Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Cal 30 pistolkula i 30-06

Featured Replies

Publicerat

Jag har sett att det finns pistolkulor i caliber 30. Någon som provat dom med reducerad laddning i gevär?

Kanske något till bäver?

Publicerat

Själv gick jag på pumpen då jag använde en väldigt kort kula till min 9,3:a, matningen ville inte fungera...

Publicerat
  • Författare

Det skulle inte ha någon betydelse om inte matningen fungerar. Vid bäverjakt är det första skottet som räknas. Det enda som jag är intresserad av är att ha en nog lätt och mjuk kula för att inte ge genomslag och kan man skjuta en hålspets avsedd för pistolfart måste det bli som jag tänkt mig. Vad testade Du för kula i 9,3?

Publicerat

Nils - det finns lätta 110gr hålspets/varmintkulor från tex Sierra och Hornady som borde funka fint annars.

Publicerat
Det skulle inte ha någon betydelse om inte matningen fungerar. Vid bäverjakt är det första skottet som räknas. Det enda som jag är intresserad av är att ha en nog lätt och mjuk kula för att inte ge genomslag och kan man skjuta en hålspets avsedd för pistolfart måste det bli som jag tänkt mig. Vad testade Du för kula i 9,3?

Tänk bara på att kulan samtidigt måste vara hård nog att slå genom skinnet. Bäverns skinn är segt.

Pete

Publicerat

Min uppfattning är att det finns mycket märkliga myter om bävrar (hårda skallar, segt skinn, hårdskjutna mm mm).

Kompisens bävrar som han skjutit med Sierras 110gr HP har i alla fall inte haft segt skinn.

De bävrar jag skjutit med skallskott, 55gr Nosler Ballistic Tip ur min .222:a, har inte haft hårdare kranium än att det inte funnits en hel benbit större än en enkrona ovanför käkbenet.

Framför allt, detta med att de är så hårdskjutna... Tyvärr är detta nog mest en myt som uppstått genom att folk inte har begripit hur litet hjärt-lungpaketet är på en bäver. Ett skott bakom bogen är ett skott i magen, man måste skjuta rakt i bogen för att träffa pannrummet.

Om pistolkulan bara är i klass med Sierra 110gr (sprödare lär den knappast kunna bli, eller...?) så kommer den säkert att fungera finfint.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

mina bävrar dog på fläcken med en 3,6 g speer hot cor  från 222:an en av dom på ca 25kg, och det var inga huvudskott

Publicerat

Sellior & Bellot 12,5g (193gr)

Det var iofs ingen pistolkula men den var skapligt för kort så den borde rimligtvis bete sig ungefär som en pistolkula kan förväntas att göra. Den är avsedd för den gamla patronen 9,3x72R som du bla hittar i gamla drillingar.

Publicerat
  • Författare

Jag är nog uppe i strax över 30 fällda bävrar med cal 6,5. Alla utom två skjutna med 85 grains sierra hp. Jag har även laddat sierra 110 grains hp åt en kompis men har inte fått testa den i praktiken. En bäver dör ögonblickligen av en träff i centrala nervsystemet oavsett kaliber. Problemet är att jag är rädd om skinnet och en lätt kula ger mindre risk för splitterskador än en tyngre. Har man inte tillgång till en klass 2 studsare som nog är optimal får man pyssla med handladdning vilket kan vara nog så kul. Jag har gjort lite matematiska kalkyler på tvärsnittsbelastning osv och vill gärna ner i kulvikt så långt det går därav frågan. En hornady XTP håller inte för maximala gevärsfarter men nerladdad med filler och typ vihtavouri 110, 340 eller liknande borde den kunna ge en optimal laddning både i 308 och 30-06. Jag vet att Johan Nordström som jobbade på norma gjorde en laddning till normas 80 grains helmantel med vihtavouri 110 som gjorde runt 500 m/s. Med delkalibrerade hylsor och magnumtändhatt var precisionen mycket bra och rekylen obefintlig. Provade med samma laddning med sierrakulan och det gick också lysande innan jag gjorde om patronläget. Letar efter något liknande till 30-06 men vill höra med den samlade expertisen först.

• 1 month later...
Publicerat

hej

jag har ingen erfarenhet med 3006 ,men laddar 110 gr sierra fmj over 8-9 grain unique i min 3030  för skoj och det funkar utmärkt.

m 98

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det är någon sådan laddning jag är intresserad av men till 30-06. Måste finnas någon här på forumet som har info. Det är ganska tunga namn en del som är här och skriver.

Publicerat

hej

hodgdon har en del reduced loads data på deras hemsida,men kunde inte hitta just med pistol kulor. lee har tänger för 120 gr RN  som säljes hos midwaysverige mycket billiga tänger men funkar utmärkt. kruten finns hos staffans jakt . har köpt både hodgdon och alliant, mycket fin företag snabba leveranser och följer en laddnings handbok med varje krutburk. unique är väldigt bra för reduced loads.tyvärr har ingen data för 3006,men runt 10 gr skulle gå utmärkt, med reduced loads det finns alltid en risk för second ignition som kan  ruinera bössan. man skulle helst fråga krut tilverkaren som Lapua eller norma om råd innan man börjar med reduced loads. lycka till.

mvh

m98

Publicerat

Jag laddar Sierras 110gr HP kula till min 30-06á, en blaser.

61,5grs Norma 204 o Federal 210´s tändhatt COL 74,5mm.... Farter kring 960 enligt en kronograf som jag lånat, den betedde sig lite mysko vid mätningarna så jag litar inte riktigt på dom värdena.

Kan bara säga att det är en elak kula....... efter ett skallskott på en bäver så var halva skallen borta :o, men den blev ju kvar på plats ialla fall ;)

• 1 month later...