Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad tror ni om GPSen Garmin eTrex Vista C?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har börjat fundera på att skaffa en GPS med karta. Jag har hittat denna modell från garin jag tycker verkar helt ok!? Är det någon på forumet som har en och kan berätta vad ni tycker om den eller har något tips på någon annan GPS jag bör ta en titt på?

Någon som vet om man kan lägga in egna kartor i GPSen från kartformatet RIK?

Eller ska man satsa på en PALMONE TUNGSTEN T5 + NAVMAN MOBILE GPS 4470 + 512 MB

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pa...odID=5010082343

/Marcus

garmin_vista_c.jpg

Garmin eTrex Vista C

eTrex Vista C utvidgar arvet hos eTrex produktlinje med en rad nyheter. För det första är den utrustad med en transflektiv TFT display i färg är mycket enkel att läsa av, även i starkt solljus. För det andra erbjuds automatisk ruttberäkning samt "turn by turn" guidning mot ditt mål tillsammans med vägkartografin MapSource® City Select®, som finns som tillbehör. Med andra ord, sök upp den adress eller annan interrant plats du vill till och få vägvisning dit. För det tredje skapar den längre batteritid, vilket ger fler timmar av GPS glädje ute i naturen. För det fjärde kopplas Vista C upp mot PC via USB porten. På så sätt går det enkelt och snabbt att ladda in önskad detaljerad kartografi från ett flertal av Garmins MapSource CD-ROM produkter. Till sist har den ett internminne på hela 24 MB för detaljerad kartdata.

Det som skiljer Vista C mot Legend C är att den även är utrustad med en elektronisk kompass samt en altimeter som beräknar din höjd utifrån lufttrycket. Med dessa två extra sensorer följer en rad mycket användbara funktioner som höjddator mm.

eTrex Vista C kan användas tillsammans med ett flertal av Garmins detaljerade kartografier. Ladda in City Select och du får en liten vägnavigator att använda i bilen, på cykeln eller till fots. Vill man nyttja dem på havet laddar man i BlueChart® vektoriserade sjökort. Denna kartografi är den samma som används i Garmins mycket omtyckta linje av sjökortsplottrar. För jägare och friluftsmänniskor är det FriluftskartanT som gäller. Topografiska kartor över Sverige som tagits fram i samarbete med Lantmäteriverket.

Alla dessa olika kartor pressenteras för dig på ett förstklassiskt sätt med hög kontrast och fin skärpa.

I likhet med övriga medlemmar i eTrex familjen har Vista C en mycket kompakt storlek (B 5,5 X H 10,5 X D 2,64 cm), en lätt vikt (159 g) och mycket lättanvända. De huvudskliga kontrollknapparna på sidorna av höljet, detta för att den skall kunna användas med endast en hand. På framsidan hittar man den karakteristiska joysticken som gör det enkelt att surfa runt i menyerna, skriva in texter samt panorera i kartan.

Övriga funktioner och specifikationer:

. Display: TFT med 176 x 220 pixels på 3,25 x 4,25 cm i hela 256 färger.

. MapSource kompatibilitet: City Select® (vägkartor), BlueChart® (sjökort), FriluftskartanT (topografi).

. Batteritid: Upp till 36 timmar (Legend C) eller 20 timmar (Vista C) vid normalt användande.

. Vattentäthet: Enligt IPX7 standard (klarar att ligga på en meters djup i 30 minuter).

. Waypoints: 500 st med grafisk identifikation.

. Rutter: 50 st omvändbara rutter.

. Spår: Kan spara 20 olika spår av ett spårminne på 10,000 spårpunkter.

. Sensorer (endast Vista C): Elektronisk kompass samt barrometrisk altimeter.

. Alarm: Områdeslarm, ankarlarm, kurslarm, klocklarm.

. Övrigt: Valbara ljud och färgscheman, svenskt menyspråk och manual, stopklocka mm.

Navigationsfunktioner

Waypoints: 500 med namn och grafisk symbol, 10 närmsta (automatiskt), 10 områdeswaypoints.

Rutter: 50 vändbara, plus MOB och TracBack®.

Spår: 10,000 spårpunkter, möjlighet att spara 20 enskilda spår .

Färddator: Aktuell fart, medelfart, nollställningsbar maxfart, färdad tid och färdad distans mm.

Larm: Ankarlarm, ankomstlarm, ur kurs larm, områdeswaypoint larm.

Almanacka: Inbyggd almanacka för bästa tider att jaga och fiska, samt solens upp- och nedgång.

Kartdatum: Över 100 internationella kartdatum inklusive RT 90.

Positionsformat: Lat/Lon, Rikets nät, UTM/UPS, Maidenhead, MGRS, Loran tds och många mer.

GPS-prestanda

GPS-mottagare: WAAS/EGNOS klar, 12 parallella kanaler för kontinuerlig sökning och användning av 12 satelliter för beräkning och uppdatering av positionsinformationen

Söktid:

Varmstart: Ungefär 15 sekunder

Kallstart: Ungefär 45 sekunder

AutoLocate®: Ungefär 5 sekunder

Uppdateringsfrekvens: 1 per sekund kontinuerligt

GPS-noggrannhet:

Position: < 15 meter, normalt under 95% av tiden

Fart: 0,05 m/s stabilt

DGPS-noggrannhet (WAAS/EGNOS):

Position: < 3 meter, normalt under 95% av tiden

Fart: 0,05 m/s stabilt

Kommunikation med externa instrument: USB, RS232 med NMEA 0183, RTCM 104 DGPS samt Garmin kommunikationsformat.

Antenn: Inbyggd patch antenn

Kartfunktioner

Baskarta: Inbyggd baskarta med stats- och landsgränser, sjöar, floder, åar, flygplatser, städer, samhällen, kustlinjer, motorvägar och riksvägar, lokala genomfartsvägar och mindre vägar i stadsbebyggelse

Nerladdningsbara kartor: Läser nedladdningsbara kartor från Garmins PC-baserade system MapSource® City Select, MapSource® BlueChart samt FriluftskartanT.

Kartminne: 24 MB (inbyggt)

Elektronisk kompass

Noggrannhet: +/- 2 grader efter riktig kalibrering; +/- 5 grader vid extrema sydliga/nordliga latituder. Upplösning: 1 grad

Barometrisk höjdmätare

Noggrannhet: 3 m efter riktig kalibrering.

Upplösning: 1 m.

Område: -600 till 9,000 meter.

Höjddator: Aktuell höjd, återställbar min- och max höjd, upp- och nedstigningshastighet, total upp- och nedstigning, medel- och max upp- och nedstigningshastighet.

Tryck: Lokalt tryck (mbar), 12 timmars inspelning av trycktrend.

Strömförsörjning

Källa: 2 AA batterier

Batteritid: Upp till 20 timmar

Extern källa: 12 V med cigg. adapter.

Fysiska egenskaper

Storlek: 56 x 107 x 30 mm

Vikt: 159 g (med batterier)

Display: 33 x 43 mm, 176 x 220 pixlar, TFT i 256 färger med bakgrundsbelysning.

Täthet: Vattentät enligt IPX-7 standard (1 m djup under 30 min).

Temperatur: Kan användas i temperaturer från -15°C till 70°C.

Tillbehör standard

PC kabel (USB)

Halsrem

Svensk manual

Tillbehör

Fäste marint

Fäste fordon

PC kabel (seriell)

12V cigg. kabel

Bärväska

Fordonskit

• 5 months later...
Publicerat

Jag har haft den modellen under ca 1 år och den har fungerat mycket väl. Jag använder den när jag är ute och går i skogen med hundarna och markerna är okända. Perfekt att markera svampställen på etc. Det enda som är så är ju kartorna rackarns dyra. Jag har inte noterat några svagheter förrutom priset för kartorna.

// Kalle_H

Publicerat
  • Författare
Jag har haft den modellen under ca 1 år och den har fungerat mycket väl. Jag använder den när jag är ute och går i skogen med hundarna och markerna är okända. Perfekt att markera svampställen på etc. Det enda som är så är ju kartorna rackarns dyra. Jag har inte noterat några svagheter förrutom priset för kartorna.

// Kalle_H

Jag köpte allt en till slut och är nöjd! Jag gillade dock inte den dåliga upplösningen på Garmins kartor så jag ritade mina egna kartor över min jaktmark i skala 1:10000 och förde över dem till GPSen!

Publicerat

Polaren har en sådan!

Enda negativa med den modellen e minneskapaciteten!

Själv har jag en klumpig 76cs men vikterna skiljer sig inte mkt åt o inte funktionerna heller. Mest komforten i hand, minnet o antenn.

Mkt bra köp dvs om du beställde från Amerika, annars har du betalt lika mkt som jag gjorde för min Garmin 76cs  med fyrdubbla minnet samt större skärm ;)  :D  ;D

Publicerat

Jag har en sådan och är nöjd med den har även det dom kallar friluftskartan tycker nog upplösningen är ok. Men det man saknar är gränser mellan olika marker, är det någon som vet om man kan lägga till detta eller köpa andra kartor!