Publicerat December 28, 200718 yr Har väl bara varit en tidsfråga att det skulle hända. Men på julaftonen så fastnade Lina i en gammal stentipp. Var ute själv och hörde ett upptag en bit bort som försvann i vinden. Började pejla och fick uppfattningen att det gick iväg i gångstånd. Sen verkade det som det blev fast stånd en bit utanför marken. Efter ca 40 min med skallindikatorn slående så gick jag tillbaka till bilen och körde efter. När jag stannar och lyssnar hör jag några svaga skall sen blir det tyst. Kollar med pejlen och rörelseindikatorn har gått ned på viloläge. Anar vad som hänt och går ned till grytet. Mycket riktigt så ligger hon mitt i stentippen men inte djupare än att jag ser henne. Ringer efter farsan och han kommer med spett. Vi plockade nog sten i en halvtimme innan vi fick ut henne. När jag väl lyckats lyfta upp henne släpper jag taget om pejlhalsbandet. Genast börjar tokhunden leta efter någon ny gång att få kontakt med räv/grävling eller vad fan det var hon jagade. Lyckades stoppa henne innan hon försvann in i igen. > Vet inte om hon hade gris först och gick in i grytet på tillbakavägen eller om hon låg i grytet hela tiden och stenarna gjorde att det blev konstiga utslag på pejlen som gjorde att jag tyckte det flyttade sig. Var ju åtminstone jävligt skönt att vi hittade henne.
Publicerat December 28, 200718 yr Du kan iaf inte klaga på jaktlusten. Skönt att ni fick fram henne. Nä jaktlusten är inget fel på. ;D För något år sedan smet hon med 5m flexkoppel efter sig. Hittade henne när hon suttit fast i 6-7timmar. Knäppte loss henne för att försöka få loss kopplet. Upptaget kom efter 5 min. ;D
Publicerat December 29, 200718 yr Skönt att du fick upp henne, är själv lite orolig att samma sak kommer hända med min egen hund nån dag.
Publicerat Januari 2, 200818 yr Skönt att du fick upp henne, är själv lite orolig att samma sak kommer hända med min egen hund nån dag. Verkar vara väldigt olika från hund till hund. Har hört om spetsar som kryper in i varenda gryt de hittar, även hundar det aldrig är skjutit grävling för. Min har aldrig grävt efter någon grävling och normalt sett går hon inte in utan att hon har kontakt med grävlingen. Och Lina om någon är ju rätt präglad på grävling. Även om jag i det här fallet tror att det var räv hon jagade.
Publicerat Januari 2, 200818 yr Skönt att du fick upp henne, är själv lite orolig att samma sak kommer hända med min egen hund nån dag. Skulle säga exakt samma sak. fyfasen för den dagen
Publicerat Januari 22, 200818 yr min laika fasnade i sit kopel jag hitta honom efter 2 timmar tyckte synd om honom då
Publicerat April 24, 200818 yr Vi har en grytkarelare.... la in lite bilder på hemsidan när vi grävde ut Izza ur stengrytet dagen innan älgjakten. www.skamandros.dinstudio.seVisit My Website Här till Lo jakten så var hon och ryssen ihop och fick tag på en räv som ryssen jagade in i grytet stod utanför och skällde.. men karelar tiken kröp in. tog oss en timme "bara" att få ut henne... Vet att vi kommer att förlora henne på det viset hon ska ha dom jävlarna till vilket pris som helst. räv som grävling.. Älg jagar hon med.