något snabbare 140 krutet och laddade Accubond 150 grain med 47 grain krut. Skjuter helt ok! Sen har jag en surplus kula helmantel som jag övar med, osäker på krutmängden där.. Den samskjuter iaf med accubonden och Oryxen. Minns inte hur mycket krut det var, den gick lite bättre med 140-krutet men på intet sätt dåligt med 150 krutet. Mvh!
Publicerat December 23, 200718 yr Författare Ok. Verkar ju som att 150 kan gå men det är nog lika bra att investera i lite nytt krut. Om man kikar så verkar dom flesta använda norma 202 så det blir nog en sån
Publicerat December 23, 200718 yr URPn kan du inte använda!den ligger mittemellan 204 å mrp så den är för långsam för 308an..
Publicerat December 23, 200718 yr Författare Nja jag är ganska säker på att den ligger mellan 203-b och 204 men jag kan ha jättefel.
Publicerat December 23, 200718 yr Lapua 8g (123gr) fmj en kanon kula till topp. Jag laddade med N135, Börja på 44gr,Som max hadde JAG 48gr 950m/s Men börja lägre, inte så säkert att din tål så mycket. Fåglarna var sten döda och liten/ingen skada, rena pil giftet. Lycka till.
Publicerat December 24, 200718 yr Krut oavsett fabrikat som liknar 202 & 203B är mkt lämpliga för 308win...
Publicerat December 25, 200718 yr Författare behövde hylsor så jag åkte iväg och köpte ett paket jaktmatch att panga upp. Dock gick bössan lite ojämnt och första serien på 5 skott mätte ca 70mm.. Andra serien med 4 skott mätte ca 20mm... första skottet jag sköt hade rumstemperatur och sista skottet -2 grader. Kan det ha något med det att göra? Vad finns det annars för övningsammo i 308? Tycker att lapuahylsorna är bättre men tyvärr hade dom inget på fritid och vildmarksliv.
Publicerat Januari 19, 200818 yr Lapua har ju sin trainer i 308:an.. den ska vara laddad till 895 en!! Men jag lurar på sakos hp till 308:an, 6,6 g som ska vara laddad till 950, är de ingen som provat den? den ska heta skao super ranch???
Publicerat Januari 19, 200818 yr Testa inte 6,6 grams HP på fågel som du skall äta! Har en kompis som använder den på bäver och då ger den inga genomslag så den kulan är rätt explosiv. Har hört att det skall finnas en 6,6 gramare som helmantel den är väl värd att testa om den skjuter bra
Publicerat Januari 19, 200818 yr okej.. alltid bra med sånna upplysningar! bör ju gå att få samma prestanda i helmanteln då!!
Publicerat Januari 19, 200818 yr Tja!! Ryck kulan från kronammo och ersätt den med lapua 8:a grammare så vips så har du billig tränings och toppammo i mina bössor har det alltid funkat skitbra och med fina superfina träffbilder
Publicerat Januari 19, 200818 yr föresten.. är de ingen som provat lapuas kula med stanskant? blir ju fina hål i tavlorna iaf... borde ju ge fin effekt i fågel... (undrar bara)
Publicerat Januari 19, 200818 yr föresten.. är de ingen som provat lapuas kula med stanskant? blir ju fina hål i tavlorna iaf... borde ju ge fin effekt i fågel... (undrar bara) Han jag brukar jaga med använder Sako Range med denna kant och den fungerar bra effekten är den samma som utan kanten,men experterna påstår att en kula med denna kant blir vindkänslig om det är så vet jag inte
Publicerat Januari 19, 200818 yr Han jag brukar jaga med använder Sako Range med denna kant och den fungerar bra effekten är den samma som utan kanten,men experterna påstår att en kula med denna kant blir vindkänslig om det är så vet jag inte Okej.. Ja vinden är ju ett evigt gissel, med både fågeln och kulorna!!! Men de kan ju hända att vinden får bättre fäste i den än en helt slät kula!? Men vet du vart han får tag den ammon? eller laddar han själv? sakos ammo är ju inte helt lätt att få tag i, de är ju mest jaktmatch som finns att tillgå av vapen handlarna här omkring... Fast jag laddar själv vore de smidigt om den sköt bra osv...
Publicerat Januari 20, 200818 yr Författare Lapua har ju sin trainer i 308:an.. den ska vara laddad till 895 en!! Men jag lurar på sakos hp till 308:an, 6,6 g som ska vara laddad till 950, är de ingen som provat den? den ska heta skao super ranch??? Enligt fritid och vildmarksliv så har inte lapua tillverkat så mycket trainer öht så dom hade inte fått tag i några.
Publicerat Januari 20, 200818 yr okej..tråkigt, för den hadde säkerligen varit bra!! ska ranch då? har dom den på fritid och vildmarksliv tro? eller är de nån som vet vart man kan få tag på den?
Publicerat Januari 20, 200818 yr Okej.. Ja vinden är ju ett evigt gissel, med både fågeln och kulorna!!! Men de kan ju hända att vinden får bättre fäste i den än en helt slät kula!?Men vet du vart han får tag den ammon? eller laddar han själv? sakos ammo är ju inte helt lätt att få tag i, de är ju mest jaktmatch som finns att tillgå av vapen handlarna här omkring... Fast jag laddar själv vore de smidigt om den sköt bra osv... Han har köp dem på Vapencentrum i Umeå. Fast såg 2 tuppar han sköt idag på knappa 100 meter blev lite väl tillstökade så kanske den inte är så snäll på tjäder iallafall
Publicerat December 17, 201510 yr Malå Har laddat i 50 år och hela tiden med Withavoure krut och det har gått bra, 222 r har jag skjutit mycket fågel med och sedan början 80 talet har min älgstudsare varit cal 308w 2005 drabbades jag av strok så då bytte jag studsare till en brovning halvaut för jag kunde inte repetera med en vanlig studsare 2009 sköt jag en femtontaggare och 12 en 11taggare. Jag skjuter en hel del och bara med hemladdat under fjolsommare skjöt jag ca femhundra skott vilket resulterade i att min studsare slutatade repetera när jag var på älgbanan efter många om och men konstaterde jag att det var utdragaren men nu funkar den, en bra laddning är krut w140 laddvikt 40gr och en 8 grams sako kula till älg anväder jag sierra 2160 11,7 gram Gunnar
Publicerat December 27, 201510 yr Råkade impulsbyta min vixen 222rem mot en tikka lsa-55 i 308win så nu står jag här som nybörjare igen .. Jag behöver lite förslag till kulor dels till toppjakt och dels till älg och kanske en träningskula Har ni dessutom laddata så skulle det ju sitta fint. Tror ni något av dom här kruten kan funka? Viht... N-150, N-160 Norma.. 200, urp Hej. En bra patron för fågel bör inte gå fortare än c:a 800m i sek för annars så slår den sönder vilebrådet, en bra kula är laupas 8.1 gram laddat med w 140 krut laddvikt 40gr till älg sierras 180gr kula som 2160 en jättebra kula. Gunnar
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.