Publicerat December 25, 200718 yr Gick igenom frysen innan julhelgen och hittade ett paket sälkött. Vad tusan kan man göra av det? ??? Jag vet inget om att tillaga just säl och är tacksam för alla erfareheter, tips eller länkar om var jag kan läsa mer om sälkött. Tror ni att det blir bra att tina klumpen, slänga den i salt och sedan röka den? Det är min bästa plan just nu..
Publicerat December 25, 200718 yr PM.a till candobetter här på forumet. Har för mig han jagar mkt säl.
Publicerat December 25, 200718 yr Tack för tipset, hoppas han svarar innan nyår, vore kul att överraska kompisarna med lite säl som extra skoj. Hittade detta recept via lokaltidningens sida, låter supergott, så om inte annat ska jag testa det: Baconlindad sälfilé 600 g sälfilé i fyra bitar 4 skivor bacon 2 dl rött vin 2 dl viltbuljong 20 g smör 500 g säsongens grönsaker salt, peppar Sätt ugnen på 110 grader. Linda bacon runt köttet och fäst med tandpetare. Stek försiktigt i en stekpanna och efterstek i ugnen till en innertemperatur på ca 70 grader. Koka ihop vin och buljong, tillsätt smör. Servera köttet på en bädd av säsongens grönsaker med rödvinssky och Västerbottenpotatis.
Publicerat December 25, 200718 yr PM.a till candobetter här på forumet. Har för mig han jagar mkt säl. sealhunter kan ha något recept också, skicka PM
Publicerat December 25, 200718 yr OK. Detta är min favorit. Putsa fritt från alla hinnor, tärna köttet, bryn bitarna. Stek champinjoner och lök. Blanda samman och krydda med peppar och ngn örtkrydda. Ta grädde och koka samman allt och låt det småkoka en bra stund. Servera med ris och ett gott vin.
Publicerat December 25, 200718 yr Hur styckar man en säl? är det bara att skära en bit av "korven" eller hur gör man. Vilka är jakttiderna för säl? hade tänkt prova nån gång.
Publicerat December 26, 200718 yr Jag vet inte jakttiderna i Sverige, men här i Finland får man jaga gråsäl från mitten på april-nyår, på Åland ändå till sista januari. Vikare är mer begränsat. Jag kan tyvärr ingenting om styckandet ännu. Tack för receptet sealhunter! Det lät inte så svårt, så jag ska testa det i helgen.
Publicerat December 26, 200718 yr Heisan, julefreden har senket seg over pc'n, så jeg har ikke vært på nett på et par dager. Men Pyttsan har fått svar både fra meg og sealhunter ser jeg, så da håper jeg hun får det til og ikke skremmes fra å prøve selkjøtt. Styckning (?) er ikke så vanskelig, det kommer bare an på hvor mye av dyret du vil ha med hjem. Skal du ikke ta vare på skinnet så skjærer du et snitt etter ryggen og tar ut filétene. Liker du sveiver og loffer så skjærer du rundt dem inne ved "roten" og tar dem med. Resten får krabben ta seg av. Skal du derimot ta med deg skinnet som det troféet det er, legger du selen på ryggen og snitter fra hake til hale og skjærer skinn og spekk fri fra kjøttet. Også her skjærer du en sirkel rundt loffene og trekker dem gjennom skinnet. Skinnet får du arbeide fritt for spekk så snart du kan før du salter det og sender det til garving. Spekket er kilden til vond smak på kjøttet og gul farge på skinnet, så det gjelder å være rask til å bli kvitt det. Og så må du være forsiktig med kniven og dekke til åpne sår på hendene mens du jobber med flåing og spekking. Selv bruker jeg engangshansker til denne jobben. Skinnet legger du på en skrå diagonalt satt treplate, såpass bratt at spekket ruller nedover av egen tyngde mens du skjærer så nær huden du tør, omtrent som du flår en bever. For å slippe unna gulfargen som spekket påfører pelsen om du er unøyaktig i arbeidet og lar spekk og hår komme i kontakt, så kan du berge deg med å vaske/tvätta(?) pelssiden med zalo/zingo(?) disktvättmedel. Og som ellers, skulle min beskrivelse være tråkig/svår eller bare norsk, bare spør så skal jeg se om ikke jeg kan finne en swedish/norwegian glossary somewhere. 8)
Publicerat Januari 14, 200818 yr Ville bara berätta hur det gick. Testade först Sealhunters recept, fast med trattkantareller istället för champinjoner och så körde jag med rosmarin som örtkrydda. När det grädden puttrade i grytan så smulade jag ner svartpepparost också ("musta-Pekka" heter den, kanske inte finns i Sverige..). Det blev kanongott!! ;D Sen prövade jag receptet med bacon också, men jag tror att jag hade för stora bitar av köttet, eller en sämre bit, köttet ytterst mot baconet smakade helt ok, men innerst smakade det lite tran och var inte så värst gott. Ok, men ingen succé. Tack för hjälpen, ska testa de andra recepten vid nästa leverans!
Publicerat Januari 15, 200818 yr Jag har nyligen köpt denna bok: http://www.nordicseal.org/contentlibrary/s...d_svensk_v4.pdf Där finns ganska många recept, annars brukar jag göra såhär med köttet: - Styckar hela sälen grovt med yxa eller annat tillhygge (jag skär inte ut filér eller dylikt) i bitar på ca 300 gram - Slänger alltsammans i en stor gryta, med vatten och salt, och kokar (skummar av med jämna mellanrum) tills benen lossnar ur köttet (typ 3-6 timmar) - sen tar man upp köttet och serverar med potatis och senap Detta är dock ett "gammalt" recept men det är väldigt enkelt och gott enligt mitt tycke ;D
Publicerat April 8, 200818 yr Jag var i Norge ifjol och en av gutterna där sköt en säl som vi åt av sedan, jag hjälpte honom att skära ut fileerna(eller om det nu blir nån typ av kottlettrad). Den han sköt var en liten säl så vi brydde oss inte om att ta rätt på köttet i framdelen. Vi gjorde en gryta som blev väldigt mustig och god, mycke grädde, lök och syltlök tror jag vi hade. Köttet blir nästan svart när man steker det, ganska smaklöst men mört och behöver tydligen inte hänga, vi såg även till att det var fritt från späck som enligt norrmännen gav taskig smak.
Publicerat Maj 24, 200818 yr Lägger ut ett recept från en grönländsk kokbok som jag har: Sälköttsoppa 3l vatten 0,5 dl gula ärter 1dl ? gryn (på danska byggryn, men går att ersätta med risgryn, havregryn eller bovetegryn.) 2-3kg sälkött 1 lök lite grönsaker eller 1-2 dl sälblod 1,5 ? salt (receptet är på danska och gäller 1,5 spsk, kanske spisesked alltså matsked?) Peppar Sväll ärtorna i ett par deciliter kokt, kallt vatten under ett par timmar. Häll i resten av vattnet samt grynen och koka i 30minuter. Skär det sköljda köttet i bitar och koka försiktigt i soppan tills det är mört. Koka lök och grönsaker så de är möra samtidigt med köttet. Sälblod kan vispas ner i soppan när den är färdig. Smaka av med peppar och servera soppan med grönskakerna uppå, med senap och rågbröd. Ber om ursäkt för den knackiga översättningen. Tycker personligen den här rätten verkar väldigt Atkins vänlig.