Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sterilsera tiken

Featured Replies

Publicerat

Hello.

Jag har en jaktspaniel som är riktigt djävlig under löptiden. Är steralisering ett alternativ? Vår terrier påverkas inte alls när hon löper men dessvärre gör spanieln det. Vilka ingrepp krävs samt vilka konsekvenser kan man vänta sig?

Så, ska man klippa koddarna på tiken?  :-*

Publicerat

På vilket sätt är hon jävlig under löpet ???

Publicerat
På vilket sätt är hon jävlig under löpet ???

Hon blir riktigt kinkig. Terriern märker man det inte ens på. Så, är steralisera ett alternativ`?

Publicerat

Jag är lite motståndare till sterilisering av andra skäl än medicinska. Risken med ingreppet på en tik är att du kan få en mkt loj hund som verkar blivit gammal över en natt. Viktökning kommer oxå som ett brev på posten.

Publicerat
Jag är lite motståndare till sterilisering av andra skäl än medicinska. Risken med ingreppet på en tik är att du kan få en mkt loj hund som verkar blivit gammal över en natt. Viktökning kommer oxå som ett brev på posten.

Tack, det är just sånt här som jag vill veta!

Är konsekvenserna olika mellan hane och tik?

För jag vet ett par hannar som dom har plockat kulorna på och dom är hur trevliga som helst.

Publicerat

Nu är det inte alla som blir loja o slöa men risken finns och det är likadant på hanar. Påverkar en del mer o andra märks det kanske inget alls på. Viktökning kommer man inte ifrån.Ser dock sterilisering som en sista utväg

Publicerat

Svårt detta..jag lät giva min förra stövartik P-sprutor för jag inte ville ha nåt oplanerat uppehåll under jakt tiden. Detta resulterade i livmoderinflammation med akut operation då jycken höll på att dö för mej.

Skriver medvetet som jag gör när jag skriver reulterade i ... Hörde nämligen sen att det var mycket vanligt att tikar som fått P-sprutor gick och blev med livmoderinfl.

Efter samtal och läsning av studier som andra veterinärer gjort,där dom hellre såg sterilisering direkt i stället för dessa sprutor,naturligtvis i de fall om man redan bestämt sej om att inte skaffa valpar efter tiken så har i alla fall jag tagit beslutet om att aldrig mer köra P-sprutor.

Vad jag minns av läsningen av studierna är att jag inte reagerade på speciella biverkningar efter operationen,fast så klart man minns ju inte allt ;). Fast det klart det är ju inte naturligt att sterilisera en jycke ,så säkert finns det biverkningar.

Min förra stövare mådde inte illa av det i alla fall.Dock hade jag ju inget val då hunden annars skulle dött.

I ditt fall tror jag att jag skulle ta kontakt med SVA i Uppsala och be få ta del av deras forskning på ämnet.

Publicerat
Hello.

Jag har en jaktspaniel som är riktigt djävlig under löptiden. Är steralisering ett alternativ? Vår terrier påverkas inte alls när hon löper men dessvärre gör spanieln det. Vilka ingrepp krävs samt vilka konsekvenser kan man vänta sig?

Så, ska man klippa koddarna på tiken?  :-*

För och nackdelar finns ju alltid..

Fördelar:

Lugnare och jämnare humör

Inga knepigheter vid löp

Inget löp mitt i jakten

Igen risk för tjuvparning

Nackdelar:

Kan bli slöare/latare/lojare

Kan öka lättare i vikt

Kan få en hemsk och värdelös päls

Vissa hundar (oavsett kön) märker man ingen skillnad på före/efter ingreppet och vissa blir som degpåsar..

Går tyvärr inte att sia om i förtid hur din hund kommer att bli.

Publicerat

Tack för de fina svaren mina damer och herrar!

Jag ska givetvis tänka igenom detta noga och vi får se hur det slutar.

Publicerat
Nu är det inte alla som blir loja o slöa men risken finns och det är likadant på hanar. Påverkar en del mer o andra märks det kanske inget alls på. Viktökning kommer man inte ifrån.Ser dock sterilisering som en sista utväg

Viktökning eller foderbesparing, kalla det vad man vill, hunden blir inte tjock av ingreppet, utan för att ägaren inte kan strypa tillgången på mat ;) slö har jag bara märkt på redan slappa hundar, de har inte blivit aktivare, men klart bättre fokuserade på sin uppgift om man steriliserar, gäller både hanar och tikar, ska inte hunden i avel så får du en bättre behållning av en steriliserad hund, har jobbat med både och i många år och det är skillnad, dessutom så slipper du sjukdomsbilden som KAN komma av att ingreppet inte är gjort,(cancer och livmoderinflammation)

Publicerat
Viktökning eller foderbesparing, kalla det vad man vill, hunden blir inte tjock av ingreppet, utan för att ägaren inte kan strypa tillgången på mat ;) slö har jag bara märkt på redan slappa hundar, de har inte blivit aktivare, men klart bättre fokuserade på sin uppgift om man steriliserar, gäller både hanar och tikar, ska inte hunden i avel så får du en bättre behållning av en steriliserad hund, har jobbat med både och i många år och det är skillnad, dessutom så slipper du sjukdomsbilden som KAN komma av att ingreppet inte är gjort,(cancer och livmoderinflammation)

Nu låter det ju rätt intressant.

Spanieln har ju en underbar päls, riskerar denna att "torka ut" eller vad kan man vänta sig?  :-

Hunden skall inte användas i avel av olika skäl.

Publicerat
Spanieln har ju en underbar päls, riskerar denna att "torka ut" eller vad kan man vänta sig?  :-

Ofta (men inte alltid ;)) så blir pälsen rikligare, mjukare, sprödare/fjunigare = tovar sig lättare, oplockbar och tappar de egenskaper som gör att hunden är skyddad från väder och vind.

Vissa hundar får ingen försämring alls i pälskvaliteten och andra får skitpälsar. Omöjligt (som så mycket annat tyvärr) att säga på förhand hur en  individ/dess päls blir efter en kastration..

Publicerat
Nu låter det ju rätt intressant.

Vad som blir med pälsen är svårt att sätta riktigt namn på, men den blir lite strävare och kan ibland krulla till sig, dock inte på alla, en del syns det ingenting alls på.