Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fråga till alla erfarna grisjägare !!

Featured Replies

Publicerat

Hejsan. idag vart det grisjakt igen på den egna marken. Vi släppte en TJT som vid 3 olika tillfällen tog upp gris.. Bara det att noll skjutet :( Har märkt att vi inte får ut grisarna på öppna ytor typ hyggen och så där utan grisarna gjorde precis idag som alla andra gånger dvs.dom kutar bara där det är som tätast.

Vi sätter ju lixom ut skyttarna som vid typ av älgjakt,vid hyggen och andra öppna platser !!

Min fråga till er..hur ställer man ut pass skyttarna vid gris jakt i skog ??

Publicerat

Vet ej om jag kvalificerar mig där men har väl lite erfarenhet i alla fall.

Vi började också för 5-6 år sedan med de befintliga älgpassen men märkte ganska snart att det var helt verkningslöst då grisar helt enkelt inte har samma rörelse mönster som älg i terrängen. Tror detta kan ta lite tid att få grepp på, mitt passchema är ett levande dokument som revideras efter varje säsong beroende på nya efarenheter samtidigt som naturen förändras, hyggen blir täta planeteringar, nya vägar kommer till etc.

Ett fel många gör är att man tar för stora områden också, jagar man måttligt i markerna med hund typ 1 gång per månad vet du ofta var grisarna är med hjälp av åtling och kan anpassa såtarna därefter. Vi jagar sällan såtar större än 60-100 hektar trots att vi har ställande hundar. På så vis kan du få lite press på grisarna och förr eller senare blir det för trångt och grisarna måste ut och exponera sig i pass.

Vet man inte var man har grisen på ungefär är det svårare. Trots att vi har 1100 hektar står 4 av 7 åtlar/foderplatser inom 200 hektar i mitten. Dom på flankerna används för vakskytte. Detta har gett goda resultat och vi har i princip alltid gris i denna triangel.

Ge det tid så kommer kunskapen. Man får dock acceptera att ha olika upplägg och passlinor beroende på vad man jagar :)

MVH

Publicerat

Trånga pass o grisen går gärna lågt..

Alltså sänkor dalar osv.

Men det brukar som MKJ Skriver ge sig efter några ggr vart grisarna gärna går.

Sjökanter o då nästan ute i vattnet brukar vara säkra pass.

Grisstigar brukar gå lätt att hitta som pass är de själklart bra.

Men skulle tro att de flesta grisar på hundjakt skjuts inom 50 m.

Publicerat

Grisarna som det ser ut idag finns nog spridda både här och där på marken.. Såtarna blir av naturliga skäl ungefär i samma storlek som älgsåtarna blir,,många ggr, pga. av markens beskaffenhet men oxå pga, svårigheten att förflytta sej i skogen till passen men oxå att alla i jaktlaget inte hittar.... Vi talar storskog nu med vissa nya hyggen inslagna.

Sen är det inte jättehyggen vi sitter vid utan mera hyggen som är överskådliga.

Flera ggr.ser man grisar som följer hyggeskanten ett par meter in i skogen i skydd av alla "fucking" träd ;D

Annars så tokdrar dom iväg i alla tätningarna varvid hunden släpper och kommer tillbaka..

Börjar tro att vi har för dåligt hundmatrieal..

Fan jag vet inte...Känns rätt hopplöst just nu.

Vi har haft inlånade hundar förr om åren som varit som galenpannor inne i såtarna..Mängder av jyckar släpps från alla möjliga väderstreck och hundförarna knallar in i såten under ljudligt tjo och tjimm..

Har funkat hyffsat hitills..men vi skulle vilja bedriva grisjakten lite lugnare och mera få relativt lugna grisar i pass..

Bara det att dom går inte i pass >:(

Jaja..kanske vi lär oss.

Har förövrigt framfört min önskan att vi satsar på vakjakt om nätterna istället.../bara jag slipper sitta) ;D

• 2 weeks later...
Publicerat
Grisarna som det ser ut idag finns nog spridda både här och där på marken.. Såtarna blir av naturliga skäl ungefär i samma storlek som älgsåtarna blir,,många ggr, pga. av markens beskaffenhet men oxå pga, svårigheten att förflytta sej i skogen till passen men oxå att alla i jaktlaget inte hittar.... Vi talar storskog nu med vissa nya hyggen inslagna.

Sen är det inte jättehyggen vi sitter vid utan mera hyggen som är överskådliga.

Flera ggr.ser man grisar som följer hyggeskanten ett par meter in i skogen i skydd av alla "fucking" träd ;D

Annars så tokdrar dom iväg i alla tätningarna varvid hunden släpper och kommer tillbaka..

Börjar tro att vi har för dåligt hundmatrieal..

