Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjaktväder

Featured Replies

Publicerat

hei!

hva er bra toppjaktväder? og hva er dårlig?

Publicerat

Sämsta toppjaktväder är när det blåser mycket. Då sitter dom aldrig lungt.

Publicerat

Mkt bra fråga!!!

Träffa en äldre man i skogarna jag jagar o den dagen ble de int mkt jagat.

Stod o prata i flera timmar o gammla tider odyl.

Han var mer eller mindre uppväxt i just den skogen o han påstod att vid gråväder var de som bästa jakten på tjäder.

De skulle då vara sååå mkt tryggare.

Huruvida detta e sant eller inte hoppas jag få höra i denna tråd.

När de gäller orre tycker jag mig nog sett att de e lite solskensfåglar.

Men jaktligt har jag lyckats ngt bättre vid molnigare förhållanden då fågeln kännts tryggare.

Va säger ni andra.

Jag har hört de som säger att de finns ABSOLUT INGEN LOGIK i fåglars beteende också.

Publicerat
Jag har hört de som säger att de finns ABSOLUT INGEN LOGIK i fåglars beteende också.

detta skriver jag under på .

Publicerat

Det kan vara bra när som helst men mycket, mycket sällan vid blåst. Gråväder kan vara bra, men lika gärna dåligt, sol kan vara bra men också lika gärna dåligt. Tror inte vi människor har sinnen att uppfatta de nyanser i väder och vad det nu är som gör att fågeln blir orolig.

Tumregel är: känner du oro i vädret, lite oro till sinnes så att säga, så gör också fågeln det. Men det är aldrig säkert..

Ett som är NÄSTAN säkert är att de släpper dig närmare vid dimma, men du får också mycket svårare att hitta dom så det ger ändå inte så mycket.

Så: Om det inte blåser, far ut! Det kan vara bra! Eller dåligt.. ;)

Publicerat

Vid väder omslag är toppfågeljakten sämmre. Det är min erfarenhet. Det är bra om vädret varit konstant ett tag.

Publicerat
Vid väder omslag är toppfågeljakten sämmre. Det är min erfarenhet. Det är bra om vädret varit konstant ett tag.

Håller jag inte med om. Omslag från blåsigt eller extremt kallt till varmt och vindstilla tycker jag är enda gången man kan vara någorlunda säker på att det kommer vara skitbra!

De är hungriga efter en tid av skitväder och behöver fylla upp med mat så där är omslag bra.

Publicerat

När det varit snöstorm och ett satans väder om man då far ut första dagen det är någorlunda uppehåll så brukar det sällan vara bra. Då kan det vara bättre om det fått vara lungt ett tag. Så tycker jag att det brukar vara.

Publicerat
Håller jag inte med om. Omslag från blåsigt eller extremt kallt till varmt och vindstilla tycker jag är enda gången man kan vara någorlunda säker på att det kommer vara skitbra!

De är hungriga efter en tid av skitväder och behöver fylla upp med mat så där är omslag bra.

Hmmm.

Sånt väder var de sist ja va ut o int en fjäder ja såg (förutom Järpe).

Har fått för mig att dag efter fullmåne e riktigt skitjakt me.

Aldrig funkat för mig!

Publicerat

Tycker orrarna gillar soligt och ganska varmt men vindstilla..Har haft bäst orrjakt när snön klibbar lite under skidorna :P Tjäder är min erfarenhet att gråväder men lungt ute är bäst..Men som många andra så tror så ska man inte stirra blint på vädret.. Testa! man får ju frisk luft iaf ;)

Publicerat
Hmmm.

Sånt väder var de sist ja va ut o int en fjäder ja såg (förutom Järpe).

Har fått för mig att dag efter fullmåne e riktigt skitjakt me.

Aldrig funkat för mig!

Du måste ut mer och bekräfta min åsikt!

Det påstås att vilt styr sitt födointag efter månen likväl som fisken gör det. Det har blivit väldigt populärt med fiskeklockor som har huggperioder inprogrammerade efter månfaser (även Gps er har numera det) och det stämmer kusligt väl! Har aldrig reflekterat över det vid jakt men jag ska kolla klockan framöver och se om jag kommer fram till något.

Publicerat

Jag e mer inne på rävaktivitet än måndragning  ??? ::) ;D

Men vem vet!?!?

Publicerat
Jag e mer inne på rävaktivitet än måndragning  ??? ::) ;D

Men vem vet!?!?

Varför skulle rävaktivitet störa fågelns födointag? Fågelns naturliga beteende vid hot från fyrfota rovdjur är att befinna sig i träd, därför borde ju ökad rävaktivitet betyda mer fågel i träd istället för på backen?

Publicerat

Finns bara ett som är helt säkert hemma skjuter man inga tuppar ;)

Visst är hård vind nästan hopplöst både att fågeln inte sitter upp lika bra samt att skyttet är hopplöst svårt då träden gungar.

Jag är en utpräglad jakt galning och har massor av dagar i skogen i alla tänkbara väder men kan ändå inte säkert säga vad som är bäst. Det jag med stor sannolikhet kan säga när det gäller toppjakt är att efter en längre period av extrem kyla blir det extremt bra då vädret slår om till mildare speciellt gäller det orren tjädern är än svårare att veta då den är mera köld tålig än orren.

Publicerat
Varför skulle rävaktivitet störa fågelns födointag? Fågelns naturliga beteende vid hot från fyrfota rovdjur är att befinna sig i träd, därför borde ju ökad rävaktivitet betyda mer fågel i träd istället för på backen?

Jag har absolut inga belägg för mina tankar som just bara e "TANKAR".

Kan ju va sant att de borde sitta uppe mer men varför ser ja dem då int?

Däremot kan jag se massor av rävspår, efter fullmåne, o tydligen går vi samma jaktstig jag o räven.

Möjligt att de bara valt en annan mark än där ja går,tex andra sidan berget?

Kanske ska satsa på att skjuta bort lite räv i vår istället.

Synd att ja har så långt till marken bara!