Publicerat December 28, 200718 yr Ja har totalt tappat fantasin. Skulle vilja bjuda på nå gott o annorlunda. Kött o potatis e lite uttjatat. Förra året hade ja gjort ett viltbord me plock o potatis me sås till. Skaldjursförrådet e tunnt då vi inte dykt pga av nytillskott i familjen. Så varkens pilgrimms eller blåmusslor finns o fisket har legat nere me. De som finns i frysen e Älg, oxe o nå fåglar (ripa,orre,tjäder). Men alla tipps e välkommen. Man kan ju gå till handlarn o inhämta de som saknas :
Publicerat December 28, 200718 yr Ngt vi hade för några år sedan var följande. Förrätt; vitlöks champinjoner ( stekta i mkt smör o mkt vitlök) Huvudrätt ; helstekt ryggfile av ren med murkelsås , grön sparris o potatisgratäng Dessert; Peach Melba Mkt drickbart till det.
Publicerat December 28, 200718 yr Bjuda på..... Nä nä frågan är vad man blir bjuden på, jobbar hela kvällen och hoppas att företaget bjuder på något gott. Under julafton som jag också jobbade bjöd dom på ingenting > Så förhoppningen är väl inte så stora om att de bjudit till nu heller. Jimbolo... Som fågeljägare ska du väl inte ha något problem med nyårsmaten. Helstekt tjäder, potatisgratäng med rödvinssås och brysselkål..Mmmm kan bara inte bli fel
Publicerat December 28, 200718 yr Ja har totalt tappat fantasin.Skulle vilja bjuda på nå gott o annorlunda. Kött o potatis e lite uttjatat. Förra året hade ja gjort ett viltbord me plock o potatis me sås till. Skaldjursförrådet e tunnt då vi inte dykt pga av nytillskott i familjen. Så varkens pilgrimms eller blåmusslor finns o fisket har legat nere me. De som finns i frysen e Älg, oxe o nå fåglar (ripa,orre,tjäder). Men alla tipps e välkommen. Man kan ju gå till handlarn o inhämta de som saknas : Tänker bju på ditt recept gällande ripa men då med hare istället... ;D
Publicerat December 28, 200718 yr Författare Jimbolo. ;D ;D..Som fågeljägare ska du väl inte ha något problem med nyårsmaten. Helstekt tjäder, potatisgratäng med rödvinssås och brysselkål..Mmmm kan bara inte bli fel Mor min har bönat o bett om att de inte ska va fågel NU IGEN til nyår (hon e uppväxt i jägarfamilj)! Så en av dem åt vi me Svärföräldrarna annandan Men de lär nog dyka upp på menyn innan de far hem ändå :D "Telge" Tänkte försökt få tag i ett par harar o göra samma sak men då serru tänkte mor min stanna kvar i Skåne ;D ;D ;D Hon e lide kräsmagad! > Skulle va kul att äta ngt som varkens innehöll Potatis eller "Vanligt" kött. Pigghaj kanske? Hört att de ska smaka kräfta? Hummer har ja varit inne på men tycker den e överreklamerad! Rådjurssadel eller hjortfileè skulle varit RIKTIGT gott. Får gnugga geniknölarna lite till!
Publicerat December 28, 200718 yr Författare Som de ser ut just nu e vi bara 6st varav 2barn. Liten mysmiddag alltså!
Publicerat December 29, 200718 yr Författare Hur många skall vara med på middagen? Varför undra du? Väntade mig nå smaskigt recept efter frågan men de har ju liasom varit dött som i graven i denna tråd sen dess!!!!!!! Som de ser ut för stunden ser de ut o bli: Förrätt blir Crusader med skinka o nå annat trams typ löjrom (sambon som kokar ihop) Vitt eller pilsner till de. Älg eller oxfileè med gratäng, kantarellsås eler bara svampen (inte kolla fryseboxen än) o en mustig sallad. Till de blir de ett fylligt rött! Fasiken så tråkigt men oj så gott. Efterrätt blir Pannakotta med fruktinspiration. Vet ej vilken än. Med kaffe o en stor rumstempererad gammeldansk i apperitiffglas eller whiskey till, ELLER bådeoch ;D ;D 24fika blir champagne o ostbricka me druvor o annat oknytt. Sen ska de väl in nå snacks därimellan rätterna också ;D ;D Tråkigare mat får man leta efter men de börjar liasom bli tradition.
Publicerat December 29, 200718 yr Varför undra du? Det beror på hur komplex mat man vill laga. Oj, det finns mycket kul man kan göra, dels åt recepthållet och dels åt koncepthållet. OK, du får en meny från en middag jag körde själv för några år sedan. Testa en middag med TUNG lutning åt efterrättshållet. Den är designad för att man skall kunna göra absolut allt i förväg och möjligen bara värma en del saker. Varmrrätten behöver ett race i ugnen men det är snart gjort. Förrätt: Sill och nubbe, íntages i farstun INNAN kläder och skor tagits av. Sill på tandpetare, alltså. Vaddå disk? En markering av att förrätten gör vi ingen större affär av idag. Varmrätt: Du hade skogsfågel, right? Stek i gryta och skär ut. Fyll små knyten av smördeg med skogsfågel, lingon och blåbär. När folk frågar om lingon och blåbär så berätta att du har använt innehållet i krävan, det är en klassisk kulinarisk gest för att hedra Pekka Väinimöinen - Finlands världsberömde kock från norra Finska Lappland. Han gjorde alltid så av respekt för viltet, inget får förfaras. * Till det - gör puréer av potatis, rotfrukter och broccoli. Lägg dem i små portionsformar. Ost på och grädda i ugn. Försök hålla hela varmrätten i snygga paket för att slippa geggig sås, potatis osv osv. Gör en matig sallad på broccoli, ruccola, tomat etc till. Lämpligt rött vin väljer du själv. Efterrätterna: Här börjar den egentliga middagen. Satsa på kort fräsch första efterrätt, matig varm mellanefterrätt och en mer godisaktig slutefterrätt. Efterrätt no. 1: Citronsorbet badande i ett iskylt vitt vin. Efterrätt no. 2: Ingefärspäron med grädde. Till detta: ett portvin av något slag. Efterrätt no. 3. Någon söt sak, typ kolatårta med en sås av hallon och honung, eller liknande. Madeira? Avec: Kaffe och cognac. Tolvslaget: Ostron och skumpa. * Om någon går på detta så får du berätta för oss på forumet om deras reaktion ;D
Publicerat December 29, 200718 yr Har fan ingen aning! Har en fjolårsbock som hänger i friggeboden, tänkte ta den till nyåret för då slipper jag oroa mej för att börja tillaga halvtinat kött som är helt brukligt här hemma.. Men vad göra? Har en liten idé om att skära ut ryggbitarna och knyta om dem med bacon samt snitta upp dem och fylla snittet med äldelost.. bra rödvin samt potatisgratäng till det. Något fjolleri med förrätt o prylar är för sittkissare likt HerrBerg ;D Kan möjlgien tänka mej en cheesecake till efterätt... Det knepiga är att äldsta tonåringen här har sagt ngt diffust om att de vill vara med på maten! Har på goda grunder klart för mej att det innebär att vi fixar käket (jag och hustrun samt ev yngre tonåringen) och de plockar ned några formar med käk ned till sig när det är klart. Gissar att de blir 4 personer och så jag, hustrun, yngsta tonåringen samt ev min mor. Frågan är om två ryggbitar räcker??? Mvh!
Publicerat December 29, 200718 yr Frågan är om två ryggbitar räcker??? Mvh! Två utskurna ryggfileer ska absolut räcka till fyra pers. Själv kommer vi äta hjortfile med potatisgratäng och rostade rotfrukter,ingen fjollförätt här heller ;D men säkert någon liten ostbricka efter tolvslaget. /Micke
Publicerat December 30, 200718 yr ;D Älgstek å lax!.. men har juh en svärmor som kommer upp till Orsa å fixar de!.. så inte behöver ja beskymra mej allt för mycket över maten!. ;D ;D ;D MVh
Publicerat Januari 16, 200818 yr Lite sent svar kanske men jag bjöd på orrtuppsfilé. Min första i topp dessutom! Klassisk skavstekt med champinjoner och lök. Sen småputtra i grädde 15 min. Tranbärsgelé och ris/potatis till det. Yum!