Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Går det att blånera rostfritt

Featured Replies

Publicerat

Går det att blånera rostfritt, och i så fall hur, eller finns något annat trick för att svärta ner ex. pipan.

Publicerat

Om man från första början köper rostfritt, så tror jag att man är bortom all räddning ;) ;D

Publicerat

Nej, vanlig blånering går inte. Men..... Winchester hadde rostfria pipor på 60-70 talet som var blåsvarta, någon typ av "cotting".

Publicerat
Går det att blånera rostfritt, och i så fall hur, eller finns något annat trick för att svärta ner ex. pipan.
Av vilken anledning??
Publicerat
  • Författare
Av vilken anledning??

Svart syns mindre än blankt.....

Publicerat
Svart syns mindre än blankt.....
;D :-*...Det förstår jag väl att du menar! Men till vilken typ av jakt har du tänkt dig? Tycker att det där låter lite överkurs, ungefär som att göra bössan vit inför toppjakten...men jag kanske har fel!?
Publicerat

Det finns ju duracoat och guncoat (tror jag att den heter), men de kan vara svåra att få tag på.

Publicerat

Linda eltejp runt pipan ;D

Publicerat

P1010011.jpg

P1010008.jpg

Bilderna föreställer den rostfria LW-pipan samt den rostfria Rem7 lådan som sitter på min .358W och som blivit svartoxiderad.

• 4 years later...
Publicerat

sota med brinnande plexiglas
Publicerat

Jag har en idé om att rengöra den ordentligt, maska av och sedan köra på den med lämplig färg, måste kanske dit med en primer också men ändå. Är det en totalt urkorkad idé eller något som är värt att pröva tror ni?

Kindbo: Hur gör man en svartoxidering, måste man till smed med bössan eller gör man det själv i bakom ladan en månklar natt den 56:e oktober med hjälp av fyra katter och ett bilbatteri? Med andra ord, är det bökigt om det går att göra själv?

Publicerat

Är det bara "blänket" man vill bli av med så är glasblästring och sedan putsa med stålull och olja en bra metod.

Publicerat

Nitrering funkar, kostar ca 3000:-

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Publicerat

Spissvärta

Publicerat

Tråden handlar om det går att blånera rostfritt, inte färga, och jag har verkligen försökt att blånera rostfritt här hemma (AEB-L) och oavsett metod, varmt eller kallt, ström eller ej så går det inte mig veterligen.

Man kan nitrera, måla, svärta eller tejpa men blånera går ej metallurgiskt så vitt jag vet.

Det finns camotejp som man lätt tar av utan att det lämnar märken - det kan vara ett alternativ.

Vill man ha det permanent, som iofs en blånering är, så skulle jag köra med duracoat. Det går att ta bort en vacker dag om man så önskar men samtidigt är det tåligt.