Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kul-Skytte tips på räv

Featured Replies

Publicerat

Hej. har en 6,5X55 och en 308 vilken bör jag välja när jag vakar på räv. skinnet bryr jag mig inte så mycket om , vill helst ha räven kvar på platsen.

sen det hära med precionen. räven har ett fruktansvärt liten träffyta. jag kommer i första hand skjuta med hagel, men kommer ha med mig kula

jag kanske kan få nått bra tips på vad jag bör tänka när man skjuter med kula på räv. hur jag ska tex. andas, hålla bössan, mm

mvh

Publicerat

det spelar ingen roll vad du tar för kaliber bara bössan är väl inskjuten och du känner dej säker med den ;D

jag skulle nog ta 308an lite tyngre kulor så ger den lite mer anslags energi och så ska nog räven bli på plats om du skjuter den på rätt ställe :D

nu på vintern skulle jag ta en snabb laddad amunishion med en lätt kula så man slipper det stora utgångs hålet nu på vintern

anars skule jag nog kunna tänka mig att ha älg laddningen på höstsidan

6,5x55 det är ju också en bra kaliber till räv lite lättare än 308

Publicerat
Hej. har en 6,5X55 och en 308 vilken bör jag välja när jag vakar på räv. skinnet bryr jag mig inte så mycket om , vill helst ha räven kvar på platsen.

sen det hära med precionen. räven har ett fruktansvärt liten träffyta. jag kommer i första hand skjuta med hagel, men kommer ha med mig kula

jag kanske kan få nått bra tips på vad jag bör tänka när man skjuter med kula på räv. hur jag ska tex. andas, hålla bössan, mm

mvh

Hej,

Varför bryr du dig inte om skinnen i denna tid på året? Ungräv i Augusti kan jag förstå, men nu?

Publicerat

Om du handladdar så kan jag rekommendera sierra 110gr HP kula i cal .30, Tar det så går räven bara åt ett håll, nedåt.....Den är inte snäll mot skinnet.

I övrigt spelar det ingen roll om du använder 6,5án eller 308án, välj en kula som expanderar snabbt så blir räven kvar om du siktar i bog/lungområdet.

Publicerat

Ta bössan du skjuter bäst med, då räven har ett litet träffområde som du själv skriver. Sen skadar det ju inte om det sitter en hygglig kikare på den bössan oxå, om det nu är vakjakt (i mörker?) som är det primära.

Publicerat

jag har nästan hela frysen full med rävskinn.ska försöka sälja dom snart, sen har jag blivit väldigt lat  på gammla dar  ::)

• 2 weeks later...
Publicerat

6,5x55 och .308 är ballistiskt sett ganska lika varann, särskilt på de håll som du anger - stax över hagelhåll, det är andra skillnader mellan dessa kalibrar som är mer intressanta. Med normala jaktkulor kommer du naturligtvis att få ett genomskott på båda bössorna, och då kan vi bara gissa anslagsenergi.

Vill man ha en säker kula för att få räven på plats och struntar i skinnen (vilket för mig är främmande) så är .222 och .223 samt 22-250 ypperliga avlivningsinstrument.

Själv skjuter jag räv med 22WM. Räven gör inte många hopp med den kulan, föredrar Winchesters kulor framför CCI.

Publicerat
Ta bössan du skjuter bäst med, då räven har ett litet träffområde som du själv skriver. Sen skadar det ju inte om det sitter en hygglig kikare på den bössan oxå, om det nu är vakjakt (i mörker?) som är det primära.

Behöver du ha bättre svar än så här .?

Pip till på räven om du vill ha en sekund extra på dig att sikta , för räven bör va still i skott ögonblicket.

Publicerat

Du skrev att du vill ha räven kvar på platsen !

Jag har skjutit med alaska den funkar fint , skjuter nu med vulkan den funkar fin fint  :D

Har provat helmantel oxå de 2 rävar jag sköt med dem stack i från platsen.!!!

Skjut med den jaktammunition du redan har.

(min kaliber , 6,5*55)

• 1 month later...
Publicerat

6,5*55 med bst kula så blir räven garanterat på plats ;)