Publicerat Januari 15, 200521 yr Vilket skidföre idag, skidorna gled helt perfekt på pudersnön åvanpå skaren. -25 kallt, men helt målnfritt. En ny okänd sträcka skulle averkas. Efter ca. 500m. de första legorna, ytterligare ca 300m. hör jag vingslag och en massa kucklande. Jag smyger sakta fram och stannar under en låg myrtall med snön hängande tätt ovanför mig, jag hör dem men jag ser inga. Då, lättar ungefär 20 orrar som satt bakom en massa granar i några låga björkar, skit... Nåja jag kanske hittar orrarna senare. Efter jag åkt några kilometer så ta jag upp min GPS...suck...den har frusit. > VAR ÄR JAG!!! ??? I tre timmar irrade jag runt på myrar, i skog, skog och skog, tills jag ÄNTLIGEN såg toppen av ett berg. Nu kunde jag äntligen orientera mig ut på vägen. Helt slut och kraftlös åkte jag mot min bil, DÅ i en liten glänta satt en tjädertupp ca. 70m in i en liten tall. Jag tar av mig skidorna och ålar på vägen mot plogkanten och tar stöd. Tjädern i siktet, PANG. Jag tar på mig skidorna och åker mot tallen, men var f..n är den? ??? ??? ??? Jag hittar tre stycken fjädrar men ingen fågel. Jag åker runt trädet i större och större cirklar för att se om jag kan hitta något blod, men inte. :-[ Tydligen missade jag, PÅ 70 METER!!! Min 243a är inskuten på 150m. och då sitter kulorna under en klisterlapp. Jag som har ansett mig själv som en ganska bra kulskytt, men nu... :'( :'( :'( mvh. hallen ps. jag behövde skriva av mig...
Publicerat Januari 15, 200521 yr Jahaja det var ju inge vidare ... Tog också själv en tur ute i Ersnässkogarna. Klev upp tidigt i ottan och skidrade iväg just när solen steg upp. Det var ju så vackert så man blev tårögd. -15 grader och kanske lite skarpt före men lätt att åka skidor. Som vanligt i våra Tjernobylskogar fanns det inte så mycket skjutvärt . En situation dock, där jag upptäcker fågel på ungefär 125 m. Lägger mig ner, tar sikte på fågeln och upptäcker ... att det var en orrhöna . Nåja tänker jag, ingen höna utan tupp och börjar smyga mig in från ett annat håll. Och som vanligt ... lättar fåglarna till slut >. Totalt var det väl 7-8 fåglar med några tuppar. Tog ändå inte så allvarligt på detta . Det var ju som sagt ändå en helt underbar morgon
Publicerat Januari 16, 200521 yr Jasså du hittade lite fågel på byns månlandskap, tur du inte fick någon av de sistra orrstackarna vi har ;D På fredag kommer vi (jag) att skjuta massa tjädertuppar, satan vad jag börjar att längta dit. Hallen Att bomma eller skadskjuta fågel händer även den bästa. Så ta bössan ur vapenskåpet, sätt på dig skidorna igen och ut och jaga för böveln
Publicerat Januari 16, 200521 yr Författare jag ska ut på skjutvallen först, bara för att bättra på mitt självförtroende. Jag har starka funderingar på att skjuta in den på 100 m. igen och hålla lite över vid längre skott.
Publicerat Januari 16, 200521 yr Kontrollskjut istället på 70m, så du vet hur bössan slår på närmare håll, det är enklare att hålla under på nära håll än att hålla över på långt
Publicerat Januari 16, 200521 yr Författare Ok, det är nog bättre. Jag var så deppad, trött och ont i kroppen att jag inte tänkte klart, med tanke hur bra den gick på skjutvallen är det nog en klart bättre ide. Det är viktigt också att försöka att skjuta lite mera, det är bara det att ammon är så jäkla dyr när man inte handladdar.
Publicerat Januari 16, 200521 yr Ni får väll smsa lite snö till os här nere i uppland vi vet knappt hur skidor ser ut ; ??? ;D
Publicerat Januari 17, 200521 yr Du hade väl inte stumpan på pipan när du sköt... ;D (eller nå fett i pipan :-*)
Publicerat Januari 17, 200521 yr Författare NÄ NU...det där var slag underbältet din... > och jag som trodde vi var vänner. :'(
Publicerat Januari 17, 200521 yr NÄ NU...det där var slag underbältet din... > och jag som trodde vi var vänner. :'( DE ÄR VI JU!!!! ;D Skojja bara... :-X
Publicerat Januari 17, 200521 yr Ni får väll smsa lite snö till os här nere i uppland vi vet knappt hur skidor ser ut ; ??? ;D Skidor ? skjutstöd vet jag vad det är, men skidor har jag inte hört talas om.
Publicerat Januari 17, 200521 yr SNÖ! ! ! ! ! :-* :o är det där vita möset som ligger på marken som kallas för snö ???
Publicerat Januari 18, 200521 yr Konstiga spår i det där vita, verkar som killarna släpar fötterna efter sig Ser Fö. sterilt ut, här har vi grönt och fint :-*