Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny hund

Featured Replies

Publicerat

Blev ju av med min hund för en och enhalv månad sen....... känns somm jag vill ha en ny....

tycker att det är förbannat kul att jaga predatorer... men jag jagar ju allt annat oxo.....

är det någon som har förslag funderar på en Plotthound... men jag vet inte ....... Vortseh ligger mig varmt om hjärtat.... men jag är rädd at bli besviken ...om jag inte får en som är lika bra som den förra.... och det vore bra att ha ett kompliment till tysken

förslag?? skriv gärna varför ni tycker som ni tycker.......lättare att utverdera då

tack på förhand/ Johannes

Publicerat

De som jagar räv med stor framgång på forumet brukar ha stövare och en terrier i bakfickan ;D

Plotten är jätteintressant som ras men kanske mer riktad mot björn och lodjur.

Publicerat
De som jagar räv med stor framgång på forumet brukar ha stövare och en terrier i bakfickan ;D

Plotten är jätteintressant som ras men kanske mer riktad mot björn och lodjur.

Om jag har fattat det rätt vad gäller plottar, så är dom väl ganska präglade som rovdjurshundar, och dessutom riktiga långdrivare.

Men jag har haft fel förr......som min kära hustru brukar säga.. :- ;D

Publicerat

Tycker du ska ta ett snack med Kolja här på sidan!.. han verkar ha rätt bra koll på plotthundar!..

Mvh Mamre!..

Publicerat

ska du ha uppfödare på rovdjurs hundar så ska du prata med Kolja här på forumet han har ju både plott och laika

skulle jag vara i din situation så skulle jag nog satsa på en plott men prata med kolja först

Publicerat

Innan man säjer nått om ras så kanske man kan få fråga vad för vilt du ska jaga med doggen? Är ju en rätt viktig detalj i valet av hund. Sen tycker jag det har blivit ett jädra drag efter dom här plottarna, säkert jätte bra jakt hundar men passar dom i dom sörmlänska skogarna bland rå,dov och kron? I mina ögon precis lika lite som att jaga dov med en smålandstövare eller att nån med en gris på marken köper en kopov. Ska du jaga uteslutande gris med hunden så tycker jag att du ska titta på nån av våra spetsraser för där tror jag iallafal att du hittar dom säkraste grishundarna ska du jaga allt med hunden så finns det ju en hell uppsjö med hundraser o välja mellan så som wachtel,tysk,mynster osv men ska du ha en drivare så skule jag nog kolla på nån av basset raserna som i mina ögon är otrolgt trevliga jakthundar och familje medlämmar. Bara lite av mina tankar

Publicerat

Du verkar ju ha haft en del hundar, och är inte ny på jakten heller... Vad är det du frågar om, kompis?

Vi pratar ju om Vad du vill jaga - "predatorer" börjar bli ett ganska vitt begrepp i vårt land nu - och Hur du vill jaga.

Det är ju efter det som man väljer hund. Och det känns om om du vet det....?

Publicerat
  • Författare
Du verkar ju ha haft en del hundar, och är inte ny på jakten heller... Vad är det du frågar om, kompis?

Vi pratar ju om Vad du vill jaga - "predatorer" börjar bli ett ganska vitt begrepp i vårt land nu - och Hur du vill jaga.

Det är ju efter det som man väljer hund. Och det känns om om du vet det....?

Jo jag vet att jag är lite luddig, jag jagar allt utom älg.... Fan jag tycker det är så jävla svårt att köpa ny hund....... jag vet ju vad jag har haft och vad en ny sådan hund teoretiskt skulle kunna prestera....... men jag är ju oxo sugen på att pröva något nytt..

Det är ju så att jag vill ha den ultimata hunden.... den som kan spåra, apportera...ställa...riva ner...driva...etc etc...  också är det ju viktigt att den kan koppla av och vara en familjehund...... större krav än så har jag inte  ;D ;D ;D

Jag har idag en tysk.... som jag skaffade för att ha som kompliment till vortehn som försvan.... det blir väll att jag får skaffa mig en vorteh till.....

någon som har förslag????

tack på förhand

Publicerat

Ja, det borde ju inte bli några problem att hitta en vovve med så anspråkslösa krav...  ;D

Själv har jag huset fullt av hundar, och då bara för att klara av 2 av dina önskemål....

Funkade hunden innan så hade jag kanske satsat på samma igen. Nästa hund har ju alla förutsättningar att bli bättre än din förra, så resonerar jag varje gång det är dags.

Någonting har ju du lärt dig av hunden också.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare
Ja, det borde ju inte bli några problem att hitta en vovve med så anspråkslösa krav...  ;D

Själv har jag huset fullt av hundar, och då bara för att klara av 2 av dina önskemål....

Funkade hunden innan så hade jag kanske satsat på samma igen. Nästa hund har ju alla förutsättningar att bli bättre än din förra, så resonerar jag varje gång det är dags.

Någonting har ju du lärt dig av hunden också.

Lycka till!

Jo den förra hunden funkade mer än bra för all typ av jakt jag sysslr med.... är bara rädd att jag ska bli besviken om det inte blir som jag tänkt mig om jag skaffar en vorsteh  till

det är ju ett sånt jävla lotteri med dom ..... dom har ju avlats till att bli mer som en pointer än en vorsthe eller som en vorthe ska vara......

Var i dina hemtrakter i helgen Bäcka...

Publicerat

Du får hoppa in på en kaffe nästa gång!

Jo du...aveln kan sätta käppar i många hjul. Titta på alla förstörda tax-stammar...

Publicerat
  • Författare

Ja jag har varit på en del utställningar det sissta året...... jag viste inte att det fanns 9 olika taxar..... trodde att det bara fanns 3 olika.......

Var i V.G bor du ?? Bäcka..

Publicerat

Några mil rakt ut i skogen från Borås.

Ja, det blir många underarter med hårlagen, fast dvärg- och kanintax är väl nästan alltid långhåriga. Träffade på en riktigt bra eftersökshund som var dvärgtax, en gång.

Fast taxar är nog inget för dig.... ;)

Publicerat
  • Författare

... Ja nu har jag tingat en hund .....

det blidde en vorsteh en strävhårig sådan

från Kennel Sub Terram...

Publicerat

Det tror jag du gjorde klokt i.

Så bra som du gillade din förra hund, så känns det rätt självklart - underskatta inte din egen roll i hundens prestationer! Och som sagt, nu är du ännu bättre på den här rasen.

Lycka till! Och hoppas höra mer hur det går när lillen/lillan kommer hem!

Publicerat
  • Författare

Tack för dom orden BB jo jag skall holla er underrättade om vad som händer med den lille när den kommer hem..... funtar dock på att ta en tik den här gången men inte helt säker ännu

/Johannes

Publicerat

F..n va kul TurboX gärna lite bilder när lillen kommer hem ;D

Mvh.

Publicerat

Ha , jag kan ringa o berätta hur den ser ut Turbo X. Kommer förmodligen att se den innan du gör ;D

Publicerat
  • Författare
Ha , jag kan ringa o berätta hur den ser ut Turbo X. Kommer förmodligen att se den innan du gör ;D

Morrar åt Amakulu  ;D

Publicerat
Morrar åt Amakulu   ;D
Varför ???????? Jag kan ju även skicka bilder på den när jag gullar med den och ger den dåliga influenser ;D
Publicerat
  • Författare
Varför ???????? Jag kan ju även skicka bilder på den när jag gullar med den och ger den dåliga influenser ;D

;D