Fan jag vet inte...Känns rätt hopplöst just nu.

Vi har haft inlånade hundar förr om åren som varit som galenpannor inne i såtarna..Mängder av jyckar släpps från alla möjliga väderstreck och hundförarna knallar in i såten under ljudligt tjo och tjimm..

Har funkat hyffsat hitills..men vi skulle vilja bedriva grisjakten lite lugnare och mera få relativt lugna grisar i pass..

Bara det att dom går inte i pass >:(

Jaja..kanske vi lär oss.

Har förövrigt framfört min önskan att vi satsar på vakjakt om nätterna istället.../bara jag slipper sitta) ;D

Känner igen dina bekymmer med allt vad det innebär, har genom åren hjälp åtskilliga lag att placera ut sina pass på ett i mina ögon (som hundförare) mera logiskt sätt.

Detta med hjälp av GPS,en på hunden, med denna kan man se vilka vägar hunden och grisen har tagit vid olika tillfällen.

Att planlöst besätta de orinarie älgpassen är helt verkningslöst och detta har ni redan noterat.

En god regel är att där du själv inte tycker att du kan skjuta på grund av ris buskar och att det är olidligt tätt, det är där djuret kommer att ta sin tillflykt så fort fara hotar.

Exempel är beståndsgränser mellan gammalskog och ungskog >10år gärna oröjd och med inslag av björk samt albuskar, helst lite fuktigt om det är möjligt.

På kanten till äldre diken och mossar gärna med inslag av ormbunkar och björnbärsris eller annat högt gräs eller likande

Hundmatrialet är ej heller oviktigt, tror ni ska pröva jakt med ställande hund någon gång, utfallet kan bli helt annorlunda.

Kan nästan garantera att djuren tar helt andra väger med en ställande än de gör med en Terrier bakom.

//B

Publicerat
Hejsan. idag vart det grisjakt igen på den egna marken. Vi släppte en TJT som vid 3 olika tillfällen tog upp gris.. Bara det att noll skjutet :( Har märkt att vi inte får ut grisarna på öppna ytor typ hyggen och så där utan grisarna gjorde precis idag som alla andra gånger dvs.dom kutar bara där det är som tätast.

Vi sätter ju lixom ut skyttarna som vid typ av älgjakt,vid hyggen och andra öppna platser !!

Min fråga till er..hur ställer man ut pass skyttarna vid gris jakt i skog ??

det er egentligen lätt - tenka at du er en viltsvin - vad gjör du? vilken fluktrikning tar du om du vill inte blir skutna?

du jaga partisaner! ;D det er säkkert! ;)

Jag har skutit 8. Dezember 2007 min 200. viltsvin och 2 dager för jul Nr. 201 och 202.

WmH Storgalt

201rb9.jpg

202he8.jpg

203iv2.jpg

Nr.200 skutit klocka 8.00 på morgon

20071222023041423_wbydctbbbz.jpg

20071222023130359_xpadlpuums.jpg

20071222023214001_wxwunfsfrx.jpg

Nr. 201 och 202 skutit 21.Dez.2007  Klocka 22.30 mitt i gammel ekeskog in några minuter avstand - dom har varit i skog och viste inte var jag er och så kunna jag få 2! Jag har ladat det nya patron helt tyst med hand - inte repeteras!

Publicerat

Grattis StorGalt! Fina foton också! :D

Publicerat

Grattis StorGalt , inte alla som har över 200 svin på sin lista.

Publicerat
Grattis StorGalt , inte alla som har över 200 svin på sin lista.

tak - eller sitter 700 timmar/per år i natt och jaga viltsvin! ::) ;D ;D

Publicerat

Klockrent Stor galt  ;D fina bilder  ;D

Mvh.

Publicerat

Grattis Storgalt. Ska snart gå om dig. Bara jag får skjutit den första :D

Publicerat
Grattis Storgalt. Ska snart gå om dig. Bara jag får skjutit den första :D

det har jag skjutit 1990 i Dez. - det glömma man aldri! ;)

efter den 1. fick jag stort sykdom - Viltsvinfeber! ;D

WmH Storgalt

Publicerat
det har jag skjutit 1990 i Dez. - det glömma man aldri! ;)

efter den 1. fick jag stort sykdom - Viltsvinfeber! ;D

WmH Storgalt

Grattis men borde du inte vara vaccinerad snart,eller "viltsvinsfeber" kanske är kronisk ;D ;D

MVH,Christer

Publicerat
Grattis men borde du inte vara vaccinerad snart,eller "viltsvinsfeber" kanske är kronisk ;D ;D

MVH,Christer

ja just det, det er sant - jag vet! ;D ;D ;D ;D ;D ;D(och jag har det säkkert)