Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Bra" start på det nya året!?

Featured Replies

Publicerat

När det nya året hade hunnit bli ca nio timmar, så small första skottet på de Crowfearska marken, önskar bara, att det hade varit en roligare jakt än denna... :-[

Hursomhelst, började fundera på en sen frukost, då ungjämten började att gnälla och småskälla vid fönstret, hustrun tittar ut och får se en skabbräv nere i hästhagen.

Jag for som en virvelvind runt i huset med att få på mej byxor, ta fram 222:an ur vapenskåpet osv osv..., hustrun höll koll på vart räven tog vägen, och den började vika av bortåt, ner mot ån som går mitt över våra åkrar.

Jag kom mej ut och småsprang ner till en lada ca 150m från huset, kunde därigenom ta mej dolt men snabbt ner till ett avstånd på ca 200m till räven, denna hade då tagit sej över ån och letade sork på åkern, såg också att den haltade svårt på ett bakben.

Tog stöd mot hörnet på ladan, vred upp till 9x på kikaren, anfådd som man var så var inte stödet jag hade det bästa, men att lägga sig ned gick ej, så knästående fick det bli.

Lät första skottet gå, räven slog omkull, mantlar om, räven reser sig och far runt runt och hugger sig mot bakdelen, jag skjuter då 2 skott till , räven försvinner upp i skogsbrynet och jag funderar en sekund på att springa hem och byta till hageln istället, men beslutar att undersöka skottplatsen först.

Sagt och gjort, väl kommen till skottplatsen så ser jag mycket blod, ser också var de två sista skotten tagit i snön, och inser att de med största sannolikhet var bommar.

Börjar spåra räven in i skogen, varje tassavtryck från höger bakben är blodstämplat, en olustig känsla av träff långt bak infinner sig, och jag beslutar att gå in en liten bit till för att se om det avtar med blodet.

Icke, det blöder lika kraftigt än och räven verkar söka sårlega hela tiden,men blir stött av mig och går vidare, stoppen blir tätare och tätare, jag inser att snart är jag ifatt, och mycket riktigt, där är den, försöker krypa undan under en liten gran, men jag lyfter bössan och låter henne somna in.

Räven var en liten tik, kraftigt angripen av skabben på bakdelen och svansen, mager och eländig. Första träffen sitter mycket riktigt långt bak, hade närmare bestämt skjutit av henne samma bakben som hon haltade på.

Jag fick en klump i halsen när jag satt där och tittade på henne, förvisso så jagar jag helst predatorer, och lägger mycket tid på åtlar osv, men det här är inte jakt, och inte något värdigt liv och avslut för ett djur, att jag därtill skjuter av ett bakben på henne de sista 5 minuterna i hennes liv känns förjävligt, jag sköt ett dåligt skott, förvisso, det snöade ymnigt, jag var anfådd, hade dåligt stöd och en räv är inte något stort mål på drygt 200 meter, men det känns inget vidare, det kanske ni märker.. :-[

Men att få avsluta ett liv som bara innebär lidande, är väl plåstret på det såret.

Var hem efter fyrhjulingen och ved, ordnade sen ett rejält bål som jag lade henne på.

Så här såg hon ut, inga vackra bilder..

/ Janne

post-1868-1199195258_thumb.jpg

post-50-1199195258_thumb.jpg

post-50-1199195259_thumb.jpg

Publicerat

Bilderna fungerar inte.  :-[

Publicerat
  • Författare

Fick till det nu!

Publicerat
Fick till det nu!
Ibland är det lite tungt att vara jägare tyvärr. Bra att du fick tag på henne för lidandet hade blivit långt annars. Tänker då på skabben.

(ps inga å ä ö i bildtexten)

Publicerat

håller med överstående talare :D tänk på att hon hadde skabb och det hadde varit ett långt lidande framöver för hena annars :D

Publicerat
  • Författare
håller med överstående talare :D tänk på att hon hadde skabb och det hadde varit ett långt lidande framöver för hena annars :D

Jo, visst är det som ni säger, men det är väl den usla träffen, med det extra lidandet som följd, som spökar i hjärnan.. :-

Men hon lider ju i alla fall inte längre nu.

Publicerat

Att reflektera över sina handlanden är sunt...hur skulle det se ut annars ???

Du har i alla fall förkortat djurets lidande..se det så även om det vart tokigt i 5 minuter.

Publicerat
  • Författare
Att reflektera över sina handlanden är sunt...hur skulle det se ut annars ???

Du har i alla fall förkortat djurets lidande..se det så även om det vart tokigt i 5 minuter.

Sant sant.. ja, man får ju lämna det är bakom sej nu, och hoppas på ett givande jaktår -08 :)

Publicerat

det finns ju fler rävar som du kan skjuta fast dom kanske inte har skabb :D

sen kan ju alla göra fel ibland ;)

Publicerat

Grattis! Bra gjort!! ;D

Publicerat
  • Författare

Behövde en uppåtknuff, och ni lyckades bra med det.

Tackar allihopa! :D