Publicerat December 29, 200718 yr Visst ja.. Jycken gjorde ett eftersök på rådjur i förrgår. Var inte själv med men lånade ut tiken till en kille som jag har lite på kurs. Så jag får försöka återberätta vad som berättats för mig. Rådjur påkört på mindre byväg, lämnat platsen, inga skador på bilen. Olyckan hänt precis efter ett Y-kors. Troligen ingen hastighet o tala om. Killen har en unghund men ville gärna ha en mer erfaren o gå med i första läget. Tanken var att gå om spåret med unghunden ifall de nu lyckades. Smart kille Han kom iallafall dit o fick lina o halsband på tiken o började söka av vägkanterna. Jycken markerade spår och så bar det iväg. Efter en liten bit så ser han ett par ögon lysa 60 m fram. Enda bössan han har med är hagelbrakaren o gör då bedömningen att det är för långt för o dra på en hagelsmäll eller två. Han kopplar loss tiken med tanken att den tar hon nog ifall den sticker... Jo nog stack den allt.... Efter 5 m så gick det rakt upp i ett träd.. : Visade sig vara en katt ;D ;D Tur det inte var jag som var där, för egen del så smäller det om chans finns även om det är för långt håll. Men de är ju möjligt att jag observerat färgen på ögonblänket o förstått att det inte var ett rådjur som låg ner. Hunden kopplas igen o så går de ut på väggrenen och fortsätter. Ny markering o så bär det iväg upp i skogen. efter en bit så går de in i tätare terräng. Ytterligare en bit så börjar tiken gny o smågläfsa i linan o han kopplar loss direkt. Upptag så fort linan är väck o så går drevt för fullt i mörkret. Han försöker hänga på så gott der går men blir avhängd. Hunden kommer tillbaka efter ett tag o är inte blodig eller har rådjurshår på sig. Han har såndär Astro GPS nåntng så han knallar iväg o kollar platsen där tiken lagt av och vänt men hittar inget av värde. Troligen så klarade sig rådjuret utan större skador. Kul att tiken fungerar även med främmande förare, iofs har hon gjort sånt innan oxå men det har då varit någon hon iallafall känt lite. Jobbar förresten i helgen men wachteln får jaga ändå, lånar ut henne i morgon oxå om allt går som planerat. Tycker det är extremt viktigt att en hund får jaga så mycket det bara går under säsongen. Att någon annan vill ta med kräket ut gör mig bara glad. Men ska tilläggas... Jag lånar givetvis inte ut jycken till vem som... :-
Publicerat December 29, 200718 yr ;D en katt!.. ;D.... hoppas de var inte någon grannes katt då!.. ;D ;D ;D ;D Mvh Mamre!..
Publicerat December 30, 200718 yr bar att jycken funkara fast det är en annan som går med den ;D skönt att höra att det inte var nått alvarligt fel på djuret