Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya kalibrar från Norma?

Featured Replies

Publicerat

Ryktet säger att Norma har utvecklat tre nya kalibrar som kommer nästa år. 300 Norma Magnum, 338 Norma Magnum och 375 Norma Magnum :o

Någon som har koll på sanningshaltet i det här ryktet?

Publicerat
Ryktet säger att Norma har utvecklat tre nya kalibrar som kommer nästa år. 300 Norma Magnum, 338 Norma Magnum och 375 Norma Magnum :o

Någon som har koll på sanningshaltet i det här ryktet?

Nej, men då borde det ju komma vapen i samma kaliber el. iaf brotchar. :o Annars är det väl ingen idé. :o

Publicerat

Kanske bara är ett rykte för tex. så känns ju 300 Nm ganska lika som den befintliga 308 Nm ;)

Fredrik

Publicerat

maila till Norma o fråga.

kenneth.skoglund@norma.cc  Dom brukar vara ganska snabba o svara

Publicerat
  • Författare

Jag tyckte också ryktet verkade lite märkligt när jag först hörde det. Tydligen ska samtliga av dom här kalibrarna vara baserade på 416 Rigby hylsan och serien ska nu vara under utveckling. Personen som ryktet kommer ifrån har hade varit på Norma på besök och där fått informationen presenterad för sig. Man hade också berättat om lanseringen av 358NM Jaktmatch och den tilltänkta produktionen av 8X68S.

Rykte eller sanning? Norma verkar i alla fall inte sakna kreativa idéer och visioner inför framtiden!!! :)

Publicerat

Det är nog rätt svårt om man inte har en mycket stor vapenprodusent bakom sig. Och dom har redan motsvarande patroner. Mer smart marknadsföring av Norma, alla skriverier är goda. "Ryktet" kommer tydligen från ett Norskt grannforum.

Publicerat

Oryx i kal. 224 är väll OK. 8X68S är rätt stor i Tyskland o Frankrike, så det låter rimligt. Jaktmatch i .358 Mag ?, ja intreset för grovkalibrar ökar, så de kan ja tro på. Men resten ??? :-. Det måste finnas vapen att skjuta patronerna i, se bara vilken tynande tillvaro som iof utmärkta 308 Norma Mag och 358 Norma Mag lever pga ingen stor (läs USA baserad) vapentillverkare bygger vapen för dom.

• 6 months later...
Publicerat

Ryktet är sant. Kolla nya Norma katalogen. :D

375NM såg fin ut måste jag säga.. Dom andra är väl lite onödiga i sammanhanget. Dock är nog 338NM ide tror jag eftersom jag hört en del negativt om 338WSM. Den ska tydligen inte funka/leverera lika bra som 300WSM verkar göra jämfört med sin långe bror..??

Varför skulle inte Norma kunna få Weatherby tex att tillverka bössor i deras kalibrar om dom är bra? Dessutom är det ju en 375a som passar fint i en standardlåda enligt vad som står i katalogen. Och är det så och dom inte har matningsproblem osv så kanske Remington, Sako eller nån fler blir intresserade..

Det är väl bara lägga ner alla andra kalibrar å köra på Normas :DB)B):D

Nej men det är väl troligt att dom gått ut med infon om att dom utvecklar nytt för att kolla läget både hos tillverkare och kunder och finns intresse så kanske..... :) vem vet?

Publicerat
Ryktet är sant. Kolla nya Norma katalogen. :D

375NM såg fin ut måste jag säga.. Dom andra är väl lite onödiga i sammanhanget. Dock är nog 338NM ide tror jag eftersom jag hört en del negativt om 338WSM. Den ska tydligen inte funka/leverera lika bra som 300WSM verkar göra jämfört med sin långe bror..??

Varför skulle inte Norma kunna få Weatherby tex att tillverka bössor i deras kalibrar om dom är bra? Dessutom är det ju en 375a som passar fint i en standardlåda enligt vad som står i katalogen. Och är det så och dom inte har matningsproblem osv så kanske Remington, Sako eller nån fler blir intresserade..

Det är väl bara lägga ner alla andra kalibrar å köra på Normas :D:D:DB)

Nej men det är väl troligt att dom gått ut med infon om att dom utvecklar nytt för att kolla läget både hos tillverkare och kunder och finns intresse så kanske..... ;) vem vet?

Ser ju klart intressant ut! :D Vilken ska bli nästa dräparpatron??? ;);):rolleyes:

Publicerat

Jag tror inte 375nm kommer öht