Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Piplängd

Featured Replies

Publicerat

Vilken är rekomenderat kortaste piplängden för 9,3x62, som total amatör så är det Sako det handlar om, vet att 9,3x57 kunde kapas till 43cm tidigare nu är 45cm mini måttet, en 375H&H bör ha minst 55cm om jag inte minns fel, min tanke är då att 62:an skulle teoretiskt hamna mellan dessa och något närmare 57:an.

Skulle vilja ha den runt 47cm :)

Publicerat

Hej ! Jag skulle TRO att det inte skilljer så mycket på rekomenderad piplängd mellan 9,3*62 och 375H&H...Jag tror att den bör ligga på ca. 55 minimum. Både Blaser och Sauer har ju 55 resp 57 cm pipor till denna kaliber...Möjligt att det finns en gnutta marginal i detta men det torde vara en lämplig längd.

Publicerat
  • Författare
Hej ! Jag skulle TRO att det inte skilljer så mycket på rekomenderad piplängd mellan 9,3*62 och 375H&H...Jag tror att den bör ligga på ca. 55 minimum. Både Blaser och Sauer har ju 55 resp 57 cm pipor till denna kaliber...Möjligt att det finns en gnutta marginal i detta men det torde vara en lämplig längd.

Heym och Blaser har 50cm pipor till 62:an

Publicerat
Heym och Blaser har 50cm pipor till 62:an

Ok....vilken Blaser då ??? Har inte sett 50cm till R93:or iaf och finner heller inte ett sådant val på www.blaser.de

http://www.blaser.de/Kaliber-Standard-Imperial.367.0.html

Heym har jag ingen koll på alls tyvärr.

Publicerat

Vad vapentillverkare har för piplängd är ingen säker källa för rekommenderad piplängd. Det finns tex massor av 30-06:or med 50 cm pipor från fabrik, det betyder inte att det är en bra kombination.

Jag skulle tror nog att 20" (ca 50 cm) är minsta piplängden för 9.3X62, men den trivs nog bättre med 22" (mindre mynningsflamma).

Och pratar vi 375H&H så brukar man säga att 22" är absolut minimum.

Publicerat

Hej,

Har 52 cm pipa på min blaser i 9.3x62. Laddar med Norma 201 krut för att minimera mynningsflamman.

mvh

Dard

Publicerat

Har 52 cm pipa på min 9.3:a och det funkar bra. Visst är blir det ganska rejäl mynningsflamma men upplever den inte så mycket värre än på min 30 06 med betydligt längre pipa. Kör med snabbare krut till 9.3:an iofs